<![CDATA[De tre killarna bakom bolaget Century Analytics.]]>

7 miljoner i investering – ”vi ville främst få in kompetensen”

Ebba Arnborg

Publicerades: 1 september, 2017

Från Operan i Malmö till en hedgefond styrd av artificiell intelligens – här avslöjar en av grundarna till Century hur de lyckats få riskkapitalisterna på fall och varför pengarna inte är allt.

En hedgefond som handlar med valutor – med hjälp av artificiell intelligens, det håller de tre killarna bakom bolaget Century Analytics just nu på att ta fram. De saknar inte konkurrens, men tror att deras – något unika – bakgrunder kommer att hjälpa dem att lyckas.

Hugo Langéen är ursprungligen musiker och jobbade på operan i Malmö. Han blev sedan en av världens bästa professionella nätpokerspelare innan han började handla med valutor. Niklas Höjman är jurist och ekonom och har tidigare jobbat på tradinggolvet på Goldman Sachs. Jimmy Carlsson har forskat inom artificiell intelligens, jobbat med militära forskningsprojekt och byggt just egna valutahandelssystem med hjälp av AI.

LÄS OCKSÅ: ”Jag fick inte en spänn” – snacka om revansch

– Vi erbjuder en produkt som i en investeringsportfölj bestående av bland annat aktier kan minska riskerna och öka avkastningen, något vi tror kunderna är intresserad av, säger Hugo.

Det tror riskkapitalisterna också. Nu har bolaget fått in sju miljoner i investeringar, från bland annat Mårten Öbrink och Alfred Ruth. Exakt ägarfördelning vill Hugo inte gå in på, men han konstaterar:

– Vi är väldigt nöjda med hur det blev.

Men det viktigaste där är inte pengarna utan kunskapen och nätverken som riskkapitalisterna kan bidra med, enligt Hugo.

– Vi hade från början ingen plan att ta in investering, men ju mer vi lärde oss så insåg vi att det nog skulle vara bra för bolaget att få in mer kompetens, men också så klart få tillgång till mer kapital. Vi ville framförallt ta in kunskap från olika områden. På samma sätt som vårt team kommer från olika platser och vi ser stor styrka i det, ville vi bygga ägargruppen så att de kommer från olika områden och kan olika saker så att vi kan dra nytta av det. Vi vill få hjälp av människor som byggt stora bolag innan, som vet hur man ska skala och gå internationellt.

LÄS OCKSÅ: Så fick de in 3,5 miljoner i investeringar

Flera av riskkapitalisterna som kommit in i bolaget hade grundarna redan haft kontakt med tidigare, för att be dem om råd.

– Är man långsiktigt och ser till att redan från början knyta kontakter och ta hjälp av dem utan att be om pengar får de god insyn i hur du jobbar. Vill du sen ta in pengar blir det lättare när de vet hur du är som person och team.

I vissa fall var det till och med personer som bad att få investera, men bolaget har även varit med på pitchevent. Och responsen har varit god – inte minst uppskattas just teamets bakgrund.

– Många tycker att det vi bygger är väldigt spännande. Och att vårt team är väldigt bra har alla tryckt mycket på, det är intressant att se hur viktigt teamet är för investerare.

Hugo menar att det gäller att våga ta kontakt med människor man tror kan hjälpa en framåt, och bygga ett nätverk.

– Ta hand om de kontakter du har, och sök upp personer som har en bra kompetens.

Nyckeln är att göra det lätt för andra att hjälpa dig.

– Du själv ska förbereda allting otroligt väl. Vill du ställa frågor ska de vara väl underbyggda, du ska erbjuda all information som krävs och lägga fram den på ett lättförståeligt sätt. Det ska vara lätt för andra titta och ge ett snabbt råd.

När det gäller att pitcha för att få in kapital är rådet snarlikt: lägg ner tid innan.

– Det måste vara otroligt väl förberett, förberedelser är allt. Tänk igenom vad du ska svara på eventuella frågor, se till att allt material är jättebra och att det inte finns någon tvekan på någonting. Sen kanske det inte kan vara perfekt direkt. Så utvärdera ditt material och ditt agerande hela tiden. Att hela tiden bli bättre – det är jätteviktigt.

Webb Allmi