Hon har gjort över 20 000 säljsamtal: ”Så får du kunden att säga ja”

Ebba Arnborg

Uppdaterades: 31 maj, 2024
Publicerades: 28 maj, 2024
Foto av: AdobeStock/Olivia Rubie

Hur får du alla att vilja köpa av dig? Säljproffset Ulla-Lisa Thordén avslöjar 5 steg till fler lönsamma uppdrag – oavsett kund (hur många har du koll på?).

Säljexperten Ulla-Lisa Thordén vet hur du maxar resultatet av din försäljning och charmar kunden.

– Det finns många sätt att hantera olika typer av personligheter. Jag har vänt på det. Det går att ha ett förhållningssätt som öppnar dörrar oavsett hur kunden funkar. Modellen kallar jag ”VIVA!”, säger hon.

Ulla-Lisa har över 40 års erfarenhet av försäljning där hon gjort mer än 20 000 säljsamtal i alla former, och har skrivit flera framgångsrika böcker – som ”Möt kunden öga mot öga – Nyckeln till lönsamma uppdrag genom VIVA!-modellen” nominerad till årets marknadsföringsbok och “22 sätt att sälja bättre”.

Genom att ge av dig själv kan du öka dina möjligheter till meningsfulla och långvariga relationer med dina kunder, samtidigt som du maximerar försäljningsresultaten.

– Gör det till en strategi. Du kommer att vinna på det, säger hon.

Så får du kunden att säga ja

Sälj mer i 5 steg! Här är VIVA!–metoden i korthet:

V – Välvillig

Ha en positiv och öppen inställning till varje möte. Det är avväpnande och öppnar dörrar. Din samtalspartner blir avslappnad, och ni får en snabb väg till enighet.

– Du måste inte alltid le och vara glad men ha attityden att mötet kommer att bli fruktbart för båda parter, säger Ulla-Lisa.

I – intresserad

Ställ genomtänkta frågor och lyssna uppmärksamt på svaren. På så vi kan du fördjupar relationen med kunden. Du lär dig mer om hur de tänker, får viktig information, blir viktig i er relation – och de blir mer öppna för dina förslag.

V – varm

Utstråla värme, empati och vänlighet. Det skapar en atmosfär av tillit och öppenhet och är en genväg till en lyckad affärsrelation. Tänk på kroppsspråket: som blicken, gesterna, hållningen, tempot i kroppen, och energin du utsänder. En kylig person tolkas som arrogant, okänslig och avståndstagande, där vill du inte hamna.

A – autentisk 

Var sann mot dig själv och dina värderingar, då bygger du förtroende och respekt hos kunden, vilket kan leda till långsiktiga och lönsamma samarbeten.

– Människor som är autentiska utifrån sunda värderingar får större förtroende hos dem som de möter. Var ärlig i dina möten och allt du företar dig så kommer du att vinna respekt, säger Ulla-Lisa.

! – Det är kul att träffa folk!

Du måste inte älska alla, men försök ha en så trevlig stund som möjligt med alla du möter. På så vis blir det lättare att få reda på sådant du inte visste, kanske få en ny idé och inte minst: ett ja från kunden!

Källa: Möt kunden öga mot öga – Nyckeln till lönsamma uppdrag genom VIVA!-modellen

Läs också: 6 expresstips: Så maxar du försäljningen innan sommaren