Black Friday-kampanj

Är detta tidernas bästa Black Friday-kampanj?

Gustaf Oscarson

Publicerades: 26 november, 2020
Foto av: Getty Images

1 000-tals företag slåss om kundernas uppmärksamhet under Black Friday och Black Week. Hur ska ditt företag sticka ut? Här tittar vi närmare på inte bara en Black Friday-kampanj utan fem kampanjer som blivit supersuccér. Vad kan du härma?

Läs också: 4 bästa tipsen inför Black Friday – så spar ditt företag stora pengar

Apples Black Friday-kampanj via e-post

Sajten SmartrMail berättar om Apples Black Friday-kampanj som verkligen blev en succé. Istället för att bara skicka ut e-posterbjudanden under Black Friday, byggde Apple upp en spänning under flera veckor.

Apple började med ett mail som en ”teaser” flera veckor innan Black Friday. Mailet antydde att något riktigt häftigt var på gång och skapade en snackis. När Black Friday närmade sig, skickade man ut ett andra e-postmeddelande som berättade om det exakta erbjudandet (detta gjordes en vecka i förväg).

Genom att först skapa en teaser och sedan berätta om erbjudandet i förväg, kunde Apple fånga en större del av konsumenternas budget (och skapa känslan ”det här vill jag vänta på!”).

Du kan enkelt använda samma strategi när du skapar din Black Friday-kampanj.

Steve Maddens smarta sätt att få e-postprenumeranter

För att du ska lyckas med din Black Friday-kampanj via e-post krävs förstås att du har prenumeranter. Steve Madden gjorde en smart Black Friday-kampanj som slog två flugor i en smäll – fler prenumeranter och mer försäljning.

Genom att erbjuda kunderna tidig tillgång till speciella Black Friday-erbjudanden skapades en känsla av brådska – jag vill inte missa detta! Och jag vill ha erbjudanden innan alla andra!

Och dessutom skapades en mer långvarig relation istället för endast snabb Black Friday-försäljning. Du kan enkelt använda samma knep i ditt företag och med din Black Friday-lampanj.

Läs också: 10 sätt att tjäna pengar under Black Friday

Kopari Beautys smarta influencer-strategi

Under Black Friday kan det vara svårt för konsumenter att veta vad de ska leta efter. Och som alltid lyssnar vi på dem vi litar på och ser upp till – till exempel influencers.

Läs mer: Här lär vi dig förstå varför du följer influencers

Kopari Beauty förstod detta. I sin Black Friday-kampanj lät Kopari Beauty spännande influencers skapa shoppinglistor inför Black Friday – och självklart innehöll dessa listor Kopari Beautys produkter.

Här lyckades kampanjen med två saker. Dels att hjälpa konsumenterna att välja vad de skulle köpa, och dels att validera inköpen genom att låta influencers ”säga att det var bra”. Denna typ av Black Friday-kampanj fungerar extra bra i sociala medier som Instagram, och du kan enkelt härma idén till din Black Friday-kampanj.

REI:s smarta tvärtom-kampanj

REI – som bland annat säljer kläder för utomhusaktiviteter – skapade uppståndelse när de lanserade sin #OptOutside-kampanj 2015. De meddelade att de skulle stänga sina butiker under Black Friday, och uppmuntrade både sin personal och sina kunder att tillbringa dagen utomhus.

Kampanjen var riktigt smart! Med #OptOutside-hashtaggen började kunderna skapa användargenererat innehåll på Instagram. Resultatet blev en kampanj som skapade en gemenskap mellan friluftsentusiaster, samtidigt som det gav dem inspirerande och autentiskt innehåll.

Visserligen blev det ingen Black Friday-försäljning för REI, men gissa om kampanjen ökade lojaliteten hos kunder och personal under resten av året?

Hur kan du tänka likadant med din Black Friday-kampanj?

Sneakermärket Greats smarta Black Friday-kampanj skapade ”måste ha-känsla”

Under Black Friday förväntar vi oss fantastiska erbjudanden. men att bara ge 10% eller 20% i rabatt räcker sällan – det är vi för vana vid!

Istället för att bara tänka pris, fundera på hur du kan göra din Black Friday-kampanj så övertygande att det inte går att säga nej. Du behöver använda lagen om begränsat antal (Rule of Scarcity). I den här videon förklaras hur den fungerar. Videon är magisk.

Sneakermärket Greats e-postade lagersaldot till sina kunder, för att visa den snabba åtgången på de mest populära erbjudandena.

Denna Black Friday-kampanj blev otroligt framgångsrik eftersom den använde ”begränsat antal”, ”nästan slutsåld” och ”lagersaldot rör sig snabbt nedåt”. Kunderna blev tvungna att agera snabbt för att inte missa möjligheten. Greats använde också lockelser som gratis frakt.