Morgonrutinerna som bäddade för framgången

30 augusti, 2019

Kan strikta morgonrutiner leda en till framgång. Nja, säger en del. Javisst, säger andra. För Robert Malmqvist hade ledarskapsgurun Robin Sharmas morgonrutiner stor del i framgångarna med företaget Precont. Så här gjorde han.

I podden Ordinary People Who Do Badass Things berättar Robert Malmqvist om strategierna bakom framgångssagan med Precont. En viktig del i hela paketet blev den kurs för Robin Sharma som Robert gick.

LÄS OCKSÅ: Strategierna bakom Preconts framgångar

Efter kursen började han följa Sharmas 5 AM Club och upplevde hur han blev ännu mer fokuserad och driven att göra exakt rätt saker.

Robin Sharma pratar om den heliga timmen mellan fem och sex på morgonen. Då när knappt någon annan är vaken och innan man själv hunnit uppslukas av nyheter och andra intryck. Det är då man ska dra igång sin trestegsraket i tre 20-minuters-pass.

Sharmas heliga timme:

05.00–05.20: TRÄNING. Kliv upp så fort klockan ringer och dra på löparskorna direkt eller vad du nu vill göra. Träningen frisätter endorfiner och serotonin och ger dig en kickstart på dagen.
05.20–05.40: REFLEKTION. Se över din plan och dina mål. Det här ger dig passion, menar Sharma.
05.40–06.00: KUNSKAP. Läs böcker, lyssna på TED-talks – hämta inspiration där du vill, men se till att hela tiden lära dig nya saker.

Förutom detta gjorde Robert Malmqvist några fler saker under sin morgonrutin:

SKREV DAGBOK. I dagboken gick han igenom föregående dag och funderade över vad som hade gjort honom lycklig och vilka utmaningar som han såg. Han avslutade med att sätta betyg på dagen, 1–5 stjärnor.

PACKADE KALENDERN. Robert planerade sin dag i minsta detalj, så att varje dag var helt indelad i småblock för olika aktiviteter. Han valde ut fem aktiviteter som var de absolut viktigaste. Dessa började han alltid med. Det som inte hanns med flyttades sedan över till nästa dag. På det viset fick han alltid gjort det som var viktigast och kunde hålla fokus på målet. Han gjorde alltid rätt saker.

Kräver tålamod

Det gäller att vara otroligt disciplinerad för att hålla fast vid rutinen, menar Sharma och pekar på en undersökning gjord vid University College of London, som pekar på att det tar längre tid att ändra en vana än man tidigare trott.

Sedan 60-talet har man pratat om att det tar 21 dagar att ändra en vana, men enligt Londonstudien tar det i snitt 66 dagar. För en del kan det gå så fort som på 18 dagar, men för andra kan det ta hela 254 dagar, så variationen är stor.

LYSSNA PÅ HELA SAMTALET HÄR:




Foto av: Adobe Stock
Så kan äktenskapsförord skydda firman – ladda ner mall här
Foto av: Roger Olsson
Knepen som ger Linda fler följare än superkändisarna
Förbered för Brexit – så gör du