<![CDATA[]]>

7 sätt att spåra dina kunder – och sälja mer

Ebba Arnborg

Publicerades: 17 november, 2016

I dag lämnar i princip allt vi gör på nätet spår – som du som företag kan dra nytta av. Läs hur här!

Bolag som tar beslut baserat på faktisk information och data är effektivare, växer snabbare, ser nya intäkter och genererar fler idéer, menar Arash Gilan och Jonas Hammarberg som skrivit boken Get digital or die trying.

->Varsågod! Ladda ner vår Driva Företag-bok helt gratis!

Det kan handla om att mäta vad folk gör på din hemsida, vilka uppdateringar i sociala kanaler som fungerar, hur snabbt kundfrågor besvaras, hur lång tid era interna processer tar, eller att kartlägga kundmönster i din fysiska butik.

Men det räcker inte att samla in data. Du måste ta dig tid att analysera den och anpassa din sajt och ditt erbjudande utifrån det.

Se det som en pågående process.
– Data, analys och information kallas för 2000-talets olja, men likt råolja måste data raffineras för att få ett verkligt värde, säger Arash.

7 sätt att använda data

1. Anpassa ditt erbjudande
Undersök hur olika kundgrupper beter sig, hitta rätt incitament för just dem och anpassa dina erbjudanden därefter.

2. Hitta dina bästa kunder
Se vilka egenskaper som utmärker dina bästa kunder och hur de hittat dig – och rikta annonser för att locka fler som dem.

3. Hitta paketköp
Hitta vilka produkter eller tjänster som ofta köps ihop, och vilka kunder som bara köpt en av dessa – rikta sedan erbjudanden om de andra till just dem.

4. Belöna stammisar
Se vilka produkter som din kund verkar gilla mest, och erbjud just dessa med stammis-rabatt.

5. Följ upp annonser
Håll koll på hur dina annonser går och justera nya annonser utifrån detta.

6. Nyhetsbrev
Samla in mejladresser för att skicka ut ett nyhetsbrev. Läs hur du lyckas med nyhetsbrev här!

7. Lär dig analys
Lär dig använda verktyget Google analytics för att analysera trafiken till din hemsida, du hittar vår grundkurs här!

Läs också:
map-

Kartlägg dina kunder – och tjäna mer

Big data handlar om att samla in information om dina kunder, för att anpassa ditt erbjudande till dem. Här är expertens råd för hur du lyckas!

Läs också:
driva-foretag

Varsågod! Ladda ner din Driva Företag-bok helt gratis!

Äntligen är den klar, årets upplaga av Driva Företag-boken. Ladda ner den direkt, så har du massor av bra tips och fakta om ditt företagande direkt i din telefon, läsplatta eller dator.