Fler nya kunder 2022 – hetaste sätten att få fler affärer

Fler nya kunder 2022 – hetaste sätten att få fler affärer

Karolina Östervald

Uppdaterades: 14 juli, 2022
Publicerades: 13 juli, 2022
Foto av: Adobe Stock

Letar du efter nya kunder – men vet inte hur du ska finna dem? Nu behöver du inte leta längre. Här ger vi dig 7 riktigt heta sätt för att in få fler affärer 2022. Ka-ching!

Känn till din målgrupp

Har du verkligen full koll på din målgrupp? Om du har riktigt bra koll på vilka de är så kommer din nykundsbearbetning bli mycket mer effektiv. Nu kanske du säljer på måfå med ett budskap som är generaliserat för alla? Tänk om! Om du istället väljer att jobba med ett anpassat och mer personligt budskap kan du nå ut bättre till framtida kunder. Det fins många olika sätt att kategorisera sin målgrupp på. Ofta kan man välja att dela in dem i primär (viktigast) och sekundär (viktig, men något mindre). Därtill kan du också dela in dem i olika personas. Det gör det enklare att veta vilka olika målgrupper du kommunicerar med – och inte minst vart de befinner sig!

Läs om vart svenskarna (dina olika segment av målgrupp) hänger online: Svenskarna och internet 2021: Så här ser svenskarnas nätvanor ut

Tips: Känns det svårt att veta vem din målgrupp är? Ta hjälp och anlita ett externt företag som tar fram en marknadsundersökning åt dig.

Satsa på kampanjer

Locka till dig nya kunder genom att satsa på riktigt bra kampanjer. Du kan till exempel dela ut din produkt/tjänst – eller ge en bra rabatt. Vi listar några goda förslag nedan:

  • Testperiod på din tjänst eller produkt.
  • Något i utbyte mot att du får göra en undersökning eller fallstudie (varför inte en glasskupong nu under sommaren?)
  • Tips och guider. Dela med sig av kunskap ger värde!
  • Våga vara kreativ och ge bort något annat på köpet. Ta inspiration från Elgigantens grymma kampanj ”cykeln-på-köpet”. För visst minns du den?

Satsa på en riktigt bra hemsida

Företagets hemsida är både er portal och där din kund hämtar information – så se till att den både är snygg och bra optimerad. Satsa på att lägga ner pengar för att optimera din hemsida, så du hamnar högre upp i sökningarna (psst… det är där de flesta köp görs). Det du ska satsa lite extra på är följande:

  • SEO (sökmotoroptimering). Se till att sidan innehåller viktiga sökord som kan driva rätt trafik till din sida över en lång tid. Sökord är det din kund söker på – och som du vill sälja.
  • Konverteringsoptimering (CRO). Optimera ditt innehåll på hemsidan så att dina besökare enkelt kan använda din tjänst och konvertera. Konvertera kan vara köpa, beställa eller boka mm.

Läs också: Varför syns inte mitt företag på Google? Hamna högre upp!

Värva en vän

Ta hjälp av dina existerande kunder och be dem värva sina vänner. Du kan välja att kombinera denna metod tillsammans med att ge bort något gratis i utbyte. Din existerade kund kan få något som tack för hjälpen – och den nya kunden får en förmån för att gå med.

Är ditt säljbudskap optimerat?

Du har säkert arbetat aktivt och länge med ditt säljbudskap – men är det helt optimerat? Du kan alltid skruva lite till på budskapet så att det blir bättre. Med hjälp av det kan du nå ut till fler och nya kunder. Funderar över vad du säljer och vad dina kunder vinner på att köpa av just dig. Varför inte A/B-testa? Testa två olika budskap och se hur väl de faller ut. På så sätt kan du göra mer av det som fungerar bra – och mindre av det andra.

Bli omskriven

Kom ihåg din lokala tidning eller företagssidor när du håller på med ett intressant projekt. Skicka ut pressmeddelande till journalister så de kan skriva en artikel eller notis om dig. Kanske har du tagit ett stort kliv inom hållbarhet, lanserat en ny produkt eller vunnit ett pris? Var då snabb och tipsa för att få lite gratis marknadsföring. Speciellt i sommartider kan det vara nyhetstorka. Det innebär ett gyllene tillfälle för dig att nå ut med ditt budskap.

Samarbeta med andra

Satsa på att samarbeta med andra företag så att ni kan referera kunder till varandra. Leta upp företag som erbjuder en produkt eller tjänst som korrelerar med dig och därför locka till sig samma kunder. Var snäll och tipsa om andra – för The Secret to Living is Giving. Gör du något snäll så kommer du så småningom få det tillbaka. Nedan ger vi några exempel på företag som kan samarbeta ihop:

  • Marknadsbyrå och tryckeri
  • Resebyrå och hotell
  • Mäklare och bank
  • Måleri och Snickeri

Läs också: Få nya kunder via sociala medier och Google – här är hemligheterna