De sex stegen till framgång – enligt Städarnas vd Tjoffe Sjögren

Redaktionen

Uppdaterades: 31 oktober, 2019
Publicerades: 9 september, 2019

Christoffer Tjoffe Sjögren och hans kompanjon Ulrik Hollman hade ingen erfarenhet av städbranschen när de startade. Nu växer deras koncern snabbt. Här är Tjoffes bästa tips på vägen.

Välj en omogen bransch

Tjoffe och Ulrik valde en bransch där man inte börjat jobba särskilt mycket med digital marknadsföring till exempel och kunde snabbt hitta fördelar där.

LÄS OCKSÅ: MORGONRUTINERNA BAKOM FRAMGÅNGEN

Välj en tråkig bransch

Mode, hästar och hundar – går bort. Där är konkurrensen stenhård och många kommer att vara beredda att jobba gratis. Välj en osexig bransch. Tjoffe tänker till exempel mycket på sophantering!

Sno av andra

Du behöver inte uppfinna hjulet själv. Titta på hur andra företag gör. Välj ut det bästa och skapa ditt eget sätt att jobba genom ett hopkok av andras idéer.

Satsa på unga ledare

Medianåldern på en vd inom Städarna är 23 år. Det är inte bara ekonomiskt. Bristen på erfarenhet vägs dessutom upp av en snabbhet i att lära sig – och att den som saknar erfarenhet inte heller belastas av ”så har vi alltid gjort”. Välj gärna ledare som startat UF-företag under gymnasietiden.

Ta hand om personalen

En bra personalpolitik är grunden för allt. Särskilt om man verkar i en personalintensiv bransch som städ. Om personalen mår bra faller de andra bitarna på plats, så länge man har en bra affärsplan i botten, menar Tjoffe.

Lev din värdegrund

Betala din skatt och sköt din del av samhällskontraktet, manar Tjoffe. Att flytta pengar till skatteparadis är så ute, menar han. Med ökad transparens kommer kunderna att välja bort dig om du inte uppför dig etiskt.

LYSSNA PÅ HELA INTERVJUN HÄR: