Marknadsföring med Micro Influencers – så här gör du

Marknadsföring med Micro Influencers – så här gör du

Karolina Östervald

Publicerades: 1 juli, 2022
Foto av: Adobe Stock

Redo att satsa på Influencer Marketing? Börja med Micro Influencers – och se dina kampanjer ta sig till en högre nivå. Här vi ger dig stegen på hur du marknadsför dina kampanjer med hjälp av Micro Influencers.

Vad är Micro Influencers?

Micro Influencers är den kategorin av Influencers som har mindre antal följare. De har fler än 5 000 följare, men mindre än 25 000. Micro Influencerna kan däremot ha större genomkraft och bidra till en högre trovärdighet hos sina följare. Detta då de är helt vanliga människor som under en längre tid har byggt upp sin följarskara. Kunden har generellt sätt enklare att identifiera sig med Micro Influencers än Mega Influencers. Kontona har ofta specifika inriktningar – så som resa, mat, mode och så vidare.

Fördelarna med Micro Influencers

  • Hög engagement rate
  • Möjligheten att nå en pricksäker målgrupp
  • Hög trovärdighet bland sina följare
  • Färre samarbetspartners igång vilket gör att profilen är mindre fixerad vid reklam

Ett stort arbete med förtroendet

För att öka och bevara förtroendet hos sina följare så marknadsför Micro Influencers på ett naturligt sätt och i sin stil. Din produkt eller tjänst blir därför en naturlig del av deras flöde. Bilder, videos och captions kommer vara i samma ton som resten av profilens content. Du kan därför som företag inte ställa för höga krav – men absolut komma med goda råd och tips.

Tips: Använd dig av flera Micro Influencers för en och samma kampanj. Det bidrar till en större spridning och ger kampanjen en längre livslängd. Din produkt eller tjänst får också möjligheten att synas i olika sammanhang samt kategorier.

Men hur börjar jag?

Känner du nu att Micro Influencers är något du skulle vilja satsa på – men är osäker på hur du ska dra igång? Vi förstår att det kan vara svårt. Därför ger vi dig fyra grundläggande steg för hur du kan börja med Micro Influencers.

Steg 1: Vem är din målgrupp och vad är ditt mål?

Innan du väljer ut vilka influencers du vill arbeta med så behöver du kommit fram till vilken målgrupp du vill nå. Vilka är de – och varför vill du nå just dem? För att kunna mäta och följa upp din kampanj är det viktigt att du också har satt ut vilka mål du vill uppnå. Vad ska kunden göra när de har sett din kampanj och hur kan du följa upp statistiken?

Steg 2: Vilka är influencerna?

Nu är det dags att hitta rätt i influencer-djungeln. Vem eller vilka Micro Influencers kan nå din målgrupp bäst och få ut kampanjen? Tänk på att alla influencers är bra på olika saker – så se till att göra din research väl. Försök att hitta influencers som är i linje med ditt varumärke, som når den målgrupp du vill nå och som kan driva trafik och engagemang. För att få ut en större räckvidd kan du med fördel använda dig av flera influencers.

Steg 3: Dags att vässa penna och ta kontakt

När du har valt ut vilken eller vilka influencers du vill arbeta med så är det dags att skriva en brief. En brief är en samlad text som förklarar uppdraget. Din brief kan bland annat innehålla:

  • En förklarande text om företaget
  • Vilken eller vilka KPI:er din kampanj ska fokusera på
  • Förklarande text om vilken målgrupp som ska nås
  • Ge ut tydliga instruktioner över vad som ska göras i kampanjen

När du har fått fram all information som ska skickas så är det dags att ta kontakt och sedan påbörja ett samarbete. Det är viktigt att respektera profilens tid och därmed ha god framförhållning.

Steg 4: Dags för kampanjen att publiceras

Den stora delen av följarnas engagemang sker under de första dagarna som inlägget publiceras – men det tar ofta tid att se den stora effekten av kampanjen. Vi rekommenderar att du väntar cirka två veckor innan du kollar igenom statistiken för att göra en utvärdering. Med hjälp av rätt analysverktyg och trackning på länkar kan du enkelt få fram resultatet av din kampanj.

Värt att satsa på professionell hjälp? Att lyckas med sin Influencer Marketing tar tid och kräver en hel del arbete. Känner du dig osäker eller tycker att det tar för mycket av din tid? Då kan ett samarbete med Influencerbyrå var en bra idé – där får du kontakt och tips på olika Micro Influencers som du kan samarbeta med.

Tips från en expert

Är du sugen på att få mer information om hur du kan lyckas med Micro Influencers? Då vill vi tipsa dig om ett grymt avsnitt av podden Business Hacks med Cecilia Victoria Kärrberg från Digitalsnack. En måstelyssning som du absolut inte får missa! 

Läs också: Sveriges största influencers på Instagram – så här går deras bolag