3 smarta knep: Så blir du effektivare – och hinner mer (eller blir klar snabbare!)

Ebba Arnborg

Publicerades: 15 juli, 2024
Foto av: Unsplash

Få mer gjort på mindre tid – låter det som en dröm? Inte alls! Här är expertens råd för att lyckas.

”Bara jag arbetar lite hårdare och lite mer, så kommer allt att lösa sig”. Eller?

Nej, slår ledarskapscoachen Catharina Sjögren, expert på effektiv tidshantering, fast.

Enligt henne handlar det snarare om att sakta ner, ta pauser, prioritera och se till att spendera din energi rätt.

Här är hennes 3 viktigaste råd för att jobba effektivare

1. Börja med det viktigaste

Du har en begränsad mängd ”kvalitetstid” varje dag där du kan tänka som bäst och vara riktigt effektiv, förklarar Catharina. Hennes råd är därför att starta dagen med de viktigaste (och oftast jobbiga) uppgifterna som kräver mycket energi.

– Slösar du din begränsade mängd energi på att rensa mejlboxen under förmiddagen, något som hjärnan automatiskt hellre väljer för att du där får en dopamin-kick och direkt belöning, har du förmodligen ingen energi kvar för de viktiga strategiska uppgifterna och de skjuts upp till morgondagen. Se också till att avsätta tid i kalender för strategiska projekt och viktiga uppgifter, säger hon.

2. Sakta ner

Tar du dig tid till att planera, prioritera och fokusera ditt medvetande, ta pauser och koppla ner ibland, så kan du öka både farten och resultaten.

– Bara något så enkelt som att ta en prestationspaus på 60 sekunder (där du blundar och tar djupa andetag under en minut) hjälper dig att hålla fokus och undvika distraktion. Gör det några gånger om dagen, råder hon.

3. Undvik distraktioner

Studier visar att distraktion äter upp så mycket som två timmar av varje arbetsdag, att vi byter aktivitet så ofta som var tredje minut (tänk: e-mail, möte, sociala medier, telefonsamtal, fråga från kollega…).

– Resultatet blir att vi inte hinner fokusera, utan istället hoppar från den ena uppgiften till den andra utan att slutföra något. Detta slukar energi i hjärnan utan att vi ens utför och slutför uppgifterna. Ett av de mest effektfulla verktygen för att undvika distraktion är i all sin enkelhet: Stäng av alla kommunikationskanaler när du ska tänka och utföra strategiska arbetsuppgifter, säger Catharina.

Läs också: Så korkad blir du av stressen – här är boten