Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Så tar du fysiska butiken till webben

5 mars, 2013 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Har du en fysisk butik och vill starta en webbshop som säljer dina varor? Läs vår stora guide till vad du ska tänka på här.

Näthandeln omsätter miljarder och allt fler butiker inser fördelen med att också ha en webbshop. Men vad ska man tänka på när man startar upp en webbfilial?

Först och främst: att se den som en riktig verksamhet – inte ett litet sidoprojekt. Det menar Tim Svensson, vd på E-butik.se.

– En vanlig fallgrop är att man tror att webbutiken i stort sett ska sköta sig själv. Men det är stor skillnad på att driva en fysisk butik och en webbshop. Därför måste man ta e-butiken på lika stort allvar, både vad gäller tid och till viss del resurser, säger han.

Däremot menar han att man har många fördelar som etablerad butik, när man vill starta upp på nätet. Förtroende hos kunder och leverantörer är en – och möjlighet till extra kundservice en annan. Du kan till exempel låta kunderna beställa varan på nätet men hämta upp den i din butik – en trend som växer snabbt i USA.

Sortimentet är en annan viktig framgångsfaktor. Tim Svensson rekommenderar ett brett sortiment där man tydligt exponerar toppsäljare och populära produkter. Viktigt här är att fylla på med produkter (behöver inte alltid vara nyheter), så att återkommande besökare i nätbutiken ser att det händer saker hela tiden.

– Men projektet får samtidigt inte bli för stort så att lanseringen skjuts upp. Börja med dina topp 100 produkter så kommer du igång med försäljningen, säger Tim Svensson.

Här har nätbutiken en fördel gentemot den fysiska butiken: du kan ha fler produkter i sortimentet eftersom du inte behöver ha ett eget lager. Bara du är tydlig med att leveranstiden kan vara något längre på dessa produkter, och att du är tydlig överlag med leveranstiden på alla produkterna.

En viktig skillnad mellan fysisk butik och nätbutik är hur man marknadsför butiken. Medan en fysisk butik får marknadsföring av sitt geografiska läge och/eller traditionell reklam, hittar de flesta nätköpare till en webbutik via sökmotorerna. Tim Svenssons viktigaste råd är att se till så att man hamnar högt i till exempel Google. Gör det innan du börjar titta på att köpa någon annan typ av annonsering.

– Det här kan vara en djungel. Som e-handlare är du ofta uppvaktad av många bolag som vill sälja sina tjänster inom sökmotoroptimering. Är du osäker, fråga dina leverantörer av till exempel e-handelsplattformen och betalningsalternativen om tips och råd.

Ett gerillatips från Tim Svensson är att bjuda på så mycket kunskap som möjlig i nätbutiken. Det kan till exempel vara en blogg där du bjuder på information om hur man använder dina produkter, tips eller historier från dina kunder.

– Det uppskattas ofta av båda dina kunder och av sökmotorerna, som får mer innehåll att indexera och som gör att du har chans att komma högre upp i träfflistan. Dessutom har du större chans att få spridning i sociala medier, säger Tim Svensson.

Det kan du komplettera med ett e-nyhetsbrev som du skickar till dina kunder, där du även länkar till dina blogginlägg.

På Johnells.se har man jobbat med sökmotoroptimering redan från start. Söker någon på till exempel ”Ralph Lauren jacka” på Google kommer webbshoppen upp – både i träfflistan och i reklamfältet längst upp. Dessutom är butiken ansluten till affiliatenätverk som länkar till e-butiken, mot att Johnells betalar en procentandel på varje vara de säljer via nätverket.

Designen då? Ett ord: enkelhet. Bra navigering och sökfunktion hjälper dina besökare att snabbt hitta det de söker. Tim Svensson rekommenderar att ta emot tips från e-handlare som har designat e-butiker tidigare – här finns mycket kunskap.

– De ska tydligt förstå vad de ska göra för att handla, så kallad call-to-action. Och när de står i kassan ska det vara så enkelt som möjligt för dem att avsluta köpet.

Från butik till e-butik – Tim Svenssons råd:
  • Förstå skillnaden. Att driva e-handel är helt annorlunda från att driva en fysik butik. Med den vetskapen blir du bättre förberedd och kan acceptera förändringar snabbare.
  • Tillsätt resurser. Det behövs dels någon som ansvarar för webbshoppen och får tid till det – och dels pengar.
  • Välj en bra leverantör. Det ska vara någon som du får förtroende för och som kan ge dig kunskap om e-handel.
  • Koppla samman. Koppla ihop din butikskassa och lagret med nätbutiken. Gör att du alltid kan visa aktuella lagersaldon mm.
  • Pusha för nätbutiken – i all marknadsföring och även i den fysiska butiken.

Läs också hur Fredrik Thorstensson på klädkedjan Johnells gjorde här.


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 15 december, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.