Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nyheter

Ansökan om omställningsstöd – så här gör du

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 23 juni, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Ansökan om omställningsstöd

Foto: Ansökan om omställningsstöd

Nu kan företag som tappat kraftigt i omsättning under Corona ansöka om omställningsstöd hos Skatteverket. Så här gör du.

Den 22:a juni öppnar ansökan till omställningsstöd. Omställningsstödet ger stöd för fasta kostnader och företaget ska ha tappat minst 30% av sin omsättning under mars-april 2020 jämfört med samma månader 2019. 

Ansökan för omställningsstöd görs via Mina sidor på Skatteverket.se. När du gör anmälan ska du redovisa företagets fasta kostnader som hyra, leasing och räntor, samt hur mycket omsättningen gått ned.

Omställningsstöd i korthet

Här är den viktigaste informationen om omställningsstöd. Vill du läsa mer om detaljerna hittar du dem längre ned.

– Ditt företag kan bara få stöd för fasta kostnader som hyra, leasing och andra verksamhetsrelaterade, fasta kostnader.

– Stöder täcker alltså inte lönekostnader. Stöd för könekostnader kan du istället ansöka om inom ramen för korttidsarbete.

Läs mer:Allt om korttidsarbete

– Omställningsstödet gäller för 22,5 - 75 procent av företagets fasta kostnader under mars och april 2020.

– För att ditt företag ska vara berättigat till stödet, ska ni ha omsatt minst 250 000 kronor senaste räkenskapsåret.

– Precis som de flesta andra stöd i spåren av Corona, gäller inte stödet för företag som befinner sig i obestånd, rekonstruktion eller som har sin hemvist i ett skatteparadis.

Läs mer:Så här fungerar rekonstruktion

Läs mer:Vad händer om mitt företag hamnar på obestånd?

– För att få omställningsstödet får företaget inte ha tagit beslut om utdelning under perioden mars-juni 2020.

– Om stödet uppgår till 100 000 kronor eller mer, krävs ett yttrande från revisor.

– Om omställningsstödet uppgår till minst 100 000 kronor kan ditt företag också få stöd för de administrativa kostnader ni har för att göra ansökan. Detta upp till max 10 000 kronor.

– Omställningsstödet söks av firmatecknare. Firmatecknaren kan dock utse ett "omställningsombud" på sidan "ombud och behörigheter" på skatteverket.se

– Stödet betalas som sagt ut av Skatteverket, och deras ambition är att stödet ska betalas ut cirka en vecka efter att ansökan kommit in.

Kan mitt företag få omställningsstöd?

För att vara berättigad till omställningsstöd ska ditt företag ha redovisat en nettoomsättning på minst 250 000 kronor under det senaste räkenskapsåret. Nettoomsättningen ska också ha minskat med minst 30 procent under mars och april 2020, jämfört med mars och april 2019.

Nedgången ska också vara orsakad av spridningen av Corona. Vad innebär då nettoomsättning? Jo, till denna räknas intäkter från sålda varor och utförda tjänster som ingår i företagets normala verksamhet, med avdrag för lämnade rabatter, mervärdesskatt och annan skatt som är direkt knuten till omsättningen.

Här kan ditt företag ansöka om omställningsstöd

För att få stödet behöver ditt företag vara registrerat för F-skatt. STödet gäller även för de stiftelser, ideella föreningar och registrerade trossamfund som är undantagna från skattskyldighet.

Om ditt företag inte har F-skatt kan du ansöka om det här

Om ditt företag har skatte- eller avgiftsskulder som lämnats till Kronofogden kommer du inte att kunna få del av stödet. Stödet gäller inte heller för företag som är på obestånd enligt konkurslagen eller har sin hemvist i skatteparadis.

Om du ansöker om stödet, behöver du också försäkra på heder och samvete att uppgifterna du lämnar är korrekta. Rimligen görs liknande kontroller som för korttidsarbete även för omställningsstöd.

När kan jag ansöka om omställningsstöd?

Ansökan för stödet öppnar hos Skatteverket den 22 juni klockan 12.00 till och pågår till och med den 31 augusti 2020.

Hur stort omställningsstöd kan mitt företag få?

Det beror på hur mycket ditt företags nettoomsättning har minskat. Det lägsta stöd som beviljas är 5 000 kronor, det högsta är 150 miljoner kronor. Omställningsstödet ska hjälpa till att täcka företagets fasta kostnader. Hos Skatteverket finns en beräkningshjälp som hjälper dig att se om ditt företag har rätt till stödet, och i så fall hur mycket.

Räkna ut hur mycket omställningsstöd du har rätt till här

Om stödet uppgår till minst 100 000 kronor kan ditt företag också få stöd för administrativa kostnader i samband med ansökan. Detta med högst 10 000 kronor per företag.

Här kan du se exempel på hur mycket omställningsstöd ett företag kan få vid olika nivåer

Hur ansöker mitt företag om omställningsstöd?

Ditt företag ansöker om omställningsstödet i Mina sidor på skatteverket.se. I ansökan ska du redovisa företagets fasta kostnader som hyra, leasing och räntor.

Du ska också redovisa hur mycket nettoomsättningen har gått ned. Detta gör du genom att jämföra nettoomsättningen för mars och april i år med samma period 2019.

Obs! Om omställningsstödet överstiger 100 000 krävs ett intyg från en godkänd eller auktoriserad revisor eller ett registrerat revisionsbolag som visar att uppgifterna i ansökan stämmer. Intyget ska bifogas till ansökan.

Vem på företaget får ansöka om omställningsstödet?

Den som lämnar in ansökan om omställningsstöd ska vara behörig företrädare för företaget. Och vilka är det? Jo, följande:

– Omdu är enskild näringsidkare (enskild firma) eller ensam firmatecknare i ditt företag kan du själv söka omställningsstödet. Du kan också välja att utse ett ombud.

– En behörig företrädare, till exempel vd, styrelse eller särskild firmatecknare, kan också göra ansökan om stödet. Även dessa kan utse omställningsstödsombud. Om firman tecknas av flera personer i förening behöver ombudet och alla firmatecknare skriva under anmälan om ombud. Ombudet behöver ha ett svenskt personnummer och en svensk e-legitimation.

När betalas pengarna för omställningsstöd ut?

Enligt Skatteverket.se är ambitionen att stödet ska betalas ut cirka en vecka efter att ansökan kommit in. Detta gäller förstås bara om ansökan är komplett och att Skatteverket inte bedömer att det finns en risk för felaktig utbetalning. Utbetalningen görs till företagets skattekonto.

Kan mitt företag bli återbetalningsskyldigt?

Inte om de uppgifter du angivit stämmer. Omställningsstödet behöver inte betalas tillbaka eftersom det är ett stöd, inte ett lån eller ett uppskov. Dock kan hela eller delar av beloppet krävas tillbaka om Skatteverkets granskning skulle visa att ansökan innehåller felaktiga uppgifter och att företaget inte har rätt till stödet.



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.