Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bli medlem
Starta Eget

Skriva en affärsplan – vad ska vara med? Mall och checklista

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 10 juni, 2021 6 minuters läsning
Affa¨rsplan

Foto: Affa¨rsplan

När du ska starta och driva företag behöver du ha en affärsplan. Med en affärsplan menas en tydlig plan för hur ditt företag ska nå framgång. Här går vi igenom en mall och checklista för vad affärsplanen ska innehålla, vilka punkter som ofta är med och vilka misstag du ska undvika.

Nästan alla som startar företag gör någon form av plan. Vi skulle kunna likna det vid en karta – vart är du på väg och hur ska du ta dig dit och hur ska du undvika alla hinder på vägen? En affärsplan beskriver just det.

Och det behöver inte alls vara svårt att skapa affärsplanen, snarare är det riktigt roligt. Men däremot är det smart att använda någon form av mall – då går det snabbare och du riskerar inte tat missa någon viktig del.

Varför ska företaget ha en affärsplan?

Det finns en lång rad anledningar till att lägga tid på en genomarbetat plan. Här är några av dem.

  • För din egen del får du snabbt en känsla av om planen håller eller inte. Många gör affärsplaner och konstaterar att affärsidén och affärsmodellen inte håller. Speciellt kan en genomarbetad budget resultera i att du säger nej till din egen idé.
  • En affärsplan hjälper dig också att tänka långsiktigt och att hålla dig till rätt aktiviteter – istället för att byta inriktning så snart det gör trögt.
  • Med en smart plan ser du snabbt om idén är genomförbar och om det går att tjäna pengar på den.
  • Viktigt! Med en bra plan kan du identifiera utmaningar, hot och problem i ett tidigt skede. På så sätt kan du lösa dem innan du startar eget, eller välja en annan väg.
  • Med en smart analys av företagets styrkor och svagheter (en s k SWOT-analys) ser du snart vad ni klarar av själva, och vad ni måste ta hjälp med. Det är viktigt!
  • Med en genomarbetad affärsplan är det mycket enklare att få med sig andra intressenter, till exempel banken, Almi eller externa investerare.

Läs också:25 superheta affärsidéer att starta i år

Viktigaste delarna i företagets affärsplan

Så låt oss gå igenom de viktigaste delarna i din plan. Du behöver förstås inte ha med alla delar, men kom ihåg att exempelvis Almi eller banken gärna ser en komplett affärsplan om du ska söka finansiering. Ofta kompletteras affärsplanen av en budget.

Okej, det här är delarna som är väldigt vanliga att ha med i affärsplanen.

Sammanfattning av din affärsplan

Om din affärsplan ska läsas av andra är det väldigt smart att göra en sammanfattning av affärsplanens viktigaste delar. Det gör du en på så kallad one-pager – det vill säga en sida med det viktigaste. Denna sida skapar du sist efter att du gjort färdigt resten av din affärsplan.

Affärsidé

Här sammanfattar du företagets affärsidé, vilken produkten/tjänsten är och vilka som ska köpa av er (målgrupp). Med andra ord – vilket problem ni ska lösa och för vilka.

Beskriv också kortfattat vilken är affärsmodell är (dvs. hur ni ska tjäna pengar). Beskriv också när företaget ska starta.

Företagsform – aktiebolag, enskild firma eller något annat

En djupare beskrivning av företagsform behöver inte vara med i affärsplanen, men ange gärna kort vilken företagsform ditt företag har.

Vision och mission

Vart ska ditt företag på lång sikt? Vad är ert uppdrag? Ert "varför"? Det beskriver du här.

Produkten/Tjänsten

Nu är det dags att tydligare beskriva den produkt eller tjänst ni ska sälja. Vad gör den unik? Finns det immateriella rättigheter (patent, varumärkesskydd, mönsterskydd etc)?

Detta kan du ha med när du beskriver din produkt eller tjänst

  • Vilken prisklass och prissättning har ni tänkt?
  • Hur ska tillverkning och distribution ske?
  • Ska ni skapa fler produkter efter hand?
  • Är den skyddad på något vis?
  • Hur lätt är den att kopiera?

Du bör också beskriva hur företaget ska jobba med produktutveckling och innovation. Kom ihåg! Din produkt eller tjänst blir aldrig färdig. Den som blir nöjd blir ifrånsprungen.

Marknaden, målgrupp och kunder

Var gärna noga med definitionen av målgrupp och vilka kunder ni ska nå. Ett smart sätt är att bygga olika "personas" som visar att ni tänkt igenom vilka de optimala kunderna är.

  • Hur stor är marknaden och hur förändras den?
  • Vem är den optimala kunden? Och var finnas den?
  • Ska du sälja lokalt, nationellt eller internationellt?
  • I vilka digitala kanaler finns målgruppen?
  • Hur ofta köper de och handlar de återkommande?

Konkurrentanalys

En bra affärsplan bör innehålla en konkurrentanalys – dvs. en genomlysning av andra företag som gör liknande saker eller tillfredställer samma behov.

Detta kan du ha med i en konkurrentanalys

  • En beskrivning av de största konkurrenterna och deras styrkor/svagheter
  • En beskrivning av vad ditt företag gör annorlunda jämfört med konkurrenterna

Marknads- och försäljningsplan

Företagande handlar egentligen bara om två saker – innovation och marknadsföring. Förtydligande: du behöver hela tiden skapa bättre och bättre produkter, och hela tiden bli bättre och bättre på att marknadsföra dem. Bar det ena eller det andra räcker inte.

Det är alltså avgörande med en vass försäljnings- och marknadsplan.

  • Hur ska kunderna hitta ditt företag?
  • I vilka kanaler – fysiskt och digitalt?
  • Egen försäljning eller via återförsäljare?
  • Prissättning – vad ska produkterna kosta?
  • Kampanjer – ska ni jobba med rabatter eller inte?
  • och så mycket mer...

Ekonomi och budget

En bra affärsplan har definitivt med en genomarbetad budget och en tydlig redovisningen av hur ekonomin är tänkt att utvecklas. Här ska du alltså beskriva intäkter och kostnader på kort och lång sikt (uppskattat) och hur företagets likviditet kan tänkas se ut.

Vilka budgetar behövs i en affärsplan?

  • Resultatbudget – här uppskattar du vilka intäkter och kostnader företaget kommer att ha första året. Många gör en "best case", en "trolig" och en "worst case"-budget. En resultatbudget gör du mer detaljerad – med olika intäktskonton och kostnadskonton – för år ett.
  • Prognoser på längre sikt – för åren efter år 1 gör du en enklare prognos över intäkter, kostnader och resultat.
  • Likviditetsbudget – Otroligt viktigt i mindre företag. Detta är en plan för kassaflödet i ditt företag – dvs. hur mycket pengar företaget löpande har i kassan.
  • Finansiering och kapitalberäkning – om du planerar att ta in kapital bör du göra en beräkning av hur mycket kapital företaget behöver och vid vilka tillfällen.

Tips!Så här gör du en likviditetsbudget

Finansiering

Tänker du bygga ett företag som lever på egna vinster, eller behöver du ta in kapital? Om du inte behöver finansiering behöver du inte lägga så mycket tid på den här punkten, men om du ska låna eller ta in externt kapital är den viktig.

  • Vad är bäst för ditt företag – lån eller riskkapital?
  • Om lån – var ska du få det? Banken? Almi? Familjen? Låna ut egna pengar?
  • Om riskkapital – var ska du hitta det? Affärsänglar? Almi Invest? Familj och vänner? Crowd Funding?
  • Finns det några bidrag ditt företag kan få?

SWOT-analys

En SWOT-analys är en central del i en affärsplan. Här beskriver du företagets styrkor, svagheter, möjligheter och hot – samt hur du ska hantera dem.

Hur ser en SWOT-analys ut?

SWOT-analys till affärsplan

Teamet

Det viktigaste i alla företag är teamet. Vilka kompetenser har ni? Vilka behöver ni komplettera med?

Beskriv vilka som finns i teamet idag och vad de har gjort innan, och varför just de är rätt personer at bygga detta företag. Beskriv också vilka kompetenser som saknas och hur ni ska hitta dem – internt eller externt.

Professionell styrelse

Om du ska bygga ett snabbväxande företag bör du också fundera på professionellt styrelsearbete. Vilka ska sitta i styrelsen? En stark styrelse är ofta viktigt om du ska ta in riskkapital.

Var finns gratis mallar för affärsplan?

Gratis affärsplans-mallar finns att hitta på många ställen på nätet. Här är våra favoriter.

Gratis mall hos Almi

Gratis mall hos Visma Spcs



ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Men orka…! Så här slipper du göra deklarationen själv

Deklarationen närmar sig och paniken kanske smyger sig på - men oroa dig inte, det finns hjälp att få! Här guidar vi dig genom processen och visar hur du enkelt kan låta experter ta hand om företagets deklaration. Så, luta dig tillbaka och fokusera på att driva din drömverksamhet, medan proffsen hanterar siffrorna.

Visma Spcs 10 april, 2025 5 minuters läsning
deklarationshjalp_native

Foto: deklarationshjalp_native

Tycker du att det här med bokföring och deklaration verkar lite svårt? Vi håller med – det kan verka krångligt (även om vi är övertygade om att du fixar det själv med ett superenkelt bokföringsprogram). Men det finns faktiskt ett gäng som vet precis hur det fungerar och som kan hjälpa dig – redovisningsbyråer! 

Så om du vill gå från “panik-jag-maste-fixa-foretagets-deklaration-men-vill/kan/orkar-inte” till “det där har min byrå fixat för länge sen” – då har du hamnat helt rätt.

I den här guiden hjälper vi dig att:

  1. Hitta en riktigt vass redovisningsbyrå som fixar företagets deklaration och bokföring i ett vips. Så nice! 
  2. Förstå vad redovisningsbyrån kan göra, och vad du (kanske) borde göra själv.
  3. Tänka rätt om du vill göra deklarationen själv 

Spoiler Alert! Kom ihåg, 2025 är det faktiskt rätt enkelt och smidigt att deklarera själv. Du skojar – när blev det så? Jo, när du kan deklarera direkt i ett superenkelt bokföringsprogram (som du dessutom kan prova gratis), som smidigt fixar deklarationen. Då finns alla siffror redan på plats och du kan i princip köra på enligt en checklista. Så enkelt kan det vara för dig som företagare att göra deklaration och årsredovisning (nu får du dessutom deklarationstillval för halva priset).

Men tillbaka till ämnet – du vill lägga ut dina problemas på en byrå. Bra tänkt – klart du ska slippa! Låt oss gå igenom hur det fungerar och vad du måste tänka på.

Psst! Innan vi kör igång, spana också in skatteexpertens bästa deklarationstips 2025 – som du hittar här.

Lägga ut deklaration och bokföring på en redovisningsbyrå – hur gör jag?

Många nystartade företagare väljer att sköta bokföringen själva – för att lära sig, för att få bättre koll och för att det ofta är billigare. När företaget sedan blir lönsamt kan man ta hjälp av en redovisningsbyrå för de svårare sakerna. Företagsdeklarationen kan vara en sådan sak.

Eftersom du läser den här guiden är du pepp på alternativ två. Kul! Du kommer att få mer tid till dina drömmar och business. Bra så långt!

Tips! Vill du lära dig mer om deklarationen? Nu kan du få en deklarationsguide helt kostnadsfritt här. 

Vad kan en redovisningsbyrå hjälpa till med?

Du kan få hjälp med hur mycket eller lite du vill! När du samarbetar med en redovisningsbyrå kan du välja hur mycket av företagets ekonomi du vill sköta själv och hur mycket du tar hjälp med.

Till exempel kan du sköta större delen av löpande bokföring själv, men få hjälp med lön och redovisningstjänster som årsredovisning, bokslut och deklaration. Eller så fakturerar du själv och lämnar bort redovisningen till redovisningsbyrån. 

Du kan även lämna bort i princip allt arbete kring din ekonomi, redovisning och deklaration. Och få löpande information om hur ditt företag mår från din byrå. En redovisningsbyrå fungerar också som en typ av rådgivare, ett bollplank kan vi säga. Allt är möjligt och du kan välja!

Tips! Här berättar vi lite mer om vad du har att vinna på att ta hjälp med deklarationen.

 Kan en redovisningsbyrå fixa företagets deklaration?

You bet! Och kanske hittar de smarta avdrag och smart skatteplanering som du inte hade någon aning om. Win-win!

 Tips! Här är de viktigaste avdragen för aktiebolag och enskild firma. Har du missat något?

Hur hittar jag rätt redovisningsbyrå?

Du kan googla. Du kan leta med ficklampa. Du kan ringa en vän.

Eller så använder du dig av tjänsten Bokföringshjälp från Visma Spcs. Tjänsten är liksom som ett paket för dig som vill ha hjälp med löpande bokföring, moms, deklaration och bokslut. Det bästa av allt är att du och din nya redovisningsbyrå jobbar i smarta verktyg tillsammans. 

Exempelvis kan du shoppa, fota av kvittot och få in allt underlag (direkt) i Visma Spcs bokföringsprogram. Här sköter redovisningsbyrån resten och ser till att allt blir rätt, riktigt och inlämnat i tid. Till och med deklarationen. Så smidigt kan det funka att samarbeta med en byrå!

Tips! Här kan du matchas med en redovisningsbyrå och få prisförslag på vad det kostar när du behöver hjälp med din bokföring och deklaration.

Jag vill nog sköta deklarationen själv ändå – är det svårt?

Nope! Idag är det faktiskt väldigt enkelt, så länge du gör rätt från början med smarta verktyg och program. Din uppgift är att fokusera på avdragen (och företaget förstås). Det bokföringstekniska ska programmet sköta (så var noga med att välja rätt program för att spara tid – och framförallt energi!). 

Det du börjar med är att välja ett superenkelt bokföringsprogram där du även kan fixa deklarationen. Sen när det är tid för deklaration och årsredovisning är det bara att köra följande: 

När deklarationsdagen närmar sig har programmet redan förberett en massa arbete åt dig. Då kan du lätt som en plätt bara hämta alla siffror. Du kan dessutom prova dig fram och se din skatteuträkning innan du skickar in din deklaration – och få stenkoll!

Sen är det dags att klicka runt och ta den där sista kollen. Det är bara att följa checklistan så är du hemma (i alla fall i Visma Spcs bokföringsprogram). 

Nu är det snart dags för den stora inlämningen. Dags att godkänna att allt ser tipp topp ut!

Ladda upp och skicka till Skatteverket direkt från programmet. Grattis! Du är klar och nu är det ett helt år tills det är dags igen.

Visst låter det härligt – och det kan bli din verklighet också. Du ska fokusera på din passion och såklart lite på att hitta rätt avdrag – inte krångliga blanketter och avancerade uträkningar.

Tell me more! Hur hittar jag ett superenkelt bokföringsprogram som gör allt detta?
Visma Spcs har ett bokföringsprogram som redan från början innehåller bokföring, fakturering, deklaration och årsredovisning. Och vi fattar. Många har deklarationsångest! Men det behöver inte vara så svårt. Programmet guidar dig steg för steg. Läs mer om Visma Spcs superenkla bokföringsprogram där du också kan deklarera här. Lycka till! Fokusera på drömmen, gör det som är roligt själv och lägg ut det krångliga/tråkiga/energislukande. 



ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Så fungerar K10-blanketten 2025 (och så kan den minska din skatt)

Skattedeklarationens värld är utmanande för många företagare, särskilt när det gäller specifika bilagor som K10-blanketten. K10:an är viktig för dig som äger kvalificerade andelar i ett fåmansbolag, eftersom den påverkar hur din utdelning och kapitalvinst beskattas. Och du kan andas ut – här går vi igenom hur K10:an fungerar och du kan också ladda ned en kostnadsfri K10-checklista (perfekt att följa och spara!). 

Talenom Talenom 1 april, 2025 4 minuters läsning
K10

Foto: K10

Om du har ont om tid (eller är extra snabbfotad) kan du ladda hem K10-checklistan för företagare här, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats. Rekommenderas!  Här finns också en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025.

Alright, låt oss titta närmare på hur K10-blanketten fungerar 2025 (och hur den kan hjälpa dig att minska skatten).

Vad är K10-blanketten och varför är den viktig?

K10-blanketten är en bilaga till din inkomstdeklaration där du redovisar utdelning och kapitalvinst från ditt fåmansbolag. Även om du inte tar ut någon utdelning under året är det viktigt att fylla i blanketten, eftersom du då kan spara utdelningsutrymme för framtiden.

Genom att ta utdelning istället för lön kan du få en betydligt lägre beskattning – från 20% på utdelningen, jämfört med upp till 50% i inkomstskatt vid löneuttag.

Se till att de löneuppgifter du använder är korrekta och inkluderar endast kontanta löner. Och var noga med att ange rätt omkostnadsbelopp för dina aktier, särskilt om du köpt vid olika tillfällen.​

Så fyller du i K10-blanketten

  1. Logga in på Skatteverkets e-tjänst: Gå in på Skatteverkets hemsida och logga in med din e-legitimation.​ Navigera till 'Inkomstdeklaration 1' och välj 'Bilagor'.​
  2. Välj K10-blanketten: Under bilagor, välj 'Kvalificerade andelar i fåmansföretag (K10)'.​
  3. Fyll i grundläggande uppgifter:  Ange företagets organisationsnummer och namn.​
    Specificera antalet aktier du ägde vid årets början och slut.​
  4. Beräkna gränsbeloppet
    Förenklingsregeln: Denna regel kan användas om du äger ett enda fåmansbolag och inte vill beräkna löneunderlag. Schablonbeloppet för inkomståret 2025 är 209 550 kr.
    Huvudregeln:  Huvudregeln används om du tar ut lön från bolaget och ger ett högre gränsbelopp om:
    • Du eller en närstående tar ut minst 6 inkomstbasbelopp i lön.
    • Företaget har betalat ut höga kontanta löner.
    För 2025 gäller:
     
    • Lönekravet:  Minst 457 200 kr (6 inkomstbasbelopp) + 5 % av bolagets totala kontanta löner, eller 731 520 kr (9,6 inkomstbasbelopp). 
    • Räntesats för omkostnadsbelopp: 11,62 %.
    *Huvudregeln passar dig om du vill maximera ditt utdelningsutrymme baserat på löner i bolaget.
  5. Ange utdelning och kapitalvinst: Specificera eventuell utdelning du tagit ut under året.​ 
    Om du sålt aktier, ange försäljningspris och omkostnadsbelopp för att beräkna kapitalvinsten.​
  6. Spara och skicka in: Granska dina uppgifter noggrant.​
    Spara bilagan och skicka in din deklaration innan deadline den 2 maj 2025.

Psst! Spana också in den här guiden om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips!

Känns det krångligt? Lugn, du kan få hjälp!

Att fylla i K10-blanketten kan vara komplext, särskilt vid förändringar i ägarstruktur eller vid försäljning av aktier. 

Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med experten Tobias Ryberg hos Talenom – en av de ledande redovisningsbyråerna för små företag. I samtalet går vi igenom K10-blanketten och de bästa sätten att skatteplanera i ditt företag 2025. Boka din tid här.

Driva Egets läsare får kostnadsfri skatterådgivning med ekonomi- och företagarexperten Tobias Ryberg hos Talenom

Ska jag sköta skattefrågor och bokföring själv, eller ta hjälp av en byrå?

Bra fråga! Här går vi igenom fördelar och nackdelar med att ta hjälp av en byrå. Och vet du – idag kan det kosta så lite som 345 kr/månad att få hjälp. I alla fall om du tar hjälp av Talenom – en av Sveriges ledande redovisningsbyråer. 

Skulle det inte vara otroligt skönt att få hjälp? Utan att det kostar skjortan? Och kunna fokusera på roligare saker? Läs mer om bokföringshjälp från 345 kr/månad här.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online.  Läs mer här.

​Ps. Notera att skatteregler kan ändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad eller konsultera en skatteexpert för att säkerställa att du följer aktuella bestämmelser.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.