<![CDATA[]]>

Så blir du en social entreprenör

Anders Andersson

Publicerades: 8 juli, 2011

Hitta ett samhällsproblem som du vill lösa och gör ett företag av det. Då är du en social entreprenör. Mycket kretsade kring sådan CSR-verksamhet på seminarierna i Almedalen. Här är rapport från ett ett av dessa.

Sara Damber har deltagit i olika välgörenhetsprojekt i världen. Hon har sett att nödlidande barn behöver mat för att överleva – men bland de fattiga på Phnom Penhs största soptipp upptäckte hon att barn också behöver lek för att leva.

– Jag bar med mig dessa barfota, smutsiga och fantiserande barn i hjärtat hela vägen hem till Sverigebarn, sa hon på seminariet Social innovation och CSR.

Hon har tagit fasta på barns behov av lek i organisationen Playing for Change, som finansieras och stöds av Kinnevikskoncernens olika bolag.

Unga entreprenörer med bra idéer får lön under 1-3 år för att driva fram sin innovation kring barn och lek . De får dessutom medieutrymmme och hjälp med internnationella nätverk.

På det sättet får Patricia Rawecka hjälp med att producera leksaker i sitt företag Gro. Johan Wendt får hjälp i sitt företag Mattecentrum med att lär ut matte på et roligt sätt i i sina ”räknestugor”.

Ett annat CSR-företag är Telge Tillväxt , som ägs av sju storföretag med anknytning till Södertälje. Det utgår från problemet arbetslöshet.

-Vi hittar arbeten som bör utföras, anställer arbetslösa ungdomar, skaffa dem utbildning via arbetsförmedlingen. Målet är sedan att få dem att få ett vanligt arbete när vi skaffat dem den första arbetslivserfarenheten, säger vd på företaget

Det handlar om ett nära och långsiktigt samarbete mellan företagsledningarna på storföretagen, kommunen och arbetsförmedlingen. Han ser nu att denna strategi får efterföljare runt om i landet.

Många storföretag vill slå ett slag för etiska projekt och välgörehet – och samtidigt förbättra sin image. IBM var ett sådant, som också hade en representant på seminariet .

På bilden ovan från vänster:
Sara Damber, Playing for Change, Harry McNeil, Telge Tillväxt och Jolanda Van Rooijen, IBM.