<![CDATA[]]>

Gravid Victoria kan öka försäljningen

Camilla Björkman

Publicerades: 23 augusti, 2011

Nyheten om att kronprinsessan Victoria väntar barn kan ge en babyboom – och öka försäljningen för de småföretagare som säljer barnprodukter. Så här drar nu nytta av den positiva stämningen som sprider sig i landet.

När kronprinsessan Victoria och prins Daniel Westling Bernadotte gifte sig i fjol ökade försäljningen av bröllopsrelaterade prylar och tjänster.

Nu när kronprinsessan Victoria väntar barn, med beräknad födsel i mars 2012, hoppas man på en liknande effekt: en babyboom som manar på försäljningen av barnprylar.

– Man kanske kan ana att trenden med ett högt barnafödande späs på en aning, säger Jonas Aronsson, vd på Micki Leksaker i Gemla, till DI.

Ensam hovleverantör inom leksakstillverkare är idag Brio, som nyligen köpts ut från börsen av Proventus, Robert Weils bolag. Om den kommande födseln öppnar upp för fler företag att bli hovleverantörer vill inte hovintendent Wilhelm Reuterswärd säga:

– Det är hypotetiskt. Man kan nog förmoda att intresset ökar från den typen av företag. Men det är företagen som måste ansöka, initiativet kommer inte från hovet, säger han till DI.

När kungaparet gifte sig ökade försäljningen inte bara av att fler gifte sig, utan även av den positiva stämning som spreds i landet.

Det kan du som småföretagare tjäna på även när babylyckan växer sig större.

Här är tre tips på hur du kan göra:

1. Smycka dina fakturor
Tryck upp klisterlappar med någon lämplig symbol och klistra på dina fakturor, offerter, varupåsar etc.

2. Inred i prinsesstil
Sätt upp bilder på kronprinsessan Victoria och prins Daniel i din butik, reception eller i konferensrummet på kontoret. Köp vykort med brudparet på och ställ fram. Skriv ”grattis!” i hörnet.

5. Bjud på fika
Kaffet från automaten är inte mycket värt – i jämförelse med en äkta prinsesstårta. Finns att köpa i de flesta bagerier. Berätta att ni firar den kungliga babylyckan.