<![CDATA[]]>

Konstnärer ska bli företagare

Camilla Björkman

Publicerades: 21 januari, 2011

Pengarna räcker inte till alla kulturarbetare – därför måste de lära sig att tjäna pengar, slår Patrik Liljegren, chef för kulturstrategiska avdelningen, fast. Driva Eget har konkreta råd för hur du som är kulturarbetare går tillväga.

Kulturnämndens verksamhetsstöd på 73 miljoner om året för ett hundratal kulturgrupper kommer inte att bli större, är det nu bestämt.

I stället måste kulturarbetarna bli bättre på att tjäna pengar. Eller, som Patrik Liljegren, chef för kulturstrategiska avdelningen (bilden), säger till DN:

- Nu kommer en helt ny version av hur vi ser på kulturen och kulturens möjligheter, ett annat sätt att bedriva sin ekonomi. Det betyder inte att man förändrar den konstnärliga sidan och börjar sälja ut sig, fast det också finns förstås. Vi försöker lotsa fram sådana här tankar här i våra samtal med det fria kulturlivet.

Nämndens rekommendationer har utlöst en kritikstorm och resulterat i arga demonstrationer utanför Stadshuset. Patrik Liljegren förstår att folk som inte få pengar är besvikna:

– Men vi får också många reflektioner från dem som tycker att det är roligt att vi vågar förändra. Och man ska komma ihåg att de som inte hörs alls är de många som inte fått något alls. Flera av dem som är nyutexaminerade vet inte ens att våra stöd finns.

Är du kulturarbetare och behöver bli mer lönsam, läs Driva Egets säljskola för kulturarbetare här.

Se här en kort webbfilm med kulturföretagaren Krister Dahlström som lär dig hur andra kulturföretagare kan tjäna pengar.

Se här en intressant SVT-debatt om kulturarbetare, med bland andra kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth och säljcoachen och författaren Ulla-Lisa Thordén. Spola fram till 18:05 för att komma in rätt i klippet.