Sälj dina produkter på Etsy – så här gör du!

Josefin Wallin

Uppdaterades: 6 november, 2024
Publicerades: 3 mars, 2022

Plattformen Etsy gör det möjligt för dig att starta en egen webbshop. Här finns många olika webshopar och lika många segment av produkter. Sugen på att komma igång? Sälj dina produkter på Etsy – så här gör du!

Etsy erbjuder dig att via plattformen starta en egen plattform där du kan sälja konstverk, hantverk, design eller andra typer av produkter. Vill du också starta en webbshop på Etsy? Då har du kommit helt rätt! Etsy är primärt plattformen för dig som är en kreatör av något slag. Den typen av produkter passar också på Etsy allra bäst.

Fördel med att sälja på Etsy

  • Billigt
  • och enkelt alternativ till en helt egen webbshop.
  • Du kan nyttja kraften av plattformen. Dina produkter kan sökas upp av kunden som själv rör sig inne på Etsy. På så sätt säljer du också på sajten – i motsats till om du driver en helt egen där du måste driva all trafik till din webbshop helt själv.

Nackdel med att sälja på Etsy

  • Etsy är inte så stort i Sverige – än!
  • Du kan bli begränsad eftersom du inte kan sälja ”allt” på Etsy. Här vill man hålla sig inom ramen för det unika och det kreativa.
  • Du kan inte skapa startsidan fritt – utan behöver hålla dig inom ramen för vad plattformen erhåller rent estetiskt.

Så här kommer du igång med din webbshop

Förbered dig

  • Dags att börja sälja på Etsy: Välj ett namn och vad du ska sälja. Lugn! Känn ingen press då du kan ändra detta i efterhand.
  • Gör research. Kolla hur andra har beskrivit sina produkter, hur de har satt rubriker och lagt upp sin webbshop. Här kan du lära dig mycket användbart som du kan applicera på din egen e-handel.

Kom igång

  • Kör på: Lägg ut din produkt eller dina produkter som du vill sälja på Etsy.
  • När du lägger ut dina produkter så kom ihåg att tänka på att den ska vara sökbar. Säljer du exempelvis kaffemuggar så vill du självklart ha med sökord som muggar, kaffekopp och kaffemugg i rubriken och beskrivningen av din produkt.
  • Lägg tid på att fylla i så mycket uppgifter om din produkt som du kan. Det hjälper den bli sökbar bland alla andra produkter på Etsy.
  • En bild säger mer än tusen ord. Se till att ha en bra miniatyrbild som visar din produkt. När man sedan klickar sig in på annonsen vill kunden gärna se fler bilder. Gärna från flera olika vinklar och på dess detaljer. Lägg gärna ett par extra minuter på att ta riktigt fina bilder. Det lönar sig! Du kan också välja att lägga till videos på din produkt.

Lägg tid på en inbjudande startsida

  • Skapa en säljande startsida. På din startsida vill du förstås välkomna dina kunder på ett snyggt och säljande sätt. Har du en logotyp kan den med fördel läggas här, du har möjlighet att lägga till en säljande beskrivning och om du vill länka till dina sociala medier? Granska den när du är klar och känn efter om den ger det intryck av dig och sina produkter som du önskar. Blir du lockad till köp?
  • Var personlig. Man köper en vara av dig och då är det viktigt att du ger ett seriöst och pålitligt intryck.

Börja sälja

  • Nu har du en startsida, och du har lagt upp dina första annonser dvs dina produkter. Det du behöver göra nu är att se till att du börjar sälja på sidan.
  • Marknadsför din Etsy-shop i dina sociala medier och bjud in vänner och kontakter. När köp börjar göras på din sida blir du också mer relevant för Etsy. Vad betyder då det? Jo att de blir mer benägna att visa just dig och dina produkter i sökresultatet.
  • En sak till som kan hjälpa dig att bli mer relevant för Etsy (vilket du vill eftersom ju mer synlig du blir hos dem – desto mer kan du sälja) är att be kunderna om recensioner.
  • Ha det ”sökoptimerade tänket” med dig i bakhuvudet. Vill du ha mer tips om detta rekommenderar vi artikeln: Skriva sökoptimerade och säljande texter – så gör du

Bonus: ”Etsy-esset” Sophie Zetterberg ger dig sina bästa tips

Sophie Zetterberg Etsy
Sophie Zetterberg är hantverkare och säljer också sina alster på Etsy. Bild: Privat
  • Fokusera på att nå ut med bra, sökbara titlar och beskrivning på dina ”listings”. Var saklig, men inte tråkig. Få fram allt en kund behöver veta om produkten samtidigt som du låter ditt varumärke lysa igenom. Fokusera på känslan som produkten ska förmedla. Är den vitsig? Skriv i liknande manér.
  • Var bemötande! När kunder skickar meddelanden, var noga med att svara. Skicka med tackkort (även om det bara är en lapp) i ordern. Har du länkat till sociala medier? Håll koll där också, så du inte missar en fråga eller feedback. 
  • Våga be om recensioner. Det är så din business växer, genom att Etsy ser att din butik gillas av andra. Men även de som klickar in på din listing ser att andra är nöjda med det du säljer. Att få feedback är guld värt för en Etsy-butik. Gillar dina kunder dig och din produkt, har de oftast inga problem med att lämna en recension. Men alla kanske inte vet om att funktionen finns, eller glömmer bort det. En snäll påminnelse därför kan gynna dig stort. 
  • Fastna inte på sånt som behövs göras innan du lanserar (namn, färdiga tackkort, att alla listings ska vara upplagda). Fokusera på att lansera med ett fåtal produkter som är riktigt bra och bygg upp eftersom, istället för att stressa igenom lanseringen för att du vill ha allt i tipp topp. Då har du också ett lager av sånt som ska publiceras, så du kan hålla din shop uppdaterad och visa Etsy att du är en butik som alltid är relevant. 

Här kan du kikaSophies butik för att finna inspiration till din egen.