Hand drawing a conceptual diagram about the importance to find the shortest way to go from point A to point B, or a simple solution to a problem.

7 genvägar när du startar eget företag

Yasemin Bayramoglu

Uppdaterades: 26 augusti, 2019
Publicerades: 27 augusti, 2019
Foto av: Adobe Stock

Varje succéhistoria måste inte börja med sju svåra år, det finns genvägar när man startar eget företag. Här är sju av dem.

1. Köp ett färdigt företag

Det finns ingen regel som säger att man måste göra allt själv från början. Man kan faktiskt köpa ett färdigt företag med en existerande kundkrets och köra därifrån. Så gjorde bland annat Driva Egets medarbetare Ingrid Kindahl och hennes man Steve när de plötsligt blev ägare till en delikatessbutik. Läs om deras resa här.

2. Bli franchisetagare

Även här handlar det om att hoppa på ett färdigt koncept. Med den skillnaden att du bygger upp ditt företag – men utifrån någon annans affärsidé och får hjälp med massor av de tunga bitarna i starten. Som till exempel att arbeta in ett varumärke. Se upp för fallgroparna bara. Läs mer om franchise här.

3. Slarva inte med grundjobbet

Det här är egentligen inte en genväg, utan snarare tvärtom. Men eftersom många genar och slarvar med just det här, kan företagsbyggandet ta onödigt lång tid – och bli onödigt dyrt.

Det handlar helt enkelt om att göra rätt från början. Att inte slarva med sin marknadsundersökning, utan att noga kolla av mot marknaden så att man inte ödar tid och pengar på att ta fram en produkt som marknaden faktiskt inte är intresserad av.

Elsa Bernadotte, grundare till hajpade företaget Karma som jobbar mot matsvinn berättade om hur de höll på att köra fullständigt i diket – och hur de lyckades rädda företaget i sista stund. Att jobba hårt betyder inte alltid att man jobbar smart, berättar Elsa här.

4. Sno av andra

Nej, du ska inte börja stjäla prylar eller immateriella rättigheter. Men du kan skärskåda hur andra företag jobbar och sedan ta det bästa av olika och baka ihop till din egen strategi. Titta inte bara på din egen bransch, utan titta även på andra branscher. Kanske är det någon som har ett sätt att tänka hållbart som du också kan inspireras av?

5. Dela på kostnader

Har du en produkt som kräver stora investeringar för att du ska kunna få fram en prototyp och inte minst komma i produktion? Eller du kanske tror stenhårt på din produkt, men har inte råd att marknadsföra den? Gör som Stefan Andersson på Eurospacers i Göteborg.

Han gick helt enkelt till reklamfirman och sa som det var – vi har inte råd med er, men hjälper ni oss i starten har ni en långsiktig kund. Läs mer om Stefans resa här.

6. Gå med i professionella nätverk

Att bli bättre på att nätverka kan innebära att man vässar sin Linkedin-profil och blir lite bättre på att ta kontakt med nya människor där. Här kan du läsa mer om det. Men det kan också innebära att man går med i olika nätverk med riktiga träffar i verkligheten och kanske med väldigt tydliga upplägg och mål. Det kan vara genom handelskammaren där du bor till exempel. Här är tips på hur du gör när du väl är där.

7. Hitta din story

Storytelling har det snackats mycket om under de senaste åren. Det handlar inte om att berätta sagor, utan att hitta en sann tråd som du kan skapa en väv av. Den väven handlar om ditt företag. Din start.

Det kan vara att morfars farmor hade en hatt som inspirerat dig till att göra det du gör idag eller en vision om framtiden – något som säger mycket om dig och ditt varför – varför startade du företaget. Något som gör att ditt företag kommer att fastna och inte falla i glömska.