Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Därför borde nöjd personal göra dig sömnlös

Yasemin Bayramoglu 26 september, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 10 minuters läsning

Nöjda medarbetare gör företagsledare nöjda. Men det borde snarare fungera som en varningsklocka, menar föreläsaren Svante Randlert. Här berättar han varför.

Svante Randlert är en av Sveriges hetaste föreläsare just nu. Men inte bara här. Han reser jorden runt och berättar om hur man blir en drömarbetsgivare.

LÄS OCKSÅ: SÄLJARENS SJU DÖDSSYNDER

Hans sätt att göra det på är lösningen på själva huvudfrågan: hur får man människor att prestera max? Jo, man engagerar dem! När Svante talade på vårt event Business Hacks nyligen var engagemanget på topp.

När han var rådgivare på Academic Works Business & People gick man från en till fyra miljarder i omsättning på tio år. Numera har han fullt upp med att föreläsa.

– Jag håller 170 föreläsningar om året. Jag är den som träffar flest bolag i Europa. Jag ser vad gör de bästa och de sämsta gör. Vad gör de bästa arbetsgivarna? Vet ni? Precis tvärtom mot vad de sämsta gör!

Snabbast vinner

Ett av problemen är att man inte fattar hur snabbt marknaden förändras.

– Alla tjatar om "nu går det fort". Men gemene chef och företagare har inte koll på hur fort det går. Har ni kollat Fortune 500? Det är bra att kolla på vilka branscher som går upp och ner.

Gör man det upptäcker man snart att bolag som ligger i toppen ett år kan vara som bortblåst kort därefter.

– Det som har tagit er hit idag är kanske inte det som kommer ta er dit i morgon. Jag tittar på bolag som ökar mest i orderingång, marknadsandelar och vinst och det är den snabba som slår den långsamma rakt av. Så det handlar om hur vi behåller vi snabbheten. Titta på bankerna, de är inte snabba längre. Helt plötsligt kommer Klarna och andra som är snabbare.

Vid sidan av snabbhet handlar det om att titta inåt och att plocka bort att "corporate bullshit". Vad kan det vara, frågar Svante. "Bra personal", svarar någon i publiken.

– Bra personal är faktiskt rätt. Men bra personal är de som har det här: engagemang! Och det handlar om nivån på engagemanget, det är det som skiljer de bästa från de andra.

Nöjd = fat and happy?

Skillnaden mellan nöjda och engagerade medarbetare är stor, menar han. Därför blir det så knasigt när arbetsgivare stoltserar med medarbetarundersökningar som visar att nio av tio är nöjda på jobbet.

Vad är det att vara nöjd? Hämta ut lönen, bekväm, ingen utveckling föreslår några i publiken.

– Någon sa mätt, va? Fat and happy säger de i Europa, eller lazy cat. Man går alltså ut och mäter hur fat and happy vi är. "Vi är all time high på nöjdhet", säger någon. Men vad är det? Det kan vara så att de som ville ha mer har dragit? De som vill mer drar ju, säger Svante och pekar på två saker:

– De som har mer engagemang har lägre sjukskrivning, samtidigt som bolaget har högre vinst! Ni kan aldrig få en kund att älska er om inte personalen älskar bolaget.

Svante tror att allt handlar om lagen om orsak och verkan. Alla som är föräldrar kan det här, menar han: Man gjorde något – och det blev något.

– Resultat är en konsekvens. Något som blivit av prestationer. Koncentrera er på prestationer och fokusera på relationer mellan människor. Vi har aldrig jobbat så lite med relationer som idag 2019.

Relationer bygger bolag

Svante pratar snabbt. Det går fort i tanken, han far över golvet. Han frågar och han gestikulerar. Och han har publiken som i en ask.

Han vänder sig mot hur man uttrycker sig i företagarvärlden. B2B, business to business, vad är det?

– När hände det att ett organisationsnummer gjorde affärer med ett annat organisationsnummer? Bolag är av människor för människor. Glöm inte det. Det är inte bolag som förändrar, det är människor som förändrar bolag. Allt bygger på relationer.

Det finns två ord som Svante ogillar så mycket att han vill totalförbjuda i alla affärsstrategier. Det ena kanske du redan anat.

– Säg aldrig mer nöjd, att ni strävar efter nöjd personal. Då kan ni gå hem, det kommer ändå inte hända mer.

Behåll inte – attrahera

Det andra ordet är: behålla. Som när man pratar om att behålla personal. Han gör en liknelse vid någon som har en fågel i en öppen hand. Fågeln stannar för att den vill. Andra kramar snabbt ihop handen om fågeln så fort den satt sig i handen.

– De sämsta arbetsgivarna är nöjda och behåller. De håller krampaktigt i. Så ska vi behålla kunder och medarbetare? Det är hemskt.

Motsatsen till behålla och nöjd är i stället attrahera, engagera och utveckla.

– Vi jagar så jäkla så mycket nytt idag. Det största misstaget som bolag gör är att jaga nya kunder. Men de befintliga då? Försök sälja en produkt till en till en befintlig kund. Tänk Stordalen och jordgubbarna.

När man hela tiden har fokus på att ersättningsrekrytera och att hitta nya kunder tappar man helt enkelt fokus på de kunder och anställda som man faktiskt redan har. Risken är då att de också tröttnar och drar. Det handlar alltså inte bara om att att attrahera nya, utan att på samma sätt attrahera de som ännu är kvar.

– Vi ska inte behålla en sjuksköterska, vi ska attrahera och engagera. Då är de kvar. Det mest affärskritiska vi har är det här.

Bara tre trampar av tio

Svante målar en bild där han jämför ett företag med tio anställda med en tandemcykel med tio sadlar och trampor.

– Tre av tio cyklar framåt i alla bolag. Det är normalkurvan. De två längst bak, vad gör de? De jävlarna har vänt på sadeln! "Det var bättre på Hylands tid." Då har vi fem kvar, vad gör de då? Jag vänder mig om, vad gör polarn? Jo, han är sjukt nöjd och sitter med fötterna på ramen. I alla bolag finns det fem som bara åker med. Två trampar bakåt och tre framåt. I de bolag som går bäst cyklar 7–10 personer framåt. Ska du ha tillväxt måste det vara så.

Ok, så nöjd personal är inget att sträva efter. Men frågan är om den ska vara motiverad heller. Det är skillnad mellan motiverad och engagerad menar han.

– Båda är drivkrafter, men motivation kommer utifrån, engagemang infifrån. Lyssna på ordet – MOTIVator. Vilka motiv har dina anställda för att göra sitt jobb? Min känslomässiga anknytning till vad man ska göra i bolaget är engagemang. Motivation är bensinen.

Bonusar används som bensin. Men det är feltänkt, menar Svante.

– Vi betalar bonus för att betala folk för att göra det de ska göra. Om ni tror på framgång måste ni ha människor som både är engagerade och motiverade. Nu har vi människor som är motiverade men som inte är engagerade.

Jaget för laget

Förutom att åka runt på bolag så har Svante Randlert även uppdrag för Svenska Fotbollsförbundet där han jobbar med ledarna. Han var med senast det var VM i Ryssland.

– Vi kom femma – med vårt spelarmaterial! Rysslands-VM var det första VM:et där de bästa fick åka hem. Tyskland, Portugal… de var motiverade, men ni skulle sett ögonen på spelarna i Sverige!

Sett till anställd personal är 27 procent av världen anställda engagerade, menar Svante. De vet vad de ska göra – och varför. Och de älskar det.

Tre av fyra är inte engagerade. 52 procent vet vad de ska göra och gör bara det man alltid gjort, medan 12 procent inte har någon aning om vad de ska göra, eller varför.

Här faller allt tillbaka på ledarskapet. Engagerade medarbetare tyder på chefer som är bra på att engagera.

Svante visar en bild på ett diagram där energi mäts på den vertikala axeln och uppfattad tydlighet på den horisontella. Tio är max på vardera axel.

Alla människor har rätt att tolka, understryker Svante. Alltså måste man tala om uppfattad tydlighet, inte bara tydlighet. I Tyskland har de snarare elva på tydlighet om man ska tro Svante. Däremot lågt på energin.

Mer information – mindre tydlighet

Sverige ligger på en femma sett till energi – och då är det ganska högt jämförelsevis.

– Vi är en femma på tydlighet för annars blir människor kränkta. Vi säger tillräckligt mycket – men för lite för att det ska förstå. Vet ni varför vi är en femma på energi? "Vi ska ha kul på jobbet, men det är en arbetsplats också!" Det är sådana som går hem tidigt på lördagskvällar och säger "Det är en morgondag också!", säger Svante och publiken skrattar.

Så varför är vi inte bättre än 27 procent? Svante har grävt i medarbetarundersökningar och menar att det som går upp är informationen. Men samtidigt sjunker man i tydlighet.

– Det här är ganska allvarligt när det blinkar på tydlighet. ”Vi får väl informera mer då”, säger folk. Men det är ju informationen som tagit oss till otydlighet! Det borde stå kommunikation – kommunikation är tvåvägs. Information envägs, säger Svante och fortsätter:

– Tydlighet skapar trygghet. Trygga medarbetare mår bäst. Men den långa sjukskrivningen i Sverige har gått upp. Otryggheten går upp för att vi är otydliga.

Bara människor är unika

Otryggheten finns inte bara på jobbet, utan i samhället i stort. Svante pekar på terrorister, världsledare och Brexit som spelar på ängslighet och rädsla. Det här spiller sedan över i en rädsla för att göra fel, vilket resulterar i att vi gör lika dant som alla andra gör.

– Tre vd:ar i bilbranschen har sagt till mig "vi är unika", säger Svante och visar en bild på 12 väldigt lika vita SUV:ar av olika fabrikat.

Han utmanar företagen att hitta det som verkligen är unikt.

– Vad har du som ingen annan har, vad har du som ingen tar för givet? Jag brukar ta företags egna annonser till ledningsgruppen och så säger jag säger ”stryk det som ingen annan säger”. Det blir inget kvar! Motsatsen – vad har ni som alla andra säger och som alla tar för givet? Det är det som alla har.

Det finns bara en sak som inte går att kopiera och det är människor, menar Svante.

– Det bolag som jag är delägare i har ingen unik affärsidé. Det enda vi har som de andra inte har är våra människor. Framtiden kommer inte handla om talanger, eller organisationer. Den kommer att handla om lag. Det är därför jag alltid visar denna bilden, säger han och visar bilden på svenska fotbollslandslaget igen.

Satsa på kulturen

– Vi är tio miljoner svenskar. Ändå blev vi femma. Hur är det möjligt? Jo, vi är bra på lag. Det är för farligt att satsa på en enda talang. Det vi jobbar med i landslaget jag för laget. Alla jobbade för laget. Bolag växer när människor växer. Vi gick till fyra miljarder på den meningen.

Hur mycket bättre är din personal det här året än förra året? Det är det som kommer göra skillnaden på sista raden, menar han.

– Därför ska ni jobba med en sak: företagskulturen. Allt annat går att kopiera. Allt som kan digitaliseras kan kopieras. Starka kulturföretag river policys. Svaga skriver dem. Kultur är det som inte går att skriva på ett papper.

Starka kulturbolag jobbar med tre saker, menar Svante:

KOLLABORATION, LAG. Inte backar eller mittfältare. Lag. Man måste jobba ihop annars blir det inte någon match.
– Men jag har aldrig sett så mycket pyramider nu. Stuprör, ingen hängränna. Var är hängrännan?

KONTRIBUTION, PÅVERKAN. Tillbaka till tandemcykeln. Hur många är det som bidrar? Det intressanta med landslaget är att allt handlar om laget. Innan Janne Andersson kom in handlade allt om Zlatan. Alla spelade allt på Zlatan. Nu jobbar vi med kontribution. Hur många har du som bidrar på din firma?

KREDD – BERÖM, UPPSKATTNING. Svante har tagit fram något som han kallar Se, lyssna, uppskatta, belöna. I stressiga tider jobbar vi med att belöna. Men när vi hela tiden belönas med bekräftelse i sociala medier kan belöningarna liknas vid sockerkickar, menar han.

Lyssna och uppmärksamma

– Vi har aldrig belönat människor så mycket som känt sig så lite uppskattade. Det är ett jättesocialt problem. Belöning kommer inte ta er framåt. Men tre saker som ger mer effekt över tid – se, lyssna och uppmärksamma. Det är dessutom gratis.

Svante menar att många kanske tror att de är närvarande och lyssnande. Men det är alltid mottagaren som bestämmer.

– Ni ska lyssna inte höra. Vi ska vara närvarande, inte synliga, säger han och härmar chefer som läst böcker om "walk around management". De är sjukt synliga, men inte närvarande.



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.