Så hanterar du stressen, behåller glädjen – och älskar ditt jobb!

Ebba Arnborg

Uppdaterades: 18 november, 2024
Publicerades: 14 november, 2024
Foto av: AdobeStock

Som företagare är det lätt att alltid vilja göra mer, ta på sig nya projekt, jaga nästa framgång. Men mitt i detta kan såväl hälsan som glädjen ta stryk. Inte minst med en annalkande julrusch… Här är några sätt att må bra och behålla motivationen som företagare – även i högt tempo.

Att driva ett företag är en ofta krokig resa full av både toppar och dalar. Vissa perioder måste man kämpa sig igenom, men se upp så du inte bränner ut dig!

Genom att lyssna på dina egna behov och se till att ha utrymme för återhämtning kan du hantera pressen på ett sätt som gör att du kan behålla motivationen som företagare. Så att du fortfarande älskar det du gör – både nu och på sikt.

5 sätt att behålla motivationen som företagare

1. Våga sätta tydliga gränser – även för dig själv

Det är lätt att tänka att du måste vara tillgänglig dygnet runt, men sanningen är att få företagare faktiskt tjänar på att bränna ut sig. Sätt fasta tider för när du arbetar och när du stänger ner helt, oavsett vad som händer. Skapa en arbetsdag där du tar tid för pauser där du gör något helt annat än det du nyss gjort, de behöver inte vara långa. Tänk på att värdesätta dig själv – precis som du värdesätter dina kunder.

2. Prioritera fysisk aktivitet och mental återhämtning

Det är ingen slump att många framgångsrika företagare har en rutin för fysisk aktivitet. Regelbunden motion bidrar till att minska stress och håller energin uppe under dagen. Lika viktigt är att skapa tid för mental återhämtning. Det kan vara meditation, en promenad i naturen, att stirra ut genom fönstret en stund eller slå dig ner några minuter med en bok. Välj något som hjälper dig att ladda om.

3. Skapa en ärlig dialog kring utmaningar

Våga prata öppet kring de utmaningar som du står inför, både inför familj, vänner och andra företagare. Att hålla problemen för sig själv kan leda till onödig stress och ensamhetskänsla. Genom att dela dina tankar med andra kan du få nya perspektiv, stöd – och kanske till och med nya lösningar på problemen.

4. Ta hjälp av tekniken för att underlätta

Idag finns det många digitala verktyg som kan hjälpa dig att hålla ordning på din arbetsdag, minska stress och få mer gjort. Det kan vara allt från kalender- och projektverktyg till appar som hjälper dig att komma ihåg att ta pauser. Genom att automatisera små saker i vardagen kan du frigöra mer tid för det som verkligen betyder något.

5. Påminn dig om varför du startade ditt företag

När stressen blir överväldigande, ta ett steg tillbaka och påminn dig om varför du en gång startade ditt företag. Vad är din vision? Vilka mål har du uppnått? Att reflektera över de framsteg du har gjort hittills, och syftet med ditt företag kan hjälpa dig att återfå motivationen och glädjen framåt.

Läs också: Sälj mer OCH jobba mindre – här är strategierna