Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

Är detta tidernas bästa Black Friday-kampanj?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 26 november, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Black Friday-kampanj

Foto: Black Friday-kampanj

1 000-tals företag slåss om kundernas uppmärksamhet under Black Friday och Black Week. Hur ska ditt företag sticka ut? Här tittar vi närmare på inte bara en Black Friday-kampanj utan fem kampanjer som blivit supersuccér. Vad kan du härma?

Läs också: 4 bästa tipsen inför Black Friday – så spar ditt företag stora pengar

Apples Black Friday-kampanj via e-post

Sajten SmartrMail berättar om Apples Black Friday-kampanj som verkligen blev en succé. Istället för att bara skicka ut e-posterbjudanden under Black Friday, byggde Apple upp en spänning under flera veckor.

Apple började med ett mail som en "teaser" flera veckor innan Black Friday. Mailet antydde att något riktigt häftigt var på gång och skapade en snackis. När Black Friday närmade sig, skickade man ut ett andra e-postmeddelande som berättade om det exakta erbjudandet (detta gjordes en vecka i förväg).

Genom att först skapa en teaser och sedan berätta om erbjudandet i förväg, kunde Apple fånga en större del av konsumenternas budget (och skapa känslan "det här vill jag vänta på!").

Du kan enkelt använda samma strategi när du skapar din Black Friday-kampanj.

Steve Maddens smarta sätt att få e-postprenumeranter

För att du ska lyckas med din Black Friday-kampanj via e-post krävs förstås att du har prenumeranter. Steve Madden gjorde en smart Black Friday-kampanj som slog två flugor i en smäll – fler prenumeranter och mer försäljning.

Genom att erbjuda kunderna tidig tillgång till speciella Black Friday-erbjudanden skapades en känsla av brådska – jag vill inte missa detta! Och jag vill ha erbjudanden innan alla andra!

Och dessutom skapades en mer långvarig relation istället för endast snabb Black Friday-försäljning. Du kan enkelt använda samma knep i ditt företag och med din Black Friday-lampanj.

Läs också:10 sätt att tjäna pengar under Black Friday

Kopari Beautys smarta influencer-strategi

Under Black Friday kan det vara svårt för konsumenter att veta vad de ska leta efter. Och som alltid lyssnar vi på dem vi litar på och ser upp till – till exempel influencers.

Läs mer: Här lär vi dig förstå varför du följer influencers

Kopari Beauty förstod detta. I sin Black Friday-kampanj lät Kopari Beauty spännande influencers skapa shoppinglistor inför Black Friday – och självklart innehöll dessa listor Kopari Beautys produkter.

Här lyckades kampanjen med två saker. Dels att hjälpa konsumenterna att välja vad de skulle köpa, och dels att validera inköpen genom att låta influencers "säga att det var bra". Denna typ av Black Friday-kampanj fungerar extra bra i sociala medier som Instagram, och du kan enkelt härma idén till din Black Friday-kampanj.

REI:s smarta tvärtom-kampanj

REI – som bland annat säljer kläder för utomhusaktiviteter – skapade uppståndelse när de lanserade sin #OptOutside-kampanj 2015. De meddelade att de skulle stänga sina butiker under Black Friday, och uppmuntrade både sin personal och sina kunder att tillbringa dagen utomhus.

Kampanjen var riktigt smart! Med#OptOutside-hashtaggen började kunderna skapa användargenererat innehåll på Instagram. Resultatet blev en kampanj som skapade en gemenskap mellan friluftsentusiaster, samtidigt som det gav dem inspirerande och autentiskt innehåll.

Visserligen blev det ingen Black Friday-försäljning för REI, men gissa om kampanjen ökade lojaliteten hos kunder och personal under resten av året?

Hur kan du tänka likadant med din Black Friday-kampanj?

Sneakermärket Greats smarta Black Friday-kampanj skapade "måste ha-känsla"

Under Black Friday förväntar vi oss fantastiska erbjudanden. men att bara ge 10% eller 20% i rabatt räcker sällan – det är vi för vana vid!

Istället för att bara tänka pris, fundera på hur du kan göra din Black Friday-kampanj så övertygande att det inte går att säga nej. Du behöver använda lagen om begränsat antal (Rule of Scarcity). I den här videon förklaras hur den fungerar. Videon är magisk.

Sneakermärket Greats e-postade lagersaldot till sina kunder, för att visa den snabba åtgången på de mest populära erbjudandena.

Denna Black Friday-kampanj blev otroligt framgångsrik eftersom den använde "begränsat antal", "nästan slutsåld" och "lagersaldot rör sig snabbt nedåt". Kunderna blev tvungna att agera snabbt för att inte missa möjligheten. Greats använde också lockelser som gratis frakt.



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.