Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

Så utnyttjar världens rikaste företagare Coronakrisen

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 september, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Världens rikaste företagare

Foto: Världens rikaste företagare

Vad gör världens rikaste och mest framgångsrika företagare och miljardärer annorlunda under Coronakrisen? Det tar vi en titt på här. De visar sig att de har tre strategier som ger dem helt nya affärsmöjligheter – vilka kan du låna?

Coronakrisen påverkar alla företagare. Många av oss har haft och har tuffa tider, men det finns också många företagare som anpassat sig och hittat helt nya affärsmöjligheter under det senaste halvåret.

Vi älskar ju att lära oss av världens mest framgångsrika människor, och därför vill vi gärna veta vad världens rikaste gör annorlunda just nu. Här är tre steg du också kan ta för att härma miljardärer och superentreprenörer just nu.

1. Världens rikaste anpassa företagen och säkrar likviditeten

För att kunna ta del av alla affärsmöjligheter som dyker upp i spåren av corona behöver ditt företag vara stabilt och ha tillgång till likviditet. De flesta företag som går under just nu gör det inte på grund av att de egentligen går dåligt, utan för att pengarna i kassan är slut. Och kämpar du för företagets liv, kan du knappast lägga tid på att skapa nya affärer.

Effektivisera, automatisera och delegera

Nyckeln här är att vara flexibel och snabbt anpassa sig till nya förhållanden. Tveka inte, agera! Skär ner där du måste skära ner och gör det fort. Använd ny teknik för att effektivisera, automatisera och delegera.

Låna pengar för att våga satsa?

Är det rätt att låna pengar för att klara krisen eller våga satsa? Nja. Om det är enda utvägen, möjligtvis. Men för stora lån kommer att ge dig en ryggsäck under lång tid framåt. Se istället till att använda krisen för att rationalisera bort allt i ditt företag som inte leder till intäkter.

Läs mer: Använd nollbudget för att drastiskt minska företagets kostnader

Stabilisera dina kunder

Världens rikaste och de smartaste företagarna på jorden förstår att krisen inte bara handlar om att rädda egna verksamheten – den handlar lika mycket om att rädda kunderna. Det kan innebära att du måste ge dem bättre villkor under en period. Detta kan definitivt vara smärtsamt under en kort period, men på lång sikt kan det rädda både ditt företag och kunderna.

2. Förbered dig och företaget på nya affärsmöjligheter

Du har säkert hört uttrycket "Varje kris är en möjlighet". Och det är lika sant nu som det alltid har varit. Kom ihåg att många av världens miljardärer har hittat sin hävstång i kriser, där de vågat satsa mer än någon annan.

Under en period kommer det att finnas tillgångar, företag, fastigheter och rättigheter på rea. Och för att kunna handla, behöver du likviditet. Pengar. Cash. Kontanter.

Smarta miljardärer och företagare förbereder sig på kriser (för de vet att de alltid återkommer) genom att ha god likviditet och en kassa för spännande affärsmöjligheter. Med kassan kan de nu investera med rabatt.

Investera utan pengar

Men om jag inte har några pengar att investera? Använd då din kreativitet. Det finns stor risk för ett panikbeteende i många branscher, där tillgångar säljs snabbt och till stor rabatt. Snabbhet kan här vara viktigare än storleken på budet. Du kan exempelvis erbjuda en lösning där du betalar lite nu och mer löpande. Eller erbjud att ta över tillgången billigt i utbyte mot framtida vinster.

Den största tillgången hos världens miljardärer och superentreprenörer är inte pengarna. Det är deras förmåga att se affärsmöjligheter och våga fråga om dem. Kanske får du nej nio gånger av tio. Men den tionde frågan kanske leder till ditt livs bästa affär. Så ge dig ut och leta affärsmöjligheter!

3. Investera när ingen annan vågar

Att göra precis tvärtom har ofta varit en lönsam affärsstrategi. När alla pratar kris, pratar du möjligheter. När ingen vågar investera, investerar du.

The time to buy is when there's blood in the streets

Baron Rothschild

För att hitta intressanta affärsmöjligheter, leta där krisen är som störst. Världens rikaste och många miljardärer förbereder sig nu på att fastigheter och aktiemarknaden kan sjunka i värde (eller åtminstone pendla stort i värde) under de kommande åren, speciellt om en andra våg av Corona sprider sig och arbetslösheten ökar. Som svensk bör du titta extra noga i andra länder vars samhälle drabbats hårdare än det svenska.

Läs mer: Gör tvärtom – och spara stora pengar

Kom ihåg att det handlar mycket om psykologi. De flesta säljer när paniken sprider sig. Världens rikaste och framgångsrika investerare gör precis tvärtom. Det är en färdighet du måste öva upp.

Är det moraliskt fel att köpa när andra måste sälja?

Det är en svår fråga. Oftast har säljaren inget alternativ, och du kan vara deras räddande ängel (även om de inte får fullt betalt). Alternativet kanske är konkurs. men självklart ska du (som alltid) sköta affärerna snyggt och satsa på win-win.

Läs också: Hemligheterna från Sveriges främsta entreprenörer



ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.