Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

Tre steg till försäljningsrekord med din kampanj inför Black Friday

Pernilla Säfström 18 november, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Slå försäljningsrekord med din kampanj inför Black Friday

Foto: Slå försäljningsrekord med din kampanj inför Black Friday

Missa inte detta gyllene tillfälle att nå rekordnivåer i din försäljning med en kampanj inför Black Friday! Med de här tre stegen skapar du en lyckad kampanj som får kunderna att handla av just dig.

Läs också: 4 bästa tipsen inför Black Friday – så spar ditt företag stora pengar

1. Planera din försäljningsstrategi

Välj ut ett erbjudande att locka med i din kampanj inför Black Friday. Som småföretagare kan det vara svårt att konkurrera med de stora kedjornas vinstmarginaler. Du kan istället välja en eller flera smarta strategier för utvalda produkter.

  • Rea ut gamla produkter från ditt lager
    Passa på att sälja av ditt gamla lager till rabatterat pris inför Black Friday. Kunden upplever att den gör ett fynd samtidigt som du får mer plats på hyllorna.
  • Satsa på bästsäljare
    En bra strategi kan vara att öka försäljningen genom att utnyttja dina bästsäljande produkter, och marknadsföra dem än mer. I det fallet kan du med fördel välja en kampanj där du bygger upp en förväntan kring ditt erbjudande. Eftersom det är just eftertraktade produkter med förväntad åtgång kan du använda dig av begränsade rabatter och skapa ett buzz kring åtgången genom metoder som "först till kvarn".
  • Skapa paketerbjudande tillsammans med andra företag
    Skapa ett bredare erbjudande i din kampanj inför Black Friday genom att sätta din produkt i ett vidare sammanhang och få större räckvidd på köpet genom de andra företagens upptagningsområden. Säljer du t ex tvål kan den utgöra en del i en "presentkorg" som julklapp tillsammans med handdukar från ett annat företag och badolja från ett tredje.
  • Satsa på merförsäljning
    För att öka det genomsnittliga försäljningsvärdet per kund och höja din vinst kan du satsa på merförsäljning. Du kan till exempel använda dig av lockpris på en vara men när du väl lockat in kunden till kassan (fysiskt eller digitalt) kan du arbeta med tilläggsprodukter. Kunden som då anser sig ha gjort ett fynd i och med lockpriset är förmodligen mer benägen att även köpa en tilläggsprodukt.
  • Gratis på köpet
    Använd dig av erbjudanden som gratis frakt eller gratisprodukt på köpet för att locka till dig kunder som du kan exponera dina produkter för – utan att behöva sänka priset på dem.

2. Planera din marknadsföringsstrategi

Hur bra din försäljningsstrategi än är, krävs det även att den lockar till köp. Här är några tips:

  • Bygg upp en förväntan
    Lägg ut en "teaser" flera veckor innan Black Friday, som antyder att något häftigt är på gång. Följ upp en vecka innan Black Friday. På så sätt skapar du en nyfikenhet och känsla av "det här vill jag vänta på!" Kombinera gärna med nästa punkt;
  • Skaffa prenumeranter till dina nyhetsbrev och dina mailutskick för framtida merförsäljning
    För att lyckas med en kampanj via e-post krävs förstås att du har prenumeranter. Slå två flugor i en smäll och uppmana till att teckna sig med sin mailadress för att ta del av de erbjudanden du har i din kampanj!
  • Använd dig av influencers och smarta shoppinglistor
    Alla vill vi ha hjälp att sålla bland mängden erbjudanden på marknaden. Utnyttja det genom att låta influencers skapa shoppinglistor inför Black Friday där de såklart rekommenderar dina produkter eller tjänster. Denna typ av kampanj fungerar extra bra i sociala medier. Du kan till exempel inleda ett samarbete med en microinfluencer vars konto stämmer överens med ditt företags profil.

Läs mer: Här lär vi dig förstå varför du följer influencers

  • Skapa en "must have"-känsla
    Under Black Friday förväntar sig kunden fantastiskt bra erbjudanden. Att bara ge 10 % eller till och med 20 % räcker oftast inte vid detta tillfälle. Du kan istället anspela på begränsat utbud genom "först till kvarn" och "nästan slutsåld" för att skapa en känsla av popularitet och snabb åtgång. Vi vill inte missa tillfället att roffa åt oss något som alla andra verkar vilja ha.
  • Öka lojaliteten hos dina kunder och din personal
    Att ge sig in i prispressarkriget med konkurrenterna kanske inte är det rätta för dig och din kundkrets? Istället passar det kanske bättre att använda tillfället till att vårda dina relationer genom att skänka en del av intäkterna till välgörande ändamål, eller sticka ut på något annat sätt?

Läs ovanstående exempel utförligare här: Är detta tidernas bästa Black Friday-kampanj?

3. Organisera din försäljning inför Black Friday

Planera för försäljningsrekord! Att den produkt du erbjuder i kampanjen tar slut i lager eller att din sajt kraschar får bara inte hända.

  • Var redo!
    Se till att du och dina leverantörer är redo för ett ökat tryck i verksamheten, med tillräcklig bemanning och servicenivå.
  • Väl fungerande webshop
    Se till att din hemsida fungerar, är användarvänlig och har analysverktyg kopplat till sig så att du kan följa upp kampanjen.
  • Mobilanpassning
    Går din kampanj främst i sociala medier – se då till att sajten är mobilanpassad för att inte tappa beställningar.
  • Smidiga returer
    Gör det enkelt och smidigt att returnera, såväl i butiken som på nätet. Det är idag en förväntad hygienfaktor och en bra försäkring för att få återkommande kunder.

Lycka till med din kampanj inför Black Friday!

Läs också:10 sätt att tjäna pengar under Black Friday



ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 15 december, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.