<![CDATA[]]>

6 heta trender inom e-handel

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 3 december, 2013

Vad är hetast inom e-handel just nu? Vi har spanat in sex trender från senaste rapporten Svensk e-handel 2013 som släpptes i veckan.

4 000 konsumenter har blivit tillfrågade om sina e-handelsvanor i senaste rapporten som företaget DIBS står bakom.

Här är sex av trenderna:

  1. Vi mobilshoppar som aldrig förr
    I år handlar 733 000 nya konsumenter med mobilen vilket gör att antalet svenskar som mobilshoppar uppgår till hela 1 700 000 personer. Det är en ökning med 73 procent jämfört med förra året. Fler än 4,5 miljoner människor i Norden kommer att ha handlat i mobilen i år.
  2. Vi shoppar flest resor och elektronik på nätet
    Resor och elektronik är fortfarande det vi svenskar handlar mest av på nätet, men båda kategorierna har under 2013 minskat sina andelar av den totala marknaden. Alla övriga kategorier har ökat.
  3. Vi handlar mer från utländska sajter
    Fyra av tio svenskar handlar från utländska sajter. Främsta skälen är lägre pris och att produkten inte finns på hemmamarknaden.
  4. Vi kräver fler betalsätt
    En tydlig trend är att vi konsumenter kräver flera alternativa betalsätt och enklare sätt att göra betalningen i mobilen. ”Vi ser att svenskarna föredrar att betala med kort i mobiltelefonen och så många som 48 procent vill slippa att lägga in kortnumret när de handlar med mobilen. Vid köp av tjänster som streaming, prenumerationer och kollektivtrafik lagras ofta konsumentens kortnummer så att de slipper ange det igen vid nästa köp. Detta är mindre vanligt vid försäljning av varor – och många butiker skulle öka sin konvertering markant genom att erbjuda sina konsumenter den tjänsten”, säger Daniel Larsson på DIBS.
  5. De handlar mest
    Alla åldrar e-handlar, men konsumenter mellan 35 och 44 år handlar flitigast och är uppe i 19 köp per år och person.
  6. Fler på landsbygden shoppar på nätet
    Folk i städer nätshoppar mest, men användandet har tagit fart även ute i landet. På landsbygden har antalet e-handelsköp per konsument ökat med 29 procent, medan det i städer (exklusive Stockholm) ökar med 18 procent, och i Stockholm med 2 procent.