<![CDATA[Distanser har en mängd olika utseenden men det här är för grunden, säger Stefan Andersson på Eurospacers.
Foto Nils Petter Nilsson]]>

Stefan kläckte sin idé ur en äggkartong

Yasemin Bayramoglu

Publicerades: 9 november, 2016

Ibland finns innovationerna mitt framför en. Så var det för Stefan Andersson i Göteborg. En äggkartong blev grunden för en produkt som han tror kan erövra hela byggbranschen. Nu är han årets David mot Goliatvinnare.

Stefan Andersson är årets vinnare i Driva Egets tävling David mot Goliat – läs segerintervjun här!

Vet du vad armeringsdistanser är? Det är inte så många som gör det. Men det är helt enkelt hjälpmedel när man armerar till exempel betongplattor. De ska hålla upp armeringsjärnen så att de hamnar på rätt nivå. Blir något fel kan fukt tränga in och betongen spricker.

->Varsågod! Ladda ner vår Driva Företag-bok helt gratis!

Stefan Andersson kom i kontakt med distanser i slutet av 1990-talet, när han fick anställning i en världsledande koncern på just det här området.

Stefan skulle ansvara för logistik- och kvalitetsarbete men kom att intressera sig allt mer för själva produkterna, som han beskriver som närmast bortglömda inom byggbranschen. Låg status och väldigt dålig produktutveckling.

Ändå är de otroligt viktiga när det gäller att lägga grunder för i princip alla byggen som görs.

Tidigare fanns tre producenter i Sverige, som slogs ihop och köptes upp av utländska bolag. Numera är det i huvudsak några få storföretag som dominerar världsmarknaden.

2009, när det företag som Stefan jobbade på beslöt att flytta produktionen från Sverige valde han och några kolleger att hoppa av.

Året därpå startade de Eurospacers.
– Det gick extremt dåligt i början. Vi gick två miljoner back det första året. En riktig mardröm, men med hjälp av långivare och uppoffringar av personalen lyckades vi undvika konkurs, säger Stefan.

Vändningen kom ett par år senare, 2012, när Stefan vaknade en natt mitt i en dröm – och med en helt ny idé.
– Jag hade tänkt på äggkartongens konstruktion länge, med de bärande konerna och trycktåligheten, och tänkt att det här kunde man bygga vidare på. Men nu visste jag hur jag skulle göra, säger han.

De produkter som fanns på marknaden var dels en distans som man fäster på armeringsjärnen, dels en list som man lägger ut.

Stefan hade nu hittat på en produkt som skulle vara lätt att frakta, snabbare att lägga ut, bättre ur ergonomisk synvinkel för byggarbetarna plus att han till skillnad från konkurrenterna skulle göra den i miljögodkänd plast.

Lösningen kallas Speedies – distanser som till formen mycket påminner om äggkartongen och en ”släppkäpp” där byggnadsarbetarna slipper tunga lyft och krökta ryggar utan snabbt kan släppa distanserna en och en med ett knäpp i käppens handtag.

Men för tillverkningen krävdes ett nytt gjutverktyg. Det kostade en halv miljon att bygga. Plus att han behövde marknadsföring.

Bara det att den här gången var banken inte intresserad av att satsa mer. Kollegerna förstod kanske inte heller riktigt potentialen i produkten.

Stefan fick utveckla idén själv.
– Jag tog kontakt med både marknadsförare och tillverkare och sa som det var: Jag hade inga pengar men ville de hjälpa mig lovade jag dem framtida produktion. De pengar jag själv hade skulle jag lägga på patent.

De sa ja och i mars 2013 var produkten klar att presentera för kunder!

Det tunga arbetet har varit att skydda den.
– Det är en alldeles för bra produkt för att inte skydda. Jag vet att det kommer att komma kopior, därför har vi valt att skydda så brett som möjligt och jag har redan förberett med jurister för att kunna driva processer, säger Stefan.

Numera är bara två av de ursprungliga delägarna kvar i firman, Stefan Andersson och Maria Edling. Omsättningen har vuxit till 13 miljoner 2015. I januari anställde de sin första personal.

Men när man pratar med Stefan låter det som att de kommer få anställa snart igen. Han är övertygad om att ett litet företag i Göteborg på allvar kan utmana koncerner med miljardomsättning.
– Jag tror att den svenska marknaden växlat över till oss helt om fem år. Bara under årets första tre månader ökade vi omsättningen med 60 procent jämfört med motsvarande tid 2015. Vi har försäljning i tretton europeiska länder och har börjat ta kontakter i USA.

Det sägs ofta att byggbranschen är konservativ och stelbent. Men Stefan håller inte med.
– Då handlar det om dåliga produkter. Det vi brottas med är att intresset för den här produktgruppen är helt obefintligt. Men när vi väl får visa upp våra Speedies är de oerhört lättsålda.

Han tar ett exempel: Säg att du står i kön på Ica. Det är tio i kön och den längst fram har krångel med kortet. Det tar en minut extra. Då går det tio minuter extra om man räknar med alla dem som står bakom den personen i kön.

Så funkar det på byggen också. Minsta strul när man gjuter grunden och du riskerar förseningar som kostar massor i varje steg därefter. Ju tidigare förseningar i kedjan, desto dyrare.
– Jag kan inte säga att den här produkten är gratis men i praktiken är den det. Den sparar mer pengar än den kostar.

Konkurrenterna då? Har de börjat skruva på sig än?
– Vi har kunnat flyga under radarn hittills. Men nu har vi börjat märkas. Vi hör att de säger till sina grossister att de ska utveckla något liknande. Men vi har vårt skydd och vi står på tå för att skydda det om någon trampar in på vårt område, säger Stefan.

Det gäller alltså att ligga steget före hela tiden om man ska vinna mot Goliat.

Läs också:
2-mai_nanna

De utmanar fondjättarna med sin aktierobot

Sigmastocks. Lägg namnet på minnet. Ett ungt företag från Göteborg som för två år sedan bestämde sig för att utmana hela den svenska fondmarknaden. Och som redan har ställt siktet på resten av världen. Nu är de nominerade till Driva Egets David mot Goliat-pris  – läs om dem här!

Läs också:
driva-foretag

Varsågod! Ladda ner din Driva Företag-bok helt gratis!

Äntligen är den klar, årets upplaga av Driva Företag-boken. Ladda ner den direkt, så har du massor av bra tips och fakta om ditt företagande direkt i din telefon, läsplatta eller dator.