<![CDATA[]]>

Det hände efter Noko Jeans

Camilla Björkman

Publicerades: 11 maj, 2012

Såg du dokumentären om Noko Jeans som sändes igår på SVT? Tre svenska entreprenörer lyckades ta sig in i Nordkorea för att tillverka jeans. Så här gick det sedan.

På torsdagskvällen sändes den omtalade dokumentären Maneuvers in the dark på SVT. De tre svenska entreprenörerna Jacob Åström, Jakob Ohlsson och Tor Rauden Källstigen bestämde sig för att tillverka jeans i Nordkorea under varumärket Noko Jeans.

– Alla sa att det inte skulle gå, säger Jakob Ohlsson i dokumentären.

Historien började 2007 då de tre killarna snubblade över en nordkoreansk hemsida som gjorde reklam för nordkoreanska exportprodukter. De skickade ett mejl – som blev startskottet för projektet Noko Jeans. Affärsidén var att tillverka jeans i Nordkorea, men också att nyttja handel som politiskt redskap.

– Resan vände fullständigt upp och ned på vår inrutade bild av Nordkorea, skriver grundarna på sin hemsida om första resan dit.

Tre år från det första mejlet firar de lanseringen av jeansen, som varuhuset PUB i Stockholm har köpt in. Medieuppbådet är massivt, både i Sverige och utomlands. Många hyllar entreprenörerna, andra kritiserar dem för att göra affärer med en diktatur.

– Om vi bara velat samarbeta med en diktatur hade vi valt Kina som alla andra, svarar en av grundarna en kritisk journalist i dokumentären.

Kort därefter slänger PUB ut Noko jeans. I ett uttalande säger varuhusets talesperson att de inte vill bli förknippat med politik. Projektet kollapsar.

Idag är företaget Noko Jeans nedlagt. Jakob och Jacob har startat reklambyrån Dear Future. Tor flyttade till Seoul för att studera koreanska men bor för tillfället i Berling.

HÄR kan du se hela dokumentären på SVT Play.

HÄR kan du läsa grundarnas berättelse om Noko Jeans.