Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Vi granskar företagskonton – men behövs de?

20 september, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Du måste inte ha ett företagskonto. Foto: Getty Images

Alla stora banker erbjuder sina kunder företagspaket. Men frågan är om de alltid behövs. Här reder vi ut begreppen. 

De företagspaket som bankerna erbjuder innehåller normalt ett företagskonto med tillgång till internetbank, anslutning till bankgiro, ett eller två bankkort samt ett antal kringtjänster som nyhetsbrev och rådgivning.

Det krävs ofta också ett företagskonto för att man ska få tillgång till kringtjänster som kostar extra, som till exempel e-redovisning, det vill säga att transaktioner går rakt in i företagets redovisning.

Rådgivningen framhålls gärna som en stor fördel. ”Vi ger dig värdefulla råd om hur du ska pensionsspara och vilka avdrag som gäller”, heter det ofta. Men i praktiken är dessa råd givetvis lätta att få även om man inte har företagspaket.

Psssst! Hej företagare! Du vet väl att Driva Eget Premium ger dig tillgång till avtal, kalkyler, långläsning och how-to-guider? Kolla in här!

LÄS OCKSÅ: Så snuvar han banken på kortavgiftenKostnaden för företagspaketen ligger på mellan 900 och 1 250 kronor per år och alla banker uppger att paketen håller lägre priser än de ingående tjänsterna var för sig. Samtliga banker vi har undersökt utom Nordea erbjuder en enklare variant för omkring halva priset för de minsta firmorna. Rabatter för nya kunder förekommer, exempelvis hos SEB.

Läsare har hört av sig till Driva Eget och undrat – varför behöver man egentligen ett särskilt företagskonto? Om man är nystartad och vänder på varenda krona, går det inte att använda sitt betydligt billigare privatkonto även till företaget?

Många gör det, visar det sig. Men inte oväntat är det något som banktjänstemännen avråder ifrån.

– Vi har kunder som anger sina privatkonton på fakturor, men det är inget vi rekommenderar. I villkoren för privatkonton står det tydligt att de inte är avsedda för näringsverksamhet, säger Stefan Andersson, som är ansvarig för små och medelstora företagskunder på Nordea.

Anledningen är enligt honom att konkreta tjänster som bankgiro, e-bokföring, tjänstepension och rådgivning är kopplade till företagspaketet.

Så här svarar Gertrud Asklund-Jönsson, som är kommunikationsansvarig på SEB.

– I enlighet med gällande penningtvättslagstiftning måste en kund ange vad syftet och behovet av ett konto är. Syftet och det tänkta användningsområdet för Privatkonton är ”vardagsekonomi”. Detta innebär att Privatkonton inte ska användas för andra ändamål så som företagstransaktioner.  (Uppdaterat svar 2021-02-26)Vi återkommer till bankgirot.

Andra banker avråder från att använda privatkontot och uppger mer eller mindre juridiska skäl:

– I aktiebolag är det olämpligt att använda privatkonto. Det beror på att ägaren inte får disponera företagets pengar privat, då man kan hamna i låneförbudsregeln. När det gäller handelsbolag och enskilda firmor ska verksamheterna särredovisas, vilket underlättas med separata konton, säger Anders Gullesjö, affärsområdeschef på Danske Bank.

– Man ska separera företaget och de privata affärerna. Därför är det bästa att alltid ha ett separat konto för företaget där man kan ta emot bankgirobetalningar och sköta utbetalningar och löner, säger Claes Warrén på Swedbanks kommunikationsavdelning.

Även Stefan Andersson på Nordea är inne på det:

– Oavsett storlek klassas kunden som företag hos Skatteverket, Finansinspektionen och Nordea. Då har vi större krav på bland annat kundkännedom och måste särskilja en privatperson med näringsverksamhet från en som inte har det, säger han.

Men några lagliga skäl till att kräva att företagskunder ska använda företagskonto finns inte. Det säger Magnus Wallin enhetschef på produktionsavdelningen Skatteverket.

– Vi har inga som helst uppfattningar i den frågan. Vi frågar inte efter vad kontot heter.

När det gäller särredovisningen säger Magnus så här:

– Som företagare ska du redovisa så ett sådant sätt att vi kan följa rörelsens utveckling. Har man alla pengar på ett och samma konto kan redovisningen bli bristfällig. Men om det är svårt att hålla isär, kan man ju ha två privatkonton.

Anslutning till bankgiro är en av de tjänster som ingår i företagspaketet. Bara en bank redovisar i sin prislista vad just den tjänsten kostar: 250 kronor per år, alltså en fjärdedel eller femtedel av hela paketet. Men måste man ha bankgiro då?

Det finns inget krav på det. Men genom att ha ett bankgironummer styr du inbetalningarna från dina kunder direkt till rätt bankkonto. Du slipper också uppge ditt kontonummer, vilket kan upplevas som en fördel. Men många mindre butiksägare arbetar bara med swish och det fungerar bra.

Problem uppstår om du – trots att du är liten – har stora kunder, som exempelvis multinationella företag med säte i andra länder. De har sina betalningsrutiner, och du kommer att få svårt att övertyga dem om att göra en specialinbetalning just till dig. Då kan du få vänta på pengarna.

”Med ett bankgironummer är det också enkelt för företaget att byta bank. Övertagande bank behöver endast byta kontonummer, alla Bankgirots produkter följer då med till den nya banken”, skriver Bankgirots informationsavdelning i ett mejl.

Men in- och utbetalningar via Bankgirot är inte gratis. Avgifter för dessa transaktioner tillkommer utöver företagspaketens årsavgift. Normalt kostar varje svensk transaktion 1,50 kronor, och utlandsbetalningar det dubbla. I informationen uppges att pengarna går till Bankgirot, men enligt Anders Gullesjö på Danske Bank köper banken tjänsterna av Bankgirot och tillämpar en separat prislista gentemot kunderna (det vill säga att även bankerna får en del av den kakan). Dessutom ägs Bankgirot av bankerna.

Det är inte helt lätt att få reda på exakt hur mycket man som företagare betalar i avgifter. Eftersom jag som skriver den här artikeln själv är företagare ringde jag till min bank, Handelsbanken, för att få en sammanställning över kostnaderna för förra året. Den ser ut så här:
  • Företagspaket inkl 1 bankkort 1 250 kr
  • Två extra bankkort à 425 kr 950 kr
  • Utlandsbetalning 9 x 3 kr 27 kr
  • Transaktioner Bankgirot halvår 1 426 kr
  • Transaktioner Bankgirot halvår 2 449 kr
  • Totalt 3 102 kr

Man kan konstatera att 1 125 kronor, omkring en tredjedel av totalsumman, avser avgifter för Bankgirot (anslutning plus transaktioner).

Driva Eget har undersökt SEB, Handelsbanken, Swedbank, Nordea och Danske Bank.

Här kan du se en jämförelse av avgifterna: https://www.bank24.nu/bankernas-avgifter När detta skrivs stämmer dock inte uppgiften om Nordeas företagspaket. Enligt deras egen webb kostar det 1 100 kronor per år och inte 850 kronor som jämförelsesajten uppger.


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.