Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nyheter

Dirty Issue är ren framgång – bakom kulisserna i Draknästet

Josefin Wallin 28 oktober, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Dirty Issue fördubblade sin önskade investering i Draknästet. Isabella Sääf önskade 500 000 kronor av drakarna men lämnade studion med 1,1 miljoner. Hur gick det till? Det berättar hon exklusivt för Driva Eget.

– Jag ville utmana dagens traditionella rengöringsprodukter som består av 95 % vatten och onödig plast. Företaget grundade jag vid sidan av mina gymnasiestudier för två år sedan och idag driver jag det på heltid, berättar Dirty Issues grundare Isabella Sääf för Driva Eget.

Isabella har tagit fram ett koncept med återanvändbara flaskor och koncentrerade tabletter som du blandar med vatten. Genom att inte frakta vatten minskar CO2-utsläppen och varje rengöringstablett eliminerar en flaska i engångsplast.

Trots att Isabella bara är 19 år har hon drivit företaget, Dirty Issue, i flera år. Stockholms-tjejen som nu lämnat hemstaden för Halmstad brinner för hållbara lösningar och att testa nya saker. När hon blev taggad i ett inlägg på Linkedin med tips om att söka till Draknästet var valet enkelt.

– Det var en "no brainer". Det var självklart för mig att söka för att få chansen att pitcha mitt bolag för drakarna. Jag skickade in min ansökan samma dag, säger hon.

Kort därefter kontaktade SVT henne med besked om att Dirty Issue var antagen till att medverka i Draknästet. Därefter signerade hon avtalet och tog siktet på inspelningsdagen, 16 februari.

Pepptalk med grundaren av Aim´n

– Jag minns att jag först tyckte att det var väldigt kort om tid och att jag kände mig stressad. Men efter några dagar ville jag bara snabbspola fram till pitchen för att få det överstökat. När det väl var dags att pitcha hade jag hunnit öva säkert hundra gånger inför både min mamma, min kille och framför spegeln. Bara några dagar innan det var dags att pitcha så tog jag en promenad med Tekla, grundare av Aim'n. Tekla gav mig rådet att visa att jag brann för min idé och skickade med mig orden: ”Ingen kan ditt bolag bättre än du själv”.

Dirty Issue draknästet
Rådet från Tekla, grundare av Aim'n: Ingen kan ditt bolag bättre än du själv. Bild: Clara Mortensen

Dirty Issue fick dubbelt upp av drakarna

Väl på plats var Isabella förberedd. Hon hade förberett sin pitch, införskaffat rekvisita och räknat ner dagarna tills det var dags för Dirty Issue att ställa sig framför kamerorna.

– Jag var såklart nervös men visste att jag skulle ångra mig om jag inte åtminstone försökte. Med facit i hand är jag oerhört glad att jag skickade in ansökan. Jag valde att söka en investering på 500 000 kronor. Jag baserade det på vad jag ansåg att jag skulle behöva, för att lansera och skala upp. Draken Jakob De Geer var snabb med att säga att han ville investera. På villkoret att jag tog in dubbelt så mycket. Det slutade med att jag fick med mig 1,1 miljon och tre erfarna drakar, säger Isabella.

– Det gick bättre än jag vågat hoppas på. Jag visste inte vad jag kunde förvänta mig och hade varit stolt oavsett investering eller inte. 

Efter inspelningen möter Isabella upp sin pojkvän utanför SVT-huset, brister ut i skratt och berättar att hon fick en investering. Han gråter och tror knappt att det är sant.

– Jag somnade tidigt den kvällen. När jag vaknar morgonen därpå undrar jag om det verkligen hade hänt, minns hon.

"Jakob De Geer var snabb med att säga att han ville investera. På villkoret att jag tog in dubbelt så mycket."

Isabella Sääf till Driva Eget.

Dirty Issue "Nu ska vi fortsätta växa"

Nu då? Tillväxtresan har bara börjat och investeringen möjliggör ännu fler verktyg för den unga entreprenören. Siktet är helt klart inställt på att växa, nå fler marknader och nästa delmål på hennes lista.

– Nu ska Dirty Issue fortsätta växa, lansera fler produkter och komma ut på fler marknader. Vi når nya delmål hela tiden och jag fortsätter sätta upp fler. Om jag lärt mig något efter Draknästet så är det att alltid sikta högt. Investeringen har möjliggjort mycket. Dels att bolaget kan växa snabbare men också att jag kan ta till mer hjälp. Dessutom har jag ett grymt stöd från tre entreprenörer som gjort liknande resor tidigare, det är ovärdeligt för mig, lägger hon till.

Investeringen från Draknästet har öppnat fler dörrar för Isabella. Bankkontot är betydligt fylligare. Men även om kapitalet kommer hjälpa henne att utveckla bolaget framåt – har hon vunnit mer än så.

– Drakarna sitter på många viktiga erfarenheter och goda råd. De har investerat mycket mer än bara kapital i Dirty Issue. Att vara med i Draknästet, oavsett om man går därifrån med en investering eller inte, är så givande. Jag har fått med mig så mycket mer än bara kapital. Kunskap, pepp och viktiga erfarenheter men också nya vänner bland de andra entreprenörerna, avslutar hon.

Ansökan till nästa säsong av Draknästet är öppen. Är du en passionerad entreprenör med en bra idé? Tveka inte att söka. Sök till nästa säsong av Draknästet.

Bolagen efter Draknästet: Läs mer!

Vad händer bakom kulisserna i Draknästet? Josephine och Elise från drakfavoriten Rawstraw berättar exklusivt för Driva Eget om vägen till Draknästet, investerarna och den stenhårda sekretessen. Och varför de tackade nej till The Apprentice. Läs mer:Bakom kulisserna i Draknästet – drakfavoriten Rawstraw berättar



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.