Skippa skuldkänslorna! Därför måste du inte ta lång semester

Ebba Arnborg

Uppdaterades: 25 juni, 2024
Publicerades: 2 juli, 2024
Foto av: AdobeStock

Svårt att släppa företaget helt i sommar? Lugn, det finns inget som stödjer att en lång sammanhängande semester är bäst. Här är expertens tips för att ta smart semester som företagare – och få en rejäl skjuts inför hösten.

Semester spelar en central roll för mental och kroppslig återhämtning, enligt Dan Hasson, forskare och författare inom stresshantering, hälsopromotion och folkhälsa.

– Definitivt! Forskning visar att vårt välbefinnande ökar efter att vi haft semester, säger han.

Däremot finns det inga vetenskapliga belägg för att en lång sammanhängande semester är bättre än flera korta. Tvärtom ökar välbefinnandet efter semestern bara kortvarigt, max ett par veckor, oavsett hur länge vi varit lediga.


– Sammanhängande semester kan vara utmärkt för att få lite mer påtaglig återhämtning, men semesterlängden verkar inte spela någon roll baserat på forskning, utan det är att du faktiskt tar semester som är viktigt.

Släpp skuldkänslorna

Återhämtningen under en mer sammanhållen ledighet kan göra att man kommer tillbaka med nya krafter, inspiration och i bästa fall har man hunnit reflektera över livet och företaget, enligt Dan. Något som kan ge dig en rejäl skjuts i bolaget när hösten kommer.

– Som att vi tänkt över vad vi vill ha mer eller mindre av, vilka kundrelationer vi ska satsa mer på, vad vi borde avveckla och det kanske har dykt upp idéer om nya strategier.

Däremot kan du inte ta semester för att sedan jobba halvt ihjäl dig under resten av året.

– Det går inte att sova ett dygn i förebyggande syfte och sedan vara vaken i tre nätter. Återhämtning i vardagen måste vi ha och semestern kan vara ett bra komplement. Tycker man om det och har möjlighet kan man ta längre ledigt, men du behöver inte ha skuldkänslor för att du tar några kortare ledigheter istället.

6 tips för en balanserad semester som företagare

  1. Välj semester efter vad som passar DIG
    Tänk på vad du vill få ut av din semester samtidigt som du tar hänsyn till företagets behov. Gör det som du mår bra av, oavsett om det innebär att jobba lite varje dag eller koppla bort helt. När känslan av kontroll ökar, minskar stressen.
  2. Sätt upp rutiner
    Bestäm i förväg hur mycket du vill arbeta och när. Kanske att du kollar mejlen en specifik tid och har frånvaromeddelanden med tydlig information om när man kan förvänta sig svar. Då minskar risken att du spontant känner dig tvungen att vara flexibel – och därmed också risken för dåligt samvete.
  3. Var tydlig mot kunderna
    Informera dina kunder om dina semesterplaner och hur tillgänglig du kommer att vara. Tydlighet minskar missförstånd och ökar förståelsen. Glöm inte familjen och vännerna! Prata ihop dig och tydliggör förväntningar med de som du delar semester med.
  4. Var flexibel och förlåtande mot dig själv
    Om saker inte går exakt som planerat så kan du välja att hantera oväntade arbetsuppgifter om det är nödvändigt. Om företaget klarar sig utan din omedelbara inblandning, förklara för kunderna att du är på semester och när du kommer att vara tillgänglig igen, de flesta förstår och accepterar detta. Men lämna det dåliga samvetet bakom dig, fokusera på positiva och konstruktiva aktiviteter.
  5. Säg nej när det är nödvändigt
    Kom ihåg: Att säga nej är inte ett självändamål, men gör det om konsekvenserna av att säga ja blir negativa för dig. Det finns inga fasta regler – gör det som fungerar bäst för dig och din situation.
  6. Se till att få vila på semestern!
    Fyll inte semestern med sådant du tror att du borde göra, sänk kraven och ambitionsnivån och utgå från vad du själv vill. Det viktiga är att du får variation mot din vardag. Lägg in tid för återhämtning och vila. Som utvilad kan du njuta mer av semestern och stressar inte upp dig lika lätt.