Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Digital Marknadsföring

Marknadsföring med Micro Influencers – så här gör du

Karolina O¨stervald
Karolina Östervald 1 juli, 2022 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Marknadsföring med Micro Influencers – så här gör du

Foto: Marknadsföring med Micro Influencers – så här gör du

Redo att satsa på Influencer Marketing? Börja med Micro Influencers – och se dina kampanjer ta sig till en högre nivå. Här vi ger dig stegen på hur du marknadsför dina kampanjer med hjälp av Micro Influencers.

Vad är Micro Influencers?

Micro Influencers är den kategorin av Influencers som har mindre antal följare. De har fler än 5 000 följare, men mindre än 25 000. Micro Influencerna kan däremot ha större genomkraft och bidra till en högre trovärdighet hos sina följare. Detta då de är helt vanliga människor som under en längre tid har byggt upp sin följarskara. Kunden har generellt sätt enklare att identifiera sig med Micro Influencers än Mega Influencers. Kontona har ofta specifika inriktningar – så som resa, mat, mode och så vidare.

Fördelarna med Micro Influencers

  • Hög engagement rate
  • Möjligheten att nå en pricksäker målgrupp
  • Hög trovärdighet bland sina följare
  • Färre samarbetspartners igång vilket gör att profilen är mindre fixerad vid reklam

Ett stort arbete med förtroendet

För att öka och bevara förtroendet hos sina följare så marknadsför Micro Influencers på ett naturligt sätt och i sin stil. Din produkt eller tjänst blir därför en naturlig del av deras flöde. Bilder, videos och captions kommer vara i samma ton som resten av profilens content. Du kan därför som företag inte ställa för höga krav – men absolut komma med goda råd och tips.

Tips: Använd dig av flera Micro Influencers för en och samma kampanj. Det bidrar till en större spridning och ger kampanjen en längre livslängd. Din produkt eller tjänst får också möjligheten att synas i olika sammanhang samt kategorier.

Men hur börjar jag?

Känner du nu att Micro Influencers är något du skulle vilja satsa på – men är osäker på hur du ska dra igång? Vi förstår att det kan vara svårt. Därför ger vi dig fyra grundläggande steg för hur du kan börja med Micro Influencers.

Steg 1: Vem är din målgrupp och vad är ditt mål?

Innan du väljer ut vilka influencers du vill arbeta med så behöver du kommit fram till vilken målgrupp du vill nå. Vilka är de – och varför vill du nå just dem? För att kunna mäta och följa upp din kampanj är det viktigt att du också har satt ut vilka mål du vill uppnå. Vad ska kunden göra när de har sett din kampanj och hur kan du följa upp statistiken?

Steg 2: Vilka är influencerna?

Nu är det dags att hitta rätt i influencer-djungeln. Vem eller vilka Micro Influencers kan nå din målgrupp bäst och få ut kampanjen? Tänk på att alla influencers är bra på olika saker – så se till att göra din research väl. Försök att hitta influencers som är i linje med ditt varumärke, som når den målgrupp du vill nå och som kan driva trafik och engagemang. För att få ut en större räckvidd kan du med fördel använda dig av flera influencers.

Steg 3: Dags att vässa penna och ta kontakt

När du har valt ut vilken eller vilka influencers du vill arbeta med så är det dags att skriva en brief. En brief är en samlad text som förklarar uppdraget. Din brief kan bland annat innehålla:

  • En förklarande text om företaget
  • Vilken eller vilka KPI:er din kampanj ska fokusera på
  • Förklarande text om vilken målgrupp som ska nås
  • Ge ut tydliga instruktioner över vad som ska göras i kampanjen

När du har fått fram all information som ska skickas så är det dags att ta kontakt och sedan påbörja ett samarbete. Det är viktigt att respektera profilens tid och därmed ha god framförhållning.

Steg 4: Dags för kampanjen att publiceras

Den stora delen av följarnas engagemang sker under de första dagarna som inlägget publiceras – men det tar ofta tid att se den stora effekten av kampanjen. Vi rekommenderar att du väntar cirka två veckor innan du kollar igenom statistiken för att göra en utvärdering. Med hjälp av rätt analysverktyg och trackning på länkar kan du enkelt få fram resultatet av din kampanj.

Värt att satsa på professionell hjälp? Att lyckas med sin Influencer Marketing tar tid och kräver en hel del arbete. Känner du dig osäker eller tycker att det tar för mycket av din tid? Då kan ett samarbete med Influencerbyrå var en bra idé – där får du kontakt och tips på olika Micro Influencers som du kan samarbeta med.

Tips från en expert

Är du sugen på att få mer information om hur du kan lyckas med Micro Influencers? Då vill vi tipsa dig om ett grymt avsnitt av podden Business Hacks med Cecilia Victoria Kärrberg från Digitalsnack. En måstelyssning som du absolut inte får missa! 

Läs också: Sveriges största influencers på Instagram – så här går deras bolag



ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.