Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Starta eget företag

Stöd och bidrag när du ska starta eget företag – så här fungerar det

Om du är arbetssökande och har goda förutsättningar att driva ett företag kan du i vissa fall få stöd från Arbetsförmedlingen när du startar ditt företag. Detta kallas aktivitetsstöd, och du kan få det under ditt första verksamhetsår.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 mars, 2020 Uppdaterades 21 mars, 2025 5 minuters läsning
Starta eget-bidrag och stöd

Foto: Starta eget-bidrag och stöd

Tvärtemot vad många tror, är detta inte ett bidrag som kommer automatiskt när du starta eget. Du måste ansöka om det och uppfylla kraven.

Vem kan få stöd och bidrag för att starta eget företag?

Stödet vid start av näringsverksamhet (kallas 'Stöd till start av näringsverksamhet') finns för dig som vill starta ett företag, på egen hand eller tillsammans med andra. Förutsättningen för att du ska få stödet är att din affärsidé är lönsam (eller i alla fall, kan bli det) och kan försörja dig på lång sikt.

Finns det några andra villkor för att få starta eget-stöd?

Du behöver vara inskriven som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen för att kunna få stödet. Du behöver också uppfylla följande, enligt Arbetsförmedlingen:

  • Du har fyllt 18 år.
  • Du är arbetslös eller riskerar att bli det. Det finns dock undantag för stödområden i glesbygdskommuner.

Tips! Få all inspiration du behöver för att lyckas med ditt företag. Gör som 10 000-tals företagare, följ Driva Eget på Facebook, Driva Eget på Instagram eller Driva Eget på LinkedIn (eller allihop!)

Okej, och hur fungerar ansökan?

Arbetsförmedlingen bedömer din affärsidé och vilka förutsättningar du har att driva ett företag som kan försörja dig. De utgår från dina erfarenheter och dina övriga förutsättningar för att starta eget och driva eget företag. Arbetsförmedlingen tar också hänsyn till hur arbetsmarknaden och konkurrensen ser ut inom din bransch.

Du kan i vissa fall få göra praktik för att öka din erfarenhet inom branschen du valt att starta eget inom. Om du inte har drivit företag tidigare kan Arbetsförmedlingen i vissa fall också erbjuda informationsträffar, rådgivning och nyföretagarkurser.

Hur ser det ekonomiska stödet ut när jag startar eget, och var ansöker jag?

Du har rätt till aktivitetsstöd, utvecklingsersättning eller etableringsersättning. Du kan få ersättningen under högst sex månader

(OBS! Nya regler under Corona-krisen, nu kan du få aktivitetsstödet under 12 månader. Läs mer här.)

Hur stort är starta eget-bidraget?

Försäkringskassan ansvarar för att beräkna och betala ut ditt aktivitetsstöd. Godkännandet av din ersättning beror på Försäkringskassan, din a-kassa och din handläggare på Arbetsförmedlingen. Ersättningen blir olika stor beroende på din försäkringssituation:

  • Om du inte har rätt till a-kassa kan du endast få 223 kronor om dagen i starta eget-bidrag. 
  • Om du däremot uppfyller villkoren för a-kassa, följer också ditt aktivitetsstöd den ersättningsplan du har enligt a-kassan. Det vill säga högst 910 kronor om dagen och lägst 365 kronor om dagen. Även här förutsätts att du deltar i ett program hos Arbetsförmedlingen på heltid.
  • Är du utförsäkrad, det vill säga att du har nått antal maxdagar från a-kassan? Då kan du högst få 65 procent av din ersättningsplan i starta eget-bidrag.

Aktivitetsstödet betalas ut en gång varje månad och är skattepliktigt som inkomst i din inkomstdeklaration. OBS! Se Arbetsförmedlingen.se för aktuella belopp och uppdateringar om starta eget-bidraget.

OBS!Läs den här artikeln för att se förändringar i a-kassan under Coronakrisen.

Hitta nya kunder till ditt företag: I Facebook-gruppen 'Välj en småföretagare' kan du hitta nya kunder och hjälpa andra småföretagare att lyckas.

Hur länge kan jag få Starta Eget-bidraget?

Aktivitetsstödet betalas ut under sex månader, men kan förlängas i undantagsfall för sjukdom eller om du fått vänta länge på viktiga myndighetstillstånd.

(OBS! Nya regler under Corona-krisen, nu kan du få aktivitetsstödet under 12 månader. Läs mer här.)

Är jag försäkrad under tiden jag får stödet?

Nej, du är inte försäkrad genom aktivitetsstödet. Du måste alltså själv se över ditt försäkringsskydd när du är företagare.

Vanliga frågor om starta eget-bidrag

(FAQ tillagd i efterhand av redaktionen)

Hur mycket kan man få i starta eget-bidrag från Försäkringskassan?

Beloppet varierar beroende på din situation. Om du har rätt till a-kassa kan du få mellan 365 och 910 kronor per dag. Utan a-kassa är grundbeloppet 223 kronor per dag. För utförsäkrade personer är maxbeloppet 65 procent av den tidigare ersättningsplanen. Stödet betalas ut månadsvis och är skattepliktigt.

Hur länge kan man få aktivitetsstöd när man startar eget?

Normalt kan du få aktivitetsstöd under sex månader när du startar eget företag. Under coronakrisen har detta förlängts till 12 månader. I särskilda fall, som vid sjukdom eller väntan på myndighetstillstånd, kan perioden förlängas ytterligare.

Vilka krav måste man uppfylla för att få starta eget-stöd?

För att få stöd till start av näringsverksamhet måste du vara minst 18 år och inskriven som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen. Du ska också vara arbetslös eller riskera arbetslöshet. Dessutom måste din affärsidé bedömas som lönsam och kunna ge dig en långsiktig försörjning.

Hur fungerar a-kassa när man startar eget företag?

Om du har rätt till a-kassa när du startar eget företag, följer aktivitetsstödet din a-kasseersättning. Det betyder att du kan få upp till 910 kronor per dag om du deltar i programmet på heltid. Viktigt att notera är att du måste vara inskriven hos Arbetsförmedlingen och få din affärsidé godkänd.

Hur ansöker man om starta eget-bidrag hos Försäkringskassan?

Först måste du kontakta Arbetsförmedlingen som bedömer din affärsidé och dina förutsättningar. De tittar på din erfarenhet, branschkunskap och marknadssituation. Efter godkännande hanterar Försäkringskassan utbetalningarna av ditt aktivitetsstöd. Tänk på att du även kan få tillgång till rådgivning och nyföretagarkurser genom Arbetsförmedlingen.

Är man försäkrad när man får starta eget-stöd?

Nej, aktivitetsstödet inkluderar inte något försäkringsskydd. Som företagare måste du själv ordna med ditt försäkringsskydd genom att teckna relevanta företagsförsäkringar. Det är viktigt att se över detta innan du startar din verksamhet.



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.