Därför borde nöjd personal göra dig sömnlös

Yasemin Bayramoglu

Uppdaterades: 11 december, 2019
Publicerades: 26 september, 2019

Nöjda medarbetare gör företagsledare nöjda. Men det borde snarare fungera som en varningsklocka, menar föreläsaren Svante Randlert. Här berättar han varför.

Svante Randlert är en av Sveriges hetaste föreläsare just nu. Men inte bara här. Han reser jorden runt och berättar om hur man blir en drömarbetsgivare.

LÄS OCKSÅ: SÄLJARENS SJU DÖDSSYNDER

Hans sätt att göra det på är lösningen på själva huvudfrågan: hur får man människor att prestera max? Jo, man engagerar dem! När Svante talade på vårt event Business Hacks nyligen var engagemanget på topp.

När han var rådgivare på Academic Works Business & People gick man från en till fyra miljarder i omsättning på tio år. Numera har han fullt upp med att föreläsa.

– Jag håller 170 föreläsningar om året. Jag är den som träffar flest bolag i Europa. Jag ser vad gör de bästa och de sämsta gör. Vad gör de bästa arbetsgivarna? Vet ni? Precis tvärtom mot vad de sämsta gör!

Snabbast vinner

Ett av problemen är att man inte fattar hur snabbt marknaden förändras.

– Alla tjatar om ”nu går det fort”. Men gemene chef och företagare har inte koll på hur fort det går. Har ni kollat Fortune 500? Det är bra att kolla på vilka branscher som går upp och ner.

Gör man det upptäcker man snart att bolag som ligger i toppen ett år kan vara som bortblåst kort därefter.

– Det som har tagit er hit idag är kanske inte det som kommer ta er dit i morgon. Jag tittar på bolag som ökar mest i orderingång, marknadsandelar och vinst och det är den snabba som slår den långsamma rakt av. Så det handlar om hur vi behåller vi snabbheten. Titta på bankerna, de är inte snabba längre. Helt plötsligt kommer Klarna och andra som är snabbare.

Vid sidan av snabbhet handlar det om att titta inåt och att plocka bort att ”corporate bullshit”. Vad kan det vara, frågar Svante. ”Bra personal”, svarar någon i publiken.

– Bra personal är faktiskt rätt. Men bra personal är de som har det här: engagemang! Och det handlar om nivån på engagemanget, det är det som skiljer de bästa från de andra.

Nöjd = fat and happy?

Skillnaden mellan nöjda och engagerade medarbetare är stor, menar han. Därför blir det så knasigt när arbetsgivare stoltserar med medarbetarundersökningar som visar att nio av tio är nöjda på jobbet.

Vad är det att vara nöjd? Hämta ut lönen, bekväm, ingen utveckling föreslår några i publiken.

– Någon sa mätt, va? Fat and happy säger de i Europa, eller lazy cat. Man går alltså ut och mäter hur fat and happy vi är. ”Vi är all time high på nöjdhet”, säger någon. Men vad är det? Det kan vara så att de som ville ha mer har dragit? De som vill mer drar ju, säger Svante och pekar på två saker:

– De som har mer engagemang har lägre sjukskrivning, samtidigt som bolaget har högre vinst! Ni kan aldrig få en kund att älska er om inte personalen älskar bolaget.

Svante tror att allt handlar om lagen om orsak och verkan. Alla som är föräldrar kan det här, menar han: Man gjorde något – och det blev något.

– Resultat är en konsekvens. Något som blivit av prestationer. Koncentrera er på prestationer och fokusera på relationer mellan människor. Vi har aldrig jobbat så lite med relationer som idag 2019.

Relationer bygger bolag

Svante pratar snabbt. Det går fort i tanken, han far över golvet. Han frågar och han gestikulerar. Och han har publiken som i en ask.

Han vänder sig mot hur man uttrycker sig i företagarvärlden. B2B, business to business, vad är det?

– När hände det att ett organisationsnummer gjorde affärer med ett annat organisationsnummer? Bolag är av människor för människor. Glöm inte det. Det är inte bolag som förändrar, det är människor som förändrar bolag. Allt bygger på relationer.

Det finns två ord som Svante ogillar så mycket att han vill totalförbjuda i alla affärsstrategier. Det ena kanske du redan anat.

– Säg aldrig mer nöjd, att ni strävar efter nöjd personal. Då kan ni gå hem, det kommer ändå inte hända mer.

Behåll inte – attrahera

Det andra ordet är: behålla. Som när man pratar om att behålla personal. Han gör en liknelse vid någon som har en fågel i en öppen hand. Fågeln stannar för att den vill. Andra kramar snabbt ihop handen om fågeln så fort den satt sig i handen.

– De sämsta arbetsgivarna är nöjda och behåller. De håller krampaktigt i. Så ska vi behålla kunder och medarbetare? Det är hemskt.

Motsatsen till behålla och nöjd är i stället attrahera, engagera och utveckla.

– Vi jagar så jäkla så mycket nytt idag. Det största misstaget som bolag gör är att jaga nya kunder. Men de befintliga då? Försök sälja en produkt till en till en befintlig kund. Tänk Stordalen och jordgubbarna.

När man hela tiden har fokus på att ersättningsrekrytera och att hitta nya kunder tappar man helt enkelt fokus på de kunder och anställda som man faktiskt redan har. Risken är då att de också tröttnar och drar. Det handlar alltså inte bara om att att attrahera nya, utan att på samma sätt attrahera de som ännu är kvar.

– Vi ska inte behålla en sjuksköterska, vi ska attrahera och engagera. Då är de kvar. Det mest affärskritiska vi har är det här.

Bara tre trampar av tio

Svante målar en bild där han jämför ett företag med tio anställda med en tandemcykel med tio sadlar och trampor.

– Tre av tio cyklar framåt i alla bolag. Det är normalkurvan. De två längst bak, vad gör de? De jävlarna har vänt på sadeln! ”Det var bättre på Hylands tid.” Då har vi fem kvar, vad gör de då? Jag vänder mig om, vad gör polarn? Jo, han är sjukt nöjd och sitter med fötterna på ramen. I alla bolag finns det fem som bara åker med. Två trampar bakåt och tre framåt. I de bolag som går bäst cyklar 7–10 personer framåt. Ska du ha tillväxt måste det vara så.

Ok, så nöjd personal är inget att sträva efter. Men frågan är om den ska vara motiverad heller. Det är skillnad mellan motiverad och engagerad menar han.

– Båda är drivkrafter, men motivation kommer utifrån, engagemang infifrån. Lyssna på ordet – MOTIVator. Vilka motiv har dina anställda för att göra sitt jobb? Min känslomässiga anknytning till vad man ska göra i bolaget är engagemang. Motivation är bensinen.

Bonusar används som bensin. Men det är feltänkt, menar Svante.

– Vi betalar bonus för att betala folk för att göra det de ska göra. Om ni tror på framgång måste ni ha människor som både är engagerade och motiverade. Nu har vi människor som är motiverade men som inte är engagerade.

Jaget för laget

Förutom att åka runt på bolag så har Svante Randlert även uppdrag för Svenska Fotbollsförbundet där han jobbar med ledarna. Han var med senast det var VM i Ryssland.

– Vi kom femma – med vårt spelarmaterial! Rysslands-VM var det första VM:et där de bästa fick åka hem. Tyskland, Portugal… de var motiverade, men ni skulle sett ögonen på spelarna i Sverige!

Sett till anställd personal är 27 procent av världen anställda engagerade, menar Svante. De vet vad de ska göra – och varför. Och de älskar det.

Tre av fyra är inte engagerade. 52 procent vet vad de ska göra och gör bara det man alltid gjort, medan 12 procent inte har någon aning om vad de ska göra, eller varför.

Här faller allt tillbaka på ledarskapet. Engagerade medarbetare tyder på chefer som är bra på att engagera.

Svante visar en bild på ett diagram där energi mäts på den vertikala axeln och uppfattad tydlighet på den horisontella. Tio är max på vardera axel.

Alla människor har rätt att tolka, understryker Svante. Alltså måste man tala om uppfattad tydlighet, inte bara tydlighet. I Tyskland har de snarare elva på tydlighet om man ska tro Svante. Däremot lågt på energin.

Mer information – mindre tydlighet

Sverige ligger på en femma sett till energi – och då är det ganska högt jämförelsevis.

– Vi är en femma på tydlighet för annars blir människor kränkta. Vi säger tillräckligt mycket – men för lite för att det ska förstå. Vet ni varför vi är en femma på energi? ”Vi ska ha kul på jobbet, men det är en arbetsplats också!” Det är sådana som går hem tidigt på lördagskvällar och säger ”Det är en morgondag också!”, säger Svante och publiken skrattar.

Så varför är vi inte bättre än 27 procent? Svante har grävt i medarbetarundersökningar och menar att det som går upp är informationen. Men samtidigt sjunker man i tydlighet.

– Det här är ganska allvarligt när det blinkar på tydlighet. ”Vi får väl informera mer då”, säger folk. Men det är ju informationen som tagit oss till otydlighet! Det borde stå kommunikation – kommunikation är tvåvägs. Information envägs, säger Svante och fortsätter:

– Tydlighet skapar trygghet. Trygga medarbetare mår bäst. Men den långa sjukskrivningen i Sverige har gått upp. Otryggheten går upp för att vi är otydliga.

Bara människor är unika

Otryggheten finns inte bara på jobbet, utan i samhället i stort. Svante pekar på terrorister, världsledare och Brexit som spelar på ängslighet och rädsla. Det här spiller sedan över i en rädsla för att göra fel, vilket resulterar i att vi gör lika dant som alla andra gör.

– Tre vd:ar i bilbranschen har sagt till mig ”vi är unika”, säger Svante och visar en bild på 12 väldigt lika vita SUV:ar av olika fabrikat.

Han utmanar företagen att hitta det som verkligen är unikt.

– Vad har du som ingen annan har, vad har du som ingen tar för givet? Jag brukar ta företags egna annonser till ledningsgruppen och så säger jag säger ”stryk det som ingen annan säger”. Det blir inget kvar! Motsatsen – vad har ni som alla andra säger och som alla tar för givet? Det är det som alla har.

Det finns bara en sak som inte går att kopiera och det är människor, menar Svante.

– Det bolag som jag är delägare i har ingen unik affärsidé. Det enda vi har som de andra inte har är våra människor. Framtiden kommer inte handla om talanger, eller organisationer. Den kommer att handla om lag. Det är därför jag alltid visar denna bilden, säger han och visar bilden på svenska fotbollslandslaget igen.

Satsa på kulturen

– Vi är tio miljoner svenskar. Ändå blev vi femma. Hur är det möjligt? Jo, vi är bra på lag. Det är för farligt att satsa på en enda talang. Det vi jobbar med i landslaget jag för laget. Alla jobbade för laget. Bolag växer när människor växer. Vi gick till fyra miljarder på den meningen.

Hur mycket bättre är din personal det här året än förra året? Det är det som kommer göra skillnaden på sista raden, menar han.

– Därför ska ni jobba med en sak: företagskulturen. Allt annat går att kopiera. Allt som kan digitaliseras kan kopieras. Starka kulturföretag river policys. Svaga skriver dem. Kultur är det som inte går att skriva på ett papper.

Starka kulturbolag jobbar med tre saker, menar Svante:

KOLLABORATION, LAG. Inte backar eller mittfältare. Lag. Man måste jobba ihop annars blir det inte någon match.
– Men jag har aldrig sett så mycket pyramider nu. Stuprör, ingen hängränna. Var är hängrännan?

KONTRIBUTION, PÅVERKAN. Tillbaka till tandemcykeln. Hur många är det som bidrar? Det intressanta med landslaget är att allt handlar om laget. Innan Janne Andersson kom in handlade allt om Zlatan. Alla spelade allt på Zlatan. Nu jobbar vi med kontribution. Hur många har du som bidrar på din firma?

KREDD – BERÖM, UPPSKATTNING. Svante har tagit fram något som han kallar Se, lyssna, uppskatta, belöna. I stressiga tider jobbar vi med att belöna. Men när vi hela tiden belönas med bekräftelse i sociala medier kan belöningarna liknas vid sockerkickar, menar han.

Lyssna och uppmärksamma

– Vi har aldrig belönat människor så mycket som känt sig så lite uppskattade. Det är ett jättesocialt problem. Belöning kommer inte ta er framåt. Men tre saker som ger mer effekt över tid – se, lyssna och uppmärksamma. Det är dessutom gratis.

Svante menar att många kanske tror att de är närvarande och lyssnande. Men det är alltid mottagaren som bestämmer.

– Ni ska lyssna inte höra. Vi ska vara närvarande, inte synliga, säger han och härmar chefer som läst böcker om ”walk around management”. De är sjukt synliga, men inte närvarande.