Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Så tar du fysiska butiken till webben

5 mars, 2013 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Har du en fysisk butik och vill starta en webbshop som säljer dina varor? Läs vår stora guide till vad du ska tänka på här.

Näthandeln omsätter miljarder och allt fler butiker inser fördelen med att också ha en webbshop. Men vad ska man tänka på när man startar upp en webbfilial?

Först och främst: att se den som en riktig verksamhet – inte ett litet sidoprojekt. Det menar Tim Svensson, vd på E-butik.se.

– En vanlig fallgrop är att man tror att webbutiken i stort sett ska sköta sig själv. Men det är stor skillnad på att driva en fysisk butik och en webbshop. Därför måste man ta e-butiken på lika stort allvar, både vad gäller tid och till viss del resurser, säger han.

Däremot menar han att man har många fördelar som etablerad butik, när man vill starta upp på nätet. Förtroende hos kunder och leverantörer är en – och möjlighet till extra kundservice en annan. Du kan till exempel låta kunderna beställa varan på nätet men hämta upp den i din butik – en trend som växer snabbt i USA.

Sortimentet är en annan viktig framgångsfaktor. Tim Svensson rekommenderar ett brett sortiment där man tydligt exponerar toppsäljare och populära produkter. Viktigt här är att fylla på med produkter (behöver inte alltid vara nyheter), så att återkommande besökare i nätbutiken ser att det händer saker hela tiden.

– Men projektet får samtidigt inte bli för stort så att lanseringen skjuts upp. Börja med dina topp 100 produkter så kommer du igång med försäljningen, säger Tim Svensson.

Här har nätbutiken en fördel gentemot den fysiska butiken: du kan ha fler produkter i sortimentet eftersom du inte behöver ha ett eget lager. Bara du är tydlig med att leveranstiden kan vara något längre på dessa produkter, och att du är tydlig överlag med leveranstiden på alla produkterna.

En viktig skillnad mellan fysisk butik och nätbutik är hur man marknadsför butiken. Medan en fysisk butik får marknadsföring av sitt geografiska läge och/eller traditionell reklam, hittar de flesta nätköpare till en webbutik via sökmotorerna. Tim Svenssons viktigaste råd är att se till så att man hamnar högt i till exempel Google. Gör det innan du börjar titta på att köpa någon annan typ av annonsering.

– Det här kan vara en djungel. Som e-handlare är du ofta uppvaktad av många bolag som vill sälja sina tjänster inom sökmotoroptimering. Är du osäker, fråga dina leverantörer av till exempel e-handelsplattformen och betalningsalternativen om tips och råd.

Ett gerillatips från Tim Svensson är att bjuda på så mycket kunskap som möjlig i nätbutiken. Det kan till exempel vara en blogg där du bjuder på information om hur man använder dina produkter, tips eller historier från dina kunder.

– Det uppskattas ofta av båda dina kunder och av sökmotorerna, som får mer innehåll att indexera och som gör att du har chans att komma högre upp i träfflistan. Dessutom har du större chans att få spridning i sociala medier, säger Tim Svensson.

Det kan du komplettera med ett e-nyhetsbrev som du skickar till dina kunder, där du även länkar till dina blogginlägg.

På Johnells.se har man jobbat med sökmotoroptimering redan från start. Söker någon på till exempel ”Ralph Lauren jacka” på Google kommer webbshoppen upp – både i träfflistan och i reklamfältet längst upp. Dessutom är butiken ansluten till affiliatenätverk som länkar till e-butiken, mot att Johnells betalar en procentandel på varje vara de säljer via nätverket.

Designen då? Ett ord: enkelhet. Bra navigering och sökfunktion hjälper dina besökare att snabbt hitta det de söker. Tim Svensson rekommenderar att ta emot tips från e-handlare som har designat e-butiker tidigare – här finns mycket kunskap.

– De ska tydligt förstå vad de ska göra för att handla, så kallad call-to-action. Och när de står i kassan ska det vara så enkelt som möjligt för dem att avsluta köpet.

Från butik till e-butik – Tim Svenssons råd:
  • Förstå skillnaden. Att driva e-handel är helt annorlunda från att driva en fysik butik. Med den vetskapen blir du bättre förberedd och kan acceptera förändringar snabbare.
  • Tillsätt resurser. Det behövs dels någon som ansvarar för webbshoppen och får tid till det – och dels pengar.
  • Välj en bra leverantör. Det ska vara någon som du får förtroende för och som kan ge dig kunskap om e-handel.
  • Koppla samman. Koppla ihop din butikskassa och lagret med nätbutiken. Gör att du alltid kan visa aktuella lagersaldon mm.
  • Pusha för nätbutiken – i all marknadsföring och även i den fysiska butiken.

Läs också hur Fredrik Thorstensson på klädkedjan Johnells gjorde här.


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.