Digital strategi – därför kan du skippa den

Yasemin Bayramoglu

Uppdaterades: 29 april, 2019
Publicerades: 18 april, 2019

Är du orolig för att ditt företag ligger efter digitalt? Grattis! Då har du förutsättningarna för att klara utmaningarna.
Men först – skrota alla tankar på digital strategi.

Enligt en analys av Swedbank och sparbankerna känner nära en tredjedel av landets småföretag av ökad konkurrens genom digitaliseringen (ökad e-handel, nya betalningslösningar, robotisering, delningstjänster med mera). Du kanske tycker att det låter mycket.

Alla känner flåset

Men det är alldeles för lite, om man ska tro Johan Svensson, vd för Ehandel.se, affärsutvecklare och digital strateg.

Johan Svensson
Johan Svensson.

– Jag är förvånad över att alla inte känner så. De som har insikten om den ökade digitala konkurrensen är de som har förutsättningarna att klara av den förändringsresa som alla företag behöver kliva på. Det anmärkningsvärda i analysen är med andra ord att hela två tredjedelar inte har den insikten.

LÄS OCKSÅ: FÅ KOLL PÅ NYA MOMSREFORMEN

Det är kanske lätt att tro att man som småföretagare har det extra motigt. Att det är lättare på ett större företag med fetare plånbok. Men så behöver det inte alls vara, menar Simon Beyer, som är mycket ute på företag och pratar digitalisering och just har kommit ut med boken Den digitala omställningen.

Små kan agera snabbare

Simon Beyer
Simon Beyer.

– På nästan alla företag jag möter – nej, alla – känner man att man ligger hopplöst efter. Men nästan alla ligger lika långt efter. Man slår lite på sig själv och ser väldigt mycket hinder när man målar upp bilden av framtiden. ”Vi kommer aldrig kunna anpassa oss.” Men det är verkligen inte för sent – bara man börjar prata om frågan, säger han.

Just här har småföretagarna ett extra bra utgångsläge, menar Johan. De kan agera snabbare än de stora kolosserna. Men man har dåligt självförtroende och tycker kanske inte att man har den tekniska kompetens som man tror krävs.

– Den digitala spelplanen ger inte några förmåner baserat på storlek. Här har alla möjlighet att skapa sig ett A-läge. Om ett mindre företag hittar rätt kan det mycket väl slå ut ett större etablerat företag på väldigt kort tid. Det är precis det som håller på att hända i bankvärlden, vilket gör Swedbanks och sparbankernas analys lite parodisk. De borde själva ställa sig samma fråga, säger Johan.

En total strategi i stället

Har man inte redan börjat vända skutan är det alltså dags att skapa en digital strategi. Eller inte…

– Min motfråga till alla företag som tror att de behöver en digital strategi är vad deras strategi är idag. Om det inte finns en tydlig strategi kommer ingen digital variant att få något fäste alls, men om det finns en tydlig strategi kan ett bra digitalt perspektiv förstärka den, fortsätter han.

Johan får medhåll av Simon. Lika lite som man ska ha en digital marknadschef (vadå – ska den personen göra en egen marknadsplan vid sidan av den andra?) så ska man ha en speciell digital strategi. Däremot tror han att vi kommer att få leva med att prefixet digital används ett tag till.

– Som människor behöver vi kunna förstå och skilja saker åt. Är det något nytt, digitalt, eller är det något gammalt? Min bok handlar egentligen väldigt lite om teknik. Strategi handlar om riktning, vart vi ska någonstans, och vilka verktyg man använder. Digitala eller analoga spelar ingen roll, så länge de hjälper företaget att utvecklas, säger Simon.

Måste byta mindset

För att kunna skapa en strategi måste man först titta på sitt eget mindset, menar han. Hur gör vi när vi löser problem? Traditionellt har man tittat tillbaka på tidigare erfarenheter, filat lite och gjort något lite bättre. Det funkar inte längre.

– De lösningar som vi haft tidigare refererar till en värld som skiljer sig från de förutsättningar vi har idag. Det första viktiga steget är den egna förståelsen, som ledare och egenföretagare. Man behöver förstå vad som faktiskt händer. Titta på din bransch. De som är bäst i världen, vad gör de? Eftersom det är en globaliserad värld och marknad, skapar det andra förväntningar jämfört med tidigare.

Ett stort och övergripande problem är att de flesta inte förstår hur snabbt förändringarna sker nu. Och att det kommer att gå ännu fortare bara lite längre fram. Ett annat är att man fokuserar för mycket på tekniken, när det egentligen inte är den som är det viktigaste, utan själva förhållningssättet.

Man går inte till en programmerare för att få en lösning när man tycker att man ligger efter digitalt. Resan börjar hos kunden. Vad finns det för förväntan hos kunden. Hur kan vi möta den? Kan vi överraska med ett värde som kunden kanske inte visste fanns?

Ditigalisering eller digitisering?

Men det handlar också om att förstå vad digitalisering innebär. Här är det viktigt att skilja mellan digitisering och digitalisering, menar Simon.

En digitisering är att egentligen bara omvandla något analogt till digitalt. Man kommer att använda tjänsten på ungefär samma sätt som tidigare.

Men när Simon pratar digitalisering så handlar det om mycket mer än så.

– Det är först när man anpassar processer och har ett nytt mindset, som man faktiskt kan skapa en lösning tack vare digitiseringen. Man skapar ett större värde för kunden och det värdet måste inte utgöras av tekniska komponenter.

Som han konstaterar i boken: användare och kunder vill ha lösningar, inte teknik. Man ska fokusera på det som gör stor skillnad för kunden, inte tekniken i sig.

Utvecklar fel produkter

Nu väljer man i stället ofta enklaste vägen i stället för att utveckla de produkter som egentligen redan borde vara på bordet, menar han.

För att skapa maximalt värde måste man titta på hur vi organiserar företagen för att ta vara på idéer och kunskap maximalt. Här spelar såväl ledarskap som medarbetares delaktighet in. Men på samma sätt som man upplever att man ligger hopplöst efter, så tror man ofta att man inte kan lösa det själv heller, utan man hyr in konsulter eller skapar en speciell avdelning på företaget som ska fokusera på ”det digitala” eller den digitala strategin.

– Man har för stor respekt för tekniken och tänker att man ska hitta den slutgiltiga lösningen. Men man kommer aldrig bli färdig. Verkligheten kommer alltid förändras. Jag är starkt övertygad om att man måste involvera hela företaget, annars får man inte den genuina anpassningen. Lösningarna kommer alltid inifrån.

Simon tar som exempel när man skapar separata innovationshubar, en inte helt ovanlig lösning.

– Men resten av företaget går på som vanligt och då finns en risk att det leder till polarisering. Man hindrar att utvecklingen kommer inifrån. Det finns de som lyckats jättebra genom att engagera alla.

Involvera alla i företaget

Simon lyfter fram Systembolaget. När man hade hamnat i blåsväder i media och behövde rycka upp sig bestämde ledningen att alla medarbetare skulle testa på att göra saker som de aldrig gjort förut. Då plötsligt fick man tillgång till alla idéer inom företaget. En tid senare hade förtroendet bland medborgarna rakat i höjden!

– Alla är en del av lösningen, alla är lika viktiga för alla bidrar till totalen. Om man kan få alla att förstå värdet av insatsen – och framför allt ger dem praktiska förutsättningar – har man alla möjligheter att lyckas. För det här kräver nästan alltid att man jobbar i grupp.

Det kräver också en platt struktur – och att kulturen i företaget är sådan att man vill lära sig och utvecklas.

Till slut når man det som Simon hela tiden återkommer till i sin bok – digital mognad.

– Dit har man nått när man först har en förståelse för komplexiteten i det hela – och möjligheterna. Sedan ska man ha kompetensen, vad man behöver för att lösa utmaningen. Man ska ha den egna kompetensen intellektuellt att skapa någonting som man inte skapade förra veckan. Man är digitalt mogen när man ser nya lösningar i stället för gamla, säger Simon.

DIGITISERA ELLER DIGITLISERA?

Digitisera innebär att man omvandlar information till digital form. Användningen blir ungefär som tidigare, fast i digital form. Det här är grunden för till exempel Spotify. En analog produkt, musik, som digitiserats.

Digitalisera innebär att man använder digitiserad information för att tillsammans med tekniska lösningar kunna utveckla nya processer, tjänster, produkter och samarbeten. Här kommer mycket automatisering in i bilden.