<![CDATA[]]>

Skulle jag ha strukit över fakturan?

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 24 juni, 2013

Läsarfrågorna om bluffakturor och fakturaskojare trillar in till vår expert Anders Nyman. Signaturen Anne har drabbats av Nummerupplysningen.se och undrar om hon har gjort rätt när hon bestridit fakturan från dem.

Anne skriver:

”Hej!

Jag har drabbats av företaget Nummerupplysningen.se, som skickade en förtryckt blankett med mina uppgifter. Eftersom jag nyligen flyttat, ville jag ändra till den nya adressen, då jag trodde att detta företag samarbetade med någon myndighet, typ Skatteverket eller Bolagsverket. Jag noterade att det stod en text ”Lägg till utökad sökbar information….” till en kostnad, men detta var inte intressant för mig, varför jag inte tänkte mer på det. Jag fick dock en chock, när en faktura damp ned på 5895:- och en kopia på den ursprungliga blanketten som jag fyllt i. Nu framgick det tydligt att det s.k. ”avtalet” var bindande i 24 månader och förlängs automatiskt om det inte sägs upp.

Jag bestred självklart genast fakturan till företaget Nummerupplysning.se och till Alfa fakturaservice, som hanterade fakturan, eftersom jag inte ansåg att jag gjort någon beställning utan bara en ändring. Jag polisanmälde ärendet, och blev där avrådd att betala. Jag anmälde det även till Svensk handel, vilket jag också nämnde i mitt bestridande. Jag fick dock ett hotfullt mail till svar, där man hänvisar till två mål, som man anser sig vunnit.

Nu till min fråga: Tillsammans med mitt bestridande skickade jag också en scannad kopia på fakturan. Skulle jag dessutom ha strukit över den? Eller är det något mer som jag missat och borde ha gjort? Det fanns heller ingen redovisad moms på fakturan.”

LÄS EXPERTSVAR! Här hittar du Anders Nymans svar.
FRÅGA DU OCKSÅ! Har du också frågor till Anders Nyman? Fyll i frågeformuläret här.