Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Allt om företagets årsbokslut, årsredovisning och deklaration – detta måste du veta

Visma Spcs 21 juni, 2022 Uppdaterades 16 april, 2025 4 minuters läsning
årsbokslut, årsredovisning och deklaration

Vad ska företagets årsbokslut eller årsredovisning innehålla? När ska den lämnas in? Och vad gäller för företagets inkomstdeklaration? Lugn, här går vi igenom allt du behöver veta.

Varje bokföringsår avslutas med ett årsbokslut eller en årsredovisning. Om det blir ett årsbokslut eller en årsredovisning beror på hur mycket ditt företag omsätter och vilken bolagsform det har.

Enskilda näringsidkare, handelsbolag, ideella föreningar och stiftelser får avsluta sitt bokföringsår med årsbokslut – medan aktiebolag och ekonomiska föreningar gör en årsredovisning. Små enskilda näringsidkare och ideella föreningar (som omsätter högst 3 miljoner) kan göra ett så kallat förenklat årsbokslut.

I den här guiden går vi igenom vad som gäller kring företagets årsbokslut, årsredovisning och inkomstdeklaration. Du behöver bland annat tänka på:

  • För dig som har kalenderår som bokföringsår, ska årsredovisningen vara inlämnad senast den 31 juli.
  • Företagets inkomstdeklaration (vid aktiebolag och kalenderår) ska vara inlämnad senast den 1 juli (vid pappersblankett) eller 1 augusti (vid e-tjänst).
  • Du skickar in årsredovisningen till Bolagsverket och inkomstdeklarationen till Skatteverket.

Innan du hoppar ner till guiden, rekommenderar vi dig att spana in listan på de viktigaste skattenyheterna 2022.

Vad består årsbokslut och årsredovisning av?

Ett årsbokslut består av en balansräkning, en resultaträkning och en sammanställning av ställda säkerheter och ansvarsförbindelser (exempelvis borgen eller företagsinteckningar). Man ska också upplysa om vilka värderingsregler som använts (det görs ofta som s.k. noter till balans- och resultaträkningen). Årsbokslutet skrivs under och används som underlag för inkomstdeklarationen.

En årsredovisning (gäller exempelvis aktiebolag) ska (utöver årsbokslutet) innehålla en förvaltningsberättelse. I den beskrivs årets viktigaste händelser. Här ska också anges hur vinsten ska disponeras. Årsredovisningen skrivs under och skickas in till Bolagsverket och blir en offentlig handling.

Enskild firma (som omsätter under 3 miljoner) behöver inte skicka in årsbokslut till Bolagsverket.

Tips! Använd denna checklistan inför företagets bokslut.

Regler för årsbokslut och årsredovisning

Balans- och resultaträkningen i ett årsbokslut ska se ut på ett visst sätt. Ett förenklat årsbokslut (för till exempel en mindre enskild näringsidkare) ser nästan ut exakt som inkomstdeklarationen till Skatteverket. Smarta bokföringsprogram – till exempel Visma eEkonomi – har lagstadgade uppställningar för balans- och resultaträkning direkt i programmet. Det gör att du spar tid och det blir i större utsträckning rätt.

Vilka regler måste jag känna till?

Det finns regler för hur tillgångar och skulder ska värderas i bokslutet. Mindre bolag har förenklingsregler, exempelvis att man inte behöver periodisera sådant som kommer varje år. Det finns också beloppsgränser för vad som ska periodiseras. Belopp under 5 000 kronor behöver ofta inte periodiseras alls.

Kan ett bokföringsprogram hjälpa mig med årsbokslut och årsredovisning?

Absolut – exempelvis Visma eEkonomi hjälper det mindre företaget att göra bokslut. Det manuella arbetet automatiseras och all bokföring blir till underlag för ditt bokslut genom några knapptryckningar.

Om du inte vill lägga tid på att göra bokslut kan du anlita en redovisningskonsult. Med Visma eEkonomi kan både du och din redovisningskonsult arbeta i ditt företags bokföring.

För dig som driver en lite större verksamhet kan ett skatte- och bokslutsprogram – till exempel Visma Skatt & Bokslut Pro – vara en smart investering. Här får du bland annat:

  • Periodavstämningar
  • Möjlighet till olika regelverk – K2 & K3
  • Bättre dokumentation
  • Automatiska kontroller etc.

Företagets inkomstdeklaration – hur fungerar den?

Även företag ska inkomstdeklarera – precis som privatpersoner. Beroende på din företagsform sker detta vid olika perioder under året.

  • Enskilda firmor räknas inte som juridiska personer och därför deklareras dessa under Inkomstdeklaration 1 – det vill säga vid samma tillfälle som privatpersoner.
  • Övriga bolagsformer är juridiska personer och deklareras under separata inkomstdeklarationer. Aktiebolag och ekonomiska föreningar har Inkomstdeklaration 2. Stiftelser och ideella föreningar har Inkomstdeklaration 3 och handelsbolag har Inkomstdeklaration 4.

Känner du dig osäker inför din deklaration?
Visma Spcs kostnadsfria deklarationsguide är för dig som vill lära dig att deklarera, utan att behöva gå en kurs eller utbildning i deklaration.
Här hittar du guiden.

Vad ska företagets inkomstdeklaration innehålla?

I företagets inkomstdeklaration anges hur mycket företaget tjänat och hur mycket skatt som betalats in under det föregående året. Dessa uppgifter ligger till grund för företagets slutliga skatt. Företagets bokslut är grunden för inkomstdeklarationen, men skattemässiga korrigeringar är ofta nödvändiga.

En deklaration, tack!
Fixa deklarationen själv. Just nu ingår deklarationstillval gratis när du köper bokföringsprogram – läs mer här.

När ska inkomstdeklarationen för 2022 lämnas in ?

Beroende på företagsform, lämnas inkomstdeklarationen in vid olika tidpunkter.

  • Inkomstdeklaration 1 för privatpersoner och enskilda firmor ska vara inskickad 2 maj 2022.
  • Inkomstdeklaration 2 för aktiebolag (som redovisar per kalenderår) ska vara inlämnad 1 juli (vid blankett) eller 1 augusti (vid e-tjänst) 2022.

Skatteverket skickar ut slutskattebeskeden i vecka 49-50 2022.

Läs också! Skattekalender 2022:
När ska ditt företag deklareras?

Om Visma Spcs
Det ska vara enkelt att deklarera – oavsett om du har enskild firma, aktiebolag eller redovisningsbyrå. Det är utgångspunkten för Visma Spcs. Med självkörande bokföring kan du enkelt rusta dig inför deklarationen. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.



ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.