”Skryt inte i sociala medier”

Camilla Björkman

Publicerades: 21 oktober, 2011

När du vill nå fram i sociala medier gäller det att sluta skrika ut ett reklambudskap – och börja ge folk vad de faktiskt är intresserade av. Det säger sociala medier-experten Marie Andervin.

I denna 5 minuter långa webbfilm berättar Marie Andervin på Digital Intelligence hur man som småföretagare lyckas nå ut till sina kunder med sociala medier. Klicka på pilen för att starta klippet.

Hon menar framförallt att det är viktigt att ändra sättet man normalt kommunicerar på. Från att ropa ut sitt reklambudskap – till att börja interagera med sina kunder och ge dem det de är intresserade av. Annars klickar de sig bara vidare.

– Företag som skriker i sociala medier – de vänder man ryggen till, säger hon i webb-klippet.
 

Tre andra råd från Marie Andervin är:

  • Hitta ett syfte och en vision. Vad ska det leda till, att du använder dig av sociala medier i ditt företag?
  • Vad är dina kunder intresserade av? Vad får dem att lyssna? Hitta vad det är.
  • Våga vara äkta och transparant.
  • Förstå att de som möter ditt företag i sociala medier är en del av ditt varumärke, t ex som med Facebook där användarna skapar produkten.