Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Marknadsföring & PR

Komplett ordlista för digital marknadsföring – lär dig alla termer här

Pernilla Säfström 2 februari, 2022 Uppdaterades 18 december, 2024 10 minuters läsning
Ordlista digital marknadsfo¨ring

Foto: Ordlista digital marknadsfo¨ring

SEO, SEM, CTA... Har du koll på alla termer och förkortningar inom digital marknadsföring? Om inte, spara den här ordlistan direkt!

A

A/B Test

Ett test av två versioner mot varandra för att få fram den version som ger bäst resultat. Det kan exempelvis handla om två olika versioner av nyhetsbrev, webbsidor eller annonser.

Adblock

Ett tillägg till webbläsaren som blockerar bland annat popup-fönster, banners och spårningsscript när du surfar på nätet.

Affiliate marknadsföring

När ägaren av en webbplats publicerar reklam och länkar till en annonsör mot provision för de köp som görs via de specifika länkarna.

Algoritm

En algoritm sorterar ut den information som troligtvis är mest relevant för användaren, utifrån vissa parametrar. Algoritm används ofta i sociala medier.

Alt-Text (Alt-Tagg)

En HTML-kod som beskriver vad en bild föreställer och används för att synliggöra bilden för sökmotorer. Alt-texter används ofta vid sökmotoroptimering eftersom det kan påverka hur en webbplats rankas av sökmotorerna.

B

Big Data

Handlar om så extremt stora mängder av data, att den är svår att bearbeta med de vanliga databasmetoderna. Big data samlas in och analyseras i realtid och kan användas för att skapa värde vid målinriktad marknadsföring.

Bounce Rate

Andelen besökare som gått in på en webbplats men lämnat sidan utan någon vidare interaktion. Bounce rate bör du använda som mätvärde när du analyserar trafik till din webbplats.

Branded Content

Innehåll som direkt skapar en koppling mellan varumärke och konsument. Syftet med Branded content är att skapa varumärkeskännedom genom fokus på värderingar snarare än att lyfta produkter eller tjänster.

C

Clickbait

Innehåll med syftet att fungera som en ¨klickmagnet¨. Ofta är det ett överdrivet eller vilseledande budskap som lockar besökaren att klicka sig vidare, för att tjäna så många klick som möjligt.

CMS (Content Management System)

Ett system som används till att publicera och hantera innehåll på en webbplats. CMS baseras på färdiga mallar som till exempel WordPress, och kräver inte kunskaper i HTML-kodning.

Content Marketing

Innehållsmarknadsföring på svenska, ett strategiskt arbetsätt för att skapa innehåll som är värdefullt och relevant för målgruppen i de egna kanalerna.

Conversion Rate

Konverteringsgrad på svenska, det vill säga ett sätt att mäta antalet besökare som genomför en önskad åtgärd på en webbplats, som till exempel att handla.

Cookie

En textfil som samlar information om besökarens beteende på webbsidan. Informationen används för att göra sidan mer användbar.

CPC (Cost Per Click)

Det priset en annonsör betalar för ett klick, till exempel på en annons. Termen används vid digitala medieköp på plattformar som t.ex. Google och Facebook.

CPL (Cost Per Lead)

Det priset en annonsör betalar för ett lead. Det används även som affärsmodell där annonsören på förhand vet priset och betalar för varje genererad lead.

CPM (Cost Per Mille)

Kostnaden per tusen visningar. Termen används vid digital annonsering, ofta i samband med kampanjer kopplat till varumärkeskännedom.

CRM (Customer Relationship Management)

Ett försäljningsverktyg för att hantera kundrelationer. Det finns flera olika varianter, samtliga baseras på en systematisk process för att vårda befintliga och potentiella kunder.

CTA (Call To Action)

Innebär den åtgärd du vill att en besökare ska göra vid interaktion med ditt innehåll. Till exempel att genomföra ett köp eller klicka sig in till en webbplats.

CTR (Click Through Rate)

Visar klickfrekvensen, det vill säga andelen klick i förhållande till antalet visningar. CTA räknas ut genom att dela antalet visningar genom antalet klick.

D

Digitala Kanaler

Alla webbaserade sidor, plattformar, program etc. Inom kommunikation talas det ofta om hur budskap förmedlas digitalt i tex sociala medier, på Google osv.

DOOH (Digital Out Of Home)

En digital version av OOH (Se under O här i listan). Utomhusreklam i form av annonser, bild eller video som visas på digitala skärmar på torg, i köpcentrum, butiker, busshållplatser, torg etc.

Displayannonsering

Digital annonsering som sker inbäddat i annat innehåll bland webbsidor och appar.

F

Facebook Ads Manager

Ett verktyg där du skapar och optimerar kampanjer för marknadsföring på Facebook och Instagram.

Facebook Business Manager

Ett verktyg för annonsering på Facebook. Genom Business Manager kan annonsören hantera flera annonskonton och företagssidor.

Frekvens

Inom marknadsföring betyder frekvens antalet gånger en person har sett en annons i genomsnitt.

G

GIF (Graphics Interchange Format)

Ursprungligen ett bildformat för webben som är tacksamt att komprimera. Formatet utvecklades senare till enklare animationer – s k giffar. De används ofta som känsloyttringar på sociala medier och som rörliga annonser.

Google Ads

Googles annonsverktyg för Google och Youtube. Till Google Ads hör även Google Adwords.

Google Analytics

Ett gratisverktyg för webbanalys med spårning och mätning av trafik på en webbplats, analysering av besökarnas beteende med flera funktioner.

H

Hashtag (#)

Fungerar som sökbara taggar, där du kan kategorisera ämnen efter sökord. Används fortfarande flitigt på sociala medier.

I

Inbound Marketing

Innebär att du bearbetar din målgrupp genom att bjuda på värdefullt innehåll. Detta kan till exempel vara guider, whitepapers eller andra tips och råd. Du ger alltså kunden goda möjligheter att efterfråga dina tjänster istället för traditionell direktsäljande marknadsföring.

Influencer Marketing

Innebär att du tar hjälp av en influencer som marknadsför din produkt eller tjänst i sina egna kanaler. En duktig influencer har ofta ett stort inflytande över sina följares konsumtion.

K

Konvertering

När en besökare utför en handling på din webbplats som du definierat som värdefull. Till exempel genomför ett köp, fyller i ett kontaktformulär eller påbörjar en prenumeration.

KPI (Key Performance Indicator)

KPI betyder nyckeltal och är alltså ett viktigt mätvärde. Det har en tydlig koppling till ditt företags mål och resultat. Kan kan även brytas ner och mätas i exempelvis antal genomförda köp eller nya prenumeranter.

Källa – i Google Analytics

Ger dig en tydlig bild av varifrån dina besökare på webbplatsen kommer ifrån.

L

Landningssida

Den webbsidan en besökare landar på efter att ha klickat på en länk eller annons. Sidan är ofta utformad på ett sätt som uppmanar besökaren att gå vidare med tydlig CTA som att genomföra ett köp eller fylla i ett formulär.

Lead

En besökare som på något sätt visat intresse för dina produkter eller tjänster, som exempelvis ha laddat ner ett whitepaper. Alltså en potentiell kund.

Lead Generation

Att generera leads, på svenska. Det vill säga den process som får en besökare att konvertera till ett lead, som exempelvis att erbjuda besökaren värdefull och relevant innehåll i utbyte mot kontaktuppgifter.

Lookalike-målgrupp

En målgrupp som baseras på dina befintliga kunder. Annonser riktas då till en målgrupp med intressen och demografi liknande de som din redan befintliga målgrupp har.

M

Marketing Automation

Automatiserad marknadsföring som baseras på kundens digitala beteende. Relevant innehåll skickas ut automatiskt för att hjälpa kunden vidare i köpresan.

Metataggar

Ett begrepp inom SEO som består av textfält som vänder sig till sökmotorer. Bland annat Google använder sig av informationen i metataggar för att kategorisera en webbplats.

N

Native Advertising

Köpt redaktionellt utrymme på olika webbplatser och plattformar. Egentligen en renodlad annons – men utformad som en helt vanlig artikel.

O

Off Page

Ett begrepp inom SEO som innebär att du använder länkar från andra webbsidor in till din webbplats för att öka din relevans.

Omnichannel

Handlar om att skapa samstämmighet över flera olika kanaler. Kunden och användarupplevelsen är i fokus oavsett vilken kanal kunden använder.

On Page

Ett begrepp inom SEO som innefattar det arbetet du gör på din egen webbplats för att förbättra din rankning i sökresultatet.

OOH (Out Of Home)

Är precis vad det låter som; marknadsföring utanför hemmet. All traditionell utomhusreklam helt enkelt. Det kan vara alltifrån affischer i busskurer och på fastigheter, till annonser på elskåp och bänkar.

Organisk

Innebär att du publicerar något där innehållet sprids baserat på hur användare engagerar sig i from av kommentarer, delningar mm. SEO och innehåll i dina egna kanaler är exempel på organisk marknadsföring. Det är alltså motsatsen till när du betalar för att öka synligheten av ditt innehåll.

Outbound Marketing

Marknadsföring som har ett säljande budskap och som vänder sig till en bred publik. Till exempel genom kalla samtal eller traditionell annonsering.

P

Persona

En fiktiv person som motsvarar en typisk person i din målgrupp. Personas används för att beskriva målgruppen närmre för att därmed kunna kommunicera mer träffsäkert.

Paid Social

Betald marknadsföring i sociala medier.

Pixel (Spårningsscript)

En spårningskod som spårar besökarens handlingar på en webbplats. Pixeln kan även användas för att skapa lookalikes-målgrupper och återannonsera mot besökaren.

Programmatic

En automatiserad köpprocess av annonsutrymme på nätet, som sker i realtid. Idag köps majoriteten av all displayannonsering (inbäddad, digital annonsering) på detta sätt.

R

Retargeting /Remarketing

Marknadsföring som riktas mot användare som tidigare besökt din webbplats eller app.

ROAS (Return on Ad Spend)

Ett sätt att mäta och utvärdera lönsamheten i din annonsering. ROAS räknas ut genom att dividera annonsintäkterna med annonskostnaderna.

ROI (Return on Investment)

En term som redovisar avkastning på investeringar. ROI räknas ut genom att dividera nettoresultatet (vinsten) med kostnaden (insatsen).

ROMI (Return on Marketing Investment)

Mäter lönsamheten av en specifik marknadsföringskampanj med syftet att ta rätt beslut i kommande investeringar.

Räckvidd

Visar spridningen av ditt innehåll, det vill säga hur många personer som sett ditt innehåll eller din annons minst en gång under kampanjens livstid.

S

SEA (Search Engine Advertising)

Sökmotorannonsering på svenska, sammanfattar alla sökord som du köper för att ge bättre synlighet på sökmotorerna.

SEM (Search Engine Marketing)

Sökmotormarknadsföring på svenska, handlar alltså om att marknadsföra sig i sökmotorer. SEO och SEA går alltså under SEM.

SEO (Search Engine Optimization)

Sökmotoroptimering på svenska, innebär att du optimerar din webbplats för att rankas bättre i resultatet från sökmotorer. Det handlar bland annat om att optimera texterna på webbplatsen med relevanta sökord samt att få andra webbplatser att länka till sidan.

SMM (Social Media Marketing)

Digital marknadsföring i sociala medier. Till exempel marknadsförda inlägg eller avancerade annonser på Facebook, Instagram, Snapchat och Twitter.

Social Selling

Innebär att du lyssnar hur användare av sociala medier pratar kring ditt företag eller din bransch. På så sätt kan ditt säljteam bygga verkliga relationer och finnas där vid rätt tidpunkt och erbjuda en lösning på användarens problem.

Storytelling

Innebär att du förmedlar ett budskap genom en berättelse som får dig att synas och höras. Syftet är att fånga publiken och få den att känna och förstå dina värderingar.

Sökord (Nyckelord)

De ord och fraser som du arbetar med på din webbplats för att sökmotorerna ska ranka dig högre för den målgrupp som använder de relevanta sökorden.

U

UGC (User Generated Content)

Användarskapat innehåll på svenska, är någon form av innehåll som konsumenten själv skapat i relation till din produkt/tjänst. Det kan vara att publicera ett blogginlägg eller en bild på produkten i sociala medier. En del bolag använder detta i sin marknadsföringsstrategi, t ex GoPro som utlyser tävlingar där användare kan ladda upp sina bilder och filmer som sedan väljs ut till marknadsföringsmaterial.

USP (Unique Selling Point)

Unik konkurrensfördel på svenska, är en unik nyckelfaktor som särskiljer ett företag, produkt eller tjänst från konkurrenter på marknaden.

V

Viralt

Innebär att något blir omtalat och får snabb spridning bland många människor. På så sätt får innehållet stor räckvidd och en viral spridning, exempelvis på sociala medier.

Visningar (Impressions)

Samtliga gånger en annons har visats under kampanjens livstid. Det kan innebära att en person har sett annonsen flera gånger.

VR (Virtual Reality)

På svenska virtuell verklighet – en miljö som är datorgenererad. Ett spännande sätt för dina sinnen att teleportera sig till en annan plats.

W

Word Of Mouth (Buzz Marketing)

Mun-till-mun-metoden på svenska. En marknadsföringsmetod där du som företag försöker få nöjda konsumenter att prata om din produkt/tjänst. Det kan vara ett effektivt sätt att sprida ett positivt rykte om ditt varumärke.

?

Saknar du någon begreppsförklaring? Hör gärna av dig så lägger vi till det du saknar i vår strävan efter en komplett ordlista för digital marknadsföring!

Fler tips inom digital marknadsföring



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.