Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Marknadsföring & PR

Komplett ordlista för digital marknadsföring – lär dig alla termer här

Pernilla Säfström 2 februari, 2022 Uppdaterades 18 december, 2024 10 minuters läsning
Ordlista digital marknadsfo¨ring

Foto: Ordlista digital marknadsfo¨ring

SEO, SEM, CTA... Har du koll på alla termer och förkortningar inom digital marknadsföring? Om inte, spara den här ordlistan direkt!

A

A/B Test

Ett test av två versioner mot varandra för att få fram den version som ger bäst resultat. Det kan exempelvis handla om två olika versioner av nyhetsbrev, webbsidor eller annonser.

Adblock

Ett tillägg till webbläsaren som blockerar bland annat popup-fönster, banners och spårningsscript när du surfar på nätet.

Affiliate marknadsföring

När ägaren av en webbplats publicerar reklam och länkar till en annonsör mot provision för de köp som görs via de specifika länkarna.

Algoritm

En algoritm sorterar ut den information som troligtvis är mest relevant för användaren, utifrån vissa parametrar. Algoritm används ofta i sociala medier.

Alt-Text (Alt-Tagg)

En HTML-kod som beskriver vad en bild föreställer och används för att synliggöra bilden för sökmotorer. Alt-texter används ofta vid sökmotoroptimering eftersom det kan påverka hur en webbplats rankas av sökmotorerna.

B

Big Data

Handlar om så extremt stora mängder av data, att den är svår att bearbeta med de vanliga databasmetoderna. Big data samlas in och analyseras i realtid och kan användas för att skapa värde vid målinriktad marknadsföring.

Bounce Rate

Andelen besökare som gått in på en webbplats men lämnat sidan utan någon vidare interaktion. Bounce rate bör du använda som mätvärde när du analyserar trafik till din webbplats.

Branded Content

Innehåll som direkt skapar en koppling mellan varumärke och konsument. Syftet med Branded content är att skapa varumärkeskännedom genom fokus på värderingar snarare än att lyfta produkter eller tjänster.

C

Clickbait

Innehåll med syftet att fungera som en ¨klickmagnet¨. Ofta är det ett överdrivet eller vilseledande budskap som lockar besökaren att klicka sig vidare, för att tjäna så många klick som möjligt.

CMS (Content Management System)

Ett system som används till att publicera och hantera innehåll på en webbplats. CMS baseras på färdiga mallar som till exempel WordPress, och kräver inte kunskaper i HTML-kodning.

Content Marketing

Innehållsmarknadsföring på svenska, ett strategiskt arbetsätt för att skapa innehåll som är värdefullt och relevant för målgruppen i de egna kanalerna.

Conversion Rate

Konverteringsgrad på svenska, det vill säga ett sätt att mäta antalet besökare som genomför en önskad åtgärd på en webbplats, som till exempel att handla.

Cookie

En textfil som samlar information om besökarens beteende på webbsidan. Informationen används för att göra sidan mer användbar.

CPC (Cost Per Click)

Det priset en annonsör betalar för ett klick, till exempel på en annons. Termen används vid digitala medieköp på plattformar som t.ex. Google och Facebook.

CPL (Cost Per Lead)

Det priset en annonsör betalar för ett lead. Det används även som affärsmodell där annonsören på förhand vet priset och betalar för varje genererad lead.

CPM (Cost Per Mille)

Kostnaden per tusen visningar. Termen används vid digital annonsering, ofta i samband med kampanjer kopplat till varumärkeskännedom.

CRM (Customer Relationship Management)

Ett försäljningsverktyg för att hantera kundrelationer. Det finns flera olika varianter, samtliga baseras på en systematisk process för att vårda befintliga och potentiella kunder.

CTA (Call To Action)

Innebär den åtgärd du vill att en besökare ska göra vid interaktion med ditt innehåll. Till exempel att genomföra ett köp eller klicka sig in till en webbplats.

CTR (Click Through Rate)

Visar klickfrekvensen, det vill säga andelen klick i förhållande till antalet visningar. CTA räknas ut genom att dela antalet visningar genom antalet klick.

D

Digitala Kanaler

Alla webbaserade sidor, plattformar, program etc. Inom kommunikation talas det ofta om hur budskap förmedlas digitalt i tex sociala medier, på Google osv.

DOOH (Digital Out Of Home)

En digital version av OOH (Se under O här i listan). Utomhusreklam i form av annonser, bild eller video som visas på digitala skärmar på torg, i köpcentrum, butiker, busshållplatser, torg etc.

Displayannonsering

Digital annonsering som sker inbäddat i annat innehåll bland webbsidor och appar.

F

Facebook Ads Manager

Ett verktyg där du skapar och optimerar kampanjer för marknadsföring på Facebook och Instagram.

Facebook Business Manager

Ett verktyg för annonsering på Facebook. Genom Business Manager kan annonsören hantera flera annonskonton och företagssidor.

Frekvens

Inom marknadsföring betyder frekvens antalet gånger en person har sett en annons i genomsnitt.

G

GIF (Graphics Interchange Format)

Ursprungligen ett bildformat för webben som är tacksamt att komprimera. Formatet utvecklades senare till enklare animationer – s k giffar. De används ofta som känsloyttringar på sociala medier och som rörliga annonser.

Google Ads

Googles annonsverktyg för Google och Youtube. Till Google Ads hör även Google Adwords.

Google Analytics

Ett gratisverktyg för webbanalys med spårning och mätning av trafik på en webbplats, analysering av besökarnas beteende med flera funktioner.

H

Hashtag (#)

Fungerar som sökbara taggar, där du kan kategorisera ämnen efter sökord. Används fortfarande flitigt på sociala medier.

I

Inbound Marketing

Innebär att du bearbetar din målgrupp genom att bjuda på värdefullt innehåll. Detta kan till exempel vara guider, whitepapers eller andra tips och råd. Du ger alltså kunden goda möjligheter att efterfråga dina tjänster istället för traditionell direktsäljande marknadsföring.

Influencer Marketing

Innebär att du tar hjälp av en influencer som marknadsför din produkt eller tjänst i sina egna kanaler. En duktig influencer har ofta ett stort inflytande över sina följares konsumtion.

K

Konvertering

När en besökare utför en handling på din webbplats som du definierat som värdefull. Till exempel genomför ett köp, fyller i ett kontaktformulär eller påbörjar en prenumeration.

KPI (Key Performance Indicator)

KPI betyder nyckeltal och är alltså ett viktigt mätvärde. Det har en tydlig koppling till ditt företags mål och resultat. Kan kan även brytas ner och mätas i exempelvis antal genomförda köp eller nya prenumeranter.

Källa – i Google Analytics

Ger dig en tydlig bild av varifrån dina besökare på webbplatsen kommer ifrån.

L

Landningssida

Den webbsidan en besökare landar på efter att ha klickat på en länk eller annons. Sidan är ofta utformad på ett sätt som uppmanar besökaren att gå vidare med tydlig CTA som att genomföra ett köp eller fylla i ett formulär.

Lead

En besökare som på något sätt visat intresse för dina produkter eller tjänster, som exempelvis ha laddat ner ett whitepaper. Alltså en potentiell kund.

Lead Generation

Att generera leads, på svenska. Det vill säga den process som får en besökare att konvertera till ett lead, som exempelvis att erbjuda besökaren värdefull och relevant innehåll i utbyte mot kontaktuppgifter.

Lookalike-målgrupp

En målgrupp som baseras på dina befintliga kunder. Annonser riktas då till en målgrupp med intressen och demografi liknande de som din redan befintliga målgrupp har.

M

Marketing Automation

Automatiserad marknadsföring som baseras på kundens digitala beteende. Relevant innehåll skickas ut automatiskt för att hjälpa kunden vidare i köpresan.

Metataggar

Ett begrepp inom SEO som består av textfält som vänder sig till sökmotorer. Bland annat Google använder sig av informationen i metataggar för att kategorisera en webbplats.

N

Native Advertising

Köpt redaktionellt utrymme på olika webbplatser och plattformar. Egentligen en renodlad annons – men utformad som en helt vanlig artikel.

O

Off Page

Ett begrepp inom SEO som innebär att du använder länkar från andra webbsidor in till din webbplats för att öka din relevans.

Omnichannel

Handlar om att skapa samstämmighet över flera olika kanaler. Kunden och användarupplevelsen är i fokus oavsett vilken kanal kunden använder.

On Page

Ett begrepp inom SEO som innefattar det arbetet du gör på din egen webbplats för att förbättra din rankning i sökresultatet.

OOH (Out Of Home)

Är precis vad det låter som; marknadsföring utanför hemmet. All traditionell utomhusreklam helt enkelt. Det kan vara alltifrån affischer i busskurer och på fastigheter, till annonser på elskåp och bänkar.

Organisk

Innebär att du publicerar något där innehållet sprids baserat på hur användare engagerar sig i from av kommentarer, delningar mm. SEO och innehåll i dina egna kanaler är exempel på organisk marknadsföring. Det är alltså motsatsen till när du betalar för att öka synligheten av ditt innehåll.

Outbound Marketing

Marknadsföring som har ett säljande budskap och som vänder sig till en bred publik. Till exempel genom kalla samtal eller traditionell annonsering.

P

Persona

En fiktiv person som motsvarar en typisk person i din målgrupp. Personas används för att beskriva målgruppen närmre för att därmed kunna kommunicera mer träffsäkert.

Paid Social

Betald marknadsföring i sociala medier.

Pixel (Spårningsscript)

En spårningskod som spårar besökarens handlingar på en webbplats. Pixeln kan även användas för att skapa lookalikes-målgrupper och återannonsera mot besökaren.

Programmatic

En automatiserad köpprocess av annonsutrymme på nätet, som sker i realtid. Idag köps majoriteten av all displayannonsering (inbäddad, digital annonsering) på detta sätt.

R

Retargeting /Remarketing

Marknadsföring som riktas mot användare som tidigare besökt din webbplats eller app.

ROAS (Return on Ad Spend)

Ett sätt att mäta och utvärdera lönsamheten i din annonsering. ROAS räknas ut genom att dividera annonsintäkterna med annonskostnaderna.

ROI (Return on Investment)

En term som redovisar avkastning på investeringar. ROI räknas ut genom att dividera nettoresultatet (vinsten) med kostnaden (insatsen).

ROMI (Return on Marketing Investment)

Mäter lönsamheten av en specifik marknadsföringskampanj med syftet att ta rätt beslut i kommande investeringar.

Räckvidd

Visar spridningen av ditt innehåll, det vill säga hur många personer som sett ditt innehåll eller din annons minst en gång under kampanjens livstid.

S

SEA (Search Engine Advertising)

Sökmotorannonsering på svenska, sammanfattar alla sökord som du köper för att ge bättre synlighet på sökmotorerna.

SEM (Search Engine Marketing)

Sökmotormarknadsföring på svenska, handlar alltså om att marknadsföra sig i sökmotorer. SEO och SEA går alltså under SEM.

SEO (Search Engine Optimization)

Sökmotoroptimering på svenska, innebär att du optimerar din webbplats för att rankas bättre i resultatet från sökmotorer. Det handlar bland annat om att optimera texterna på webbplatsen med relevanta sökord samt att få andra webbplatser att länka till sidan.

SMM (Social Media Marketing)

Digital marknadsföring i sociala medier. Till exempel marknadsförda inlägg eller avancerade annonser på Facebook, Instagram, Snapchat och Twitter.

Social Selling

Innebär att du lyssnar hur användare av sociala medier pratar kring ditt företag eller din bransch. På så sätt kan ditt säljteam bygga verkliga relationer och finnas där vid rätt tidpunkt och erbjuda en lösning på användarens problem.

Storytelling

Innebär att du förmedlar ett budskap genom en berättelse som får dig att synas och höras. Syftet är att fånga publiken och få den att känna och förstå dina värderingar.

Sökord (Nyckelord)

De ord och fraser som du arbetar med på din webbplats för att sökmotorerna ska ranka dig högre för den målgrupp som använder de relevanta sökorden.

U

UGC (User Generated Content)

Användarskapat innehåll på svenska, är någon form av innehåll som konsumenten själv skapat i relation till din produkt/tjänst. Det kan vara att publicera ett blogginlägg eller en bild på produkten i sociala medier. En del bolag använder detta i sin marknadsföringsstrategi, t ex GoPro som utlyser tävlingar där användare kan ladda upp sina bilder och filmer som sedan väljs ut till marknadsföringsmaterial.

USP (Unique Selling Point)

Unik konkurrensfördel på svenska, är en unik nyckelfaktor som särskiljer ett företag, produkt eller tjänst från konkurrenter på marknaden.

V

Viralt

Innebär att något blir omtalat och får snabb spridning bland många människor. På så sätt får innehållet stor räckvidd och en viral spridning, exempelvis på sociala medier.

Visningar (Impressions)

Samtliga gånger en annons har visats under kampanjens livstid. Det kan innebära att en person har sett annonsen flera gånger.

VR (Virtual Reality)

På svenska virtuell verklighet – en miljö som är datorgenererad. Ett spännande sätt för dina sinnen att teleportera sig till en annan plats.

W

Word Of Mouth (Buzz Marketing)

Mun-till-mun-metoden på svenska. En marknadsföringsmetod där du som företag försöker få nöjda konsumenter att prata om din produkt/tjänst. Det kan vara ett effektivt sätt att sprida ett positivt rykte om ditt varumärke.

?

Saknar du någon begreppsförklaring? Hör gärna av dig så lägger vi till det du saknar i vår strävan efter en komplett ordlista för digital marknadsföring!

Fler tips inom digital marknadsföring



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.