Semesterspecial: Full koll på dina anställdas semester + smart semesterordlista

Josefin Wallin

Publicerades: 31 maj, 2022

Det är ultimat att vara ute i god tid med att planera inför dina anställdas semester. Men har du full koll? Ge oss 5 minuter! Här bjuder vi dig på allt du behöver veta och en smart ordlista kring begrepp som rör semester.

Dags för semester? Skönt! Men innebär också en hel del som du behöver ha under kontroll om du har anställda. Semestern grundas på semesterlagen för din personal. Vilken finns till för att arbetstagarna ska ha rätt till fyra veckors sammanhängande semester varje år. För att få tillfälle att ladda batterierna ordentligt helt enkelt.

Planera semestern

Oftast förläggs den största delen av semestern under sommarmånaderna. När det närmar sig semester behöver du informera dina anställda om att lämna in sina önskemål om semester. Ett tips är att redan innan sätta ett datum för när det här ska vara klart. Annars är det väldigt lätt att processen drar ut på tiden. I vissa fall kan du behöva kliva in och aktivt vara med och planera semestern för personalen. Kanske har du en verksamhet som behöver vara öppen och ha tillgång till överlappande personal under semestertiden? Behövs det lite handpåläggning för att alla ska känna sig nöjda med upplägget. Semester kan vara en känslig fråga, och ska hanteras därefter.

Läs också: Anställa sommarjobbare? Sakerna du ABSOLUT inte får missa

3 tips när du planerar semestern

  1. Ta reda på vad varje anställd har för möjlighet till semester. En del har sparade dagar som behövs tas ut? Någon kanske är ny och saknar intjänad semester? Detta är saker du behöver ha koll på för att lägga upp semesterledigheten.
  2. Planera schysst! Semester kan vara en känslig fråga för personalen. Att ha fingertoppskänsla och en nypa ödmjukhet bäddar för att sy ihop en semesterplanering där alla blir nöjda.
  3. Ha koll på om du är ansluten till ett kollektivavtal och vad som gäller för er när ni ska förlägga semestern.

Smart semesterordlista

  • Semesterlön: Det du betalar ut till din personal när de har semester.
  • Semesterersättning: Betalas ut av dig när en av dina anställda slutar. Kan också betalas ut löpande när du har anställda som jobbar hos dig mindre än tre månader.
  • Intjänandeår: Året då semestern tjänas in.
  • Sparade dagar: Din anställda kan välja att ”spara” semester dagar, dessa benämns som sparade dagar. Din personal kan spara maximalt fem dagar per år.
  • Semesterlagen: Innebär att dina anställda ska kunna ha fyra veckors sammanhängande semester under sommaren och 25 semesterdagar per år. Oftast förläggs den längsta perioden semester på sommaren och det är du som arbetsgivare som har utslagsrösten för din personals semester.

Dina anställdas semester? Bra att veta

  • Om din anställde blir sjuk på semestern? Då har man rätt att sjukanmäla sig och ta ut semesterdagen vid ett annat tillfälle. Det kan vara värdefullt att känna till.
  • Semesterersättning löpande kan endast vara aktuellt om man har en anställd som jobbar hos dig mindre än tre månader. Du kan då också avtala bort semesterledigheten (om ni vill).
  • Ingen kan tvingas till att ta semester. Däremot kan personalen få arbeta hemifrån – eller bli arbetsbefriad men med lön.

Läs också: Det blir dyrare att driva företag – 8 av 10 påverkas