Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nyheter

Bakom kulisserna i Draknästet – drakfavoriten Rawstraw berättar

Josefin Wallin 20 oktober, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Så gick det sen för bolagen i Draknästet

Foto: Så gick det sen för bolagen i Draknästet

Vad händer bakom kulisserna i Draknästet? Josephine och Elise från drakfavoriten Rawstraw berättar exklusivt för Driva Eget om vägen till Draknästet, investerarna och den stenhårda sekretessen. Och varför de tackade nej till The Apprentice.

Från vinst i SM till investering av drakarna

Hjärtat klappar och pulsen är hög. "Jag tror på er, jag tror på produkten" säger Jonas Eriksson och får medhåll av Shervin Razani efter att grundarna av Rawstraw presenterat bolaget för Drakarna. Razani och Eriksson delar på insatsen, procenten i bolaget och de unga entreprenörerna går hem med ett kapital på 300 000 kronor. Men hur startade resan för tjejerna, hur uppkom bolaget som fångade investerarnas gunst?

När bolaget Rawstraw startades var det som ett UF-företag där det redan från start var fokus på hållbarhet. Idén om att kombinera spannmål och sugrör var född. Så efter UF och gymnasiet bestämmer sig Josephine och Elise från Höllviken för att satsa på Rawstraw i form av ett aktiebolag. Några år senare får de ett tips om Draknästet. Resten är historia.

Nyfiken på mer om Draknästet?Här hittar du allt du behöver veta om Draknästet 2021.

– De ringde tidigt på morgonen och vi blev naturligtvis superglada av att få höra att vi var ett av bolagen i Draknästet. Direkt efter telefonsamtalet insåg vi däremot att det endast var några veckor kvar till inspelning.

Josephine Daly Tempelaar, medgrundare Rawstraw

En månad efter ansökan hörde SVT av sig och ville ha med tjejerna i programmet.

– De ringde tidigt på morgonen och vi blev naturligtvis superglada av att få höra att vi var ett av bolagen i Draknästet. Direkt efter telefonsamtalet insåg vi däremot att det endast var några veckor kvar till inspelning. Vilket är ganska ont om tid. Vi började därför genast dra igång med att skrapa ihop en pitch, berättar Josephine Daly Tempelaar. Med en bakgrund från Ung Företagsamhet där de vann SM och kom fyra i EM var de redan bekanta med processen.

Hemlig Uber till Söder

Pitchen var klar, siffrorna inlästa och veckorna gick snabbt. Nu var det alltså dags att stå öga mot öga med drakarna. De rutinerade investerarna Jacob de Geer, Lena Apler, Sara Wimmercranz, Shervin Razani och Jonas Eriksson. Både Shervin och Jonas valde att investera.

– Vi var redo att bli grillade, säger Elise. Men vi hade varit inställda på ännu vassare frågor än vad som faktiskt mötte oss under inspelningen.

– Efter inspelningen i studion gick det väldigt snabb och vi tackade för oss. Produktionen på plats gratulerade oss innan vi skickades ut i det kalla februarivädret. Eftersom allt var under sekretess kunde vi inte tala om vad som hänt. Istället tog jag och Elise själva en Uber till Söder och firade, säger Josephine.

Bolagen i Draknästet bröt ramarna för investeringarna

Ramarna för investeringen sattes av SVT själva. Att dessa ramar bröts av flera av de medverkande bolagenvar en överraskning.

 Det var faktiskt SVT som satte ramarna för hur stor investering man fick söka. Men nu i efterhand ser vi att de flesta företag inte följde ramarna, vilket kom som en överraskning för oss. För hade vi vetat att man kunde söka mer pengar så hade vi gjort det. Vi landade på 300 000 kronor för 10% av bolaget, avslöjar Josephine.

– Det vi sökte från drakarna var kompetens och engagemang för att hjälpa oss att expandera och nå ut till fler, säger Elise Lindow till Driva Eget. Att genomgå den här processen gör att man lär sig mycket om sig själv och sin affärsidé.

"Det vi sökte från drakarna var kompetens och engagemang för att hjälpa oss expandera och nå ut till fler" säger Elise Lindow till Driva Eget. Bild: Rawstraw

När vi fick förfrågan från programmet ”The apprentice”, likt konceptet med Draknästet, med affärskvinnan Gunilla von Platen, var vi smickrade men valde att tacka nej. Detta för att vi just nu väljer att enbart satsa på att utveckla vårt eget bolag.

Entreprenörerna på Rawstraw.

Efter Draknästet – tackade nej till The Apprentice

Vad hände när inspelningen var avslutad och investeringen klar? Efter Draknästet har tjejerna jobbat hårt med en våg av nya kunder och beställningar. Sugrören kan hittas hos många restauranger, hotell och hos flera grossister. Det var också fler som fick upp ögonen för entreprenörerna, och tjejerna har avböjt ett erbjudande om att medverka i ett nytt tv-program i Sverige.

– När vi fick förfrågan från programmet ”The apprentice” med Gunilla von Platen var vi smickrade men valde att tacka nej. Detta för att vi just nu väljer att enbart satsa på att utveckla vårt eget bolag.

Josephine och Elise rekommenderar fler att söka till Draknästet.

– Entreprenör med en bra idé? Sök! Det finns inget att vara rädd för.

Vill du bli nästa bolag i Draknästet? Nu söker SVT drivna entreprenörer som är redo att möta några av Sveriges främsta investerare. De kanske är redo för att investera i just din idé? Läs mer och ansök.



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.