Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

5 sätt att få en mer hälsosam arbetsmiljö i mindre företag

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 april, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Anna Matti Arbetsmiljo¨

Foto: Anna Matti Arbetsmiljo¨

Dags att skapa en plan för företagets arbetsmiljö? Här får du en enkel och smart strategi i fem steg som hjälper dig att komma igång direkt.

Arbetsmiljö är ett område som ofta väcker motstridiga känslor bland företagare. Vissa tycker det är en självklarhet och en rättighet och vissa ser det som ett hinder eller något som inte är så viktigt.

I själva verket är det av yttersta vikt att alla företagare, små som stora, har kunskap inom och arbetar med sin arbetsmiljö. Dels för att det faktiskt finns lagar som reglerar det, men också för att vinsterna med det är oerhört stora samtidigt som kostnaderna är små. I den här artikeln kommer vi lista fem sätt att få till en mer hälsosam arbetsmiljö, som just för med sig stora ekonomiska vinster samtidigt som de är enkla och billiga att genomföra. 

Tillsammans med arbetsmiljökonsulten Anna Matti går vi igenom 5 sätt att maximera företagets arbetsmiljö. Anna är också aktuell med en Arbetsmiljökurs för småföretagare och de två nya digitala hälsotjänsterna Må bra med Mattikroppen och Träna med Mattikroppen

Är du ensam i företaget? Tänk så här med din arbetsmiljö

Om du är ensam i företaget är det, tvärt emot vad de flesta tror, som allra viktigast att du satsar på arbetsmiljö-arbetet! Hela syftet är ju att förebygga ohälsa och ge dig en hållbar arbetsmiljö.

Tänk så här – vad skulle det innebära för företaget om du skulle bli sjukskriven? Om du skadade dig på jobbet eller blev utbränd? Troligen skulle det betyda stora intäktsbortfall, knappast lägre fasta kostnader och en risk att företaget tappar kunder. 

Läs också:69 enkla sätt att boosta din hälsa

Arbetsmiljö när företaget har anställda

– Många ensamföretagare som egentligen behöver anställa för att kunna växa, anser att det verka svårt och skrämmande att ta steget, mycket på grund av de regler som bland annat arbetsmiljö-ansvaret medför” säger Anna Matti, arbetsmiljökonsult med små företagare i fokus.

Faktum är dock att samma regler gäller oavsett om du är ensam i företaget eller har en eller flera anställda – så det är lika bra att bygga företagets arbetsmiljö på en gång.

– Om ditt företag har fler anställda har du förhoppningsvis redan satt dig in i vad det innebär för företagets arbetsmiljö, men har du verkligen börjat jobba med det åtgärder som är mest lönsamma?, undrar Anna Matti.

Anna Matti Arbetsmiljö

Så skapar ditt företag en bättre arbetsmiljö – Anna Mattis 5 bästa tips

Steg 1: Skapa en hälsostrategi

En hälsostrategi kan enligt Anna Matti ofta upplevas som krånglig och framförallt onödigt för små företag. När du väl tagit fram dokumentet så är det däremot grunden till hur du och dina anställda (och ditt företag) kommer hålla formen under lång tid!

Hälsostrategin blir ett dokument som ni använder vid rekrytering av ny personal, och som ni går igenom vid er årliga arbetsmiljögenomgång för att se om de punkterna följs.

– Om du utgår från att man behöver vara frisk, utvilad och vara vid gott humör för att kunna göra ett bra jobb så är uppgiften att skriva ner vad som krävs från företagets sida för att de förutsättningarna ska finnas, förklarar Anna.

En hälsostrategi kan innehålla företagets policys för:

  • Friskvård
  • Flextid och arbetstid
  • Ergonomisk anpassning
  • Stöd från arbetsgivare eller annan resurs om man inte mår bra
  • Hälsokontroller
  • Andra hälsoinsatser som fruktkorg etc

Steg 2: Se till att nyttja friskvårdsavdraget

Som arbetsgivare (åt dig själv eller fler) har du möjlighet att ge medarbetarna ett friskvårdsavdrag på 5 000 SEK inklusive moms per person och år. Du kanske redan gör det? Har du i så fall koll på om och till vad det nyttjas?

Många företagare känner att det inte är deras ansvar vad medarbetarna nyttjar det till, och inte heller ATT det nyttjas. Men det är ändå smart att ta det ansvaret. Att ha en personal som faktiskt använder pengen (och inte bara köper ett gymkort som ligger i plånboken och tar plats) har skyhög ROI (återbäring på investerad peng) – ungefär 4-6 gånger insatsen enligt Anna Matti.

– Om du då jämför hur mycket en sjukskrivning skulle kosta blir ekvationen enkel. Diskutera gärna med dina medarbetare om det finns någon satsning som skulle ge bättre resultat än något annat, tipsar Anna.

Steg 3: Hur sitter ni egentligen? 

Eller står såklart. Den ergonomiska anpassningen av din arbetsmiljö är oerhört viktig för att förebygga kostsamma krämpor som musarm, nackspärr och ischias. Åtgärder kan handla om stå-skrivbord för kontoret, höj- och sänkbara arbetsytor om ni har tillverkning, belysning, kalldrag och ljudnivåer.

Att ta hjälp av en ergonom som utvärderar din arbetsplats är en enkel och förhållandevis billig investering som kan förebygga dyra produktionsbortfall, sjukfrånvaro och onödig smärta.

– Om du och dina medarbetare inte sitter i er vanliga kontorsmiljö utan hemma så är det ytterst viktigt att man har åtminstone 2-3 olika ”arbetsstationer” för att få variation. Be alla medarbetarna att berätta hur de arbetar hemma och så kan ni tillsammans (eventuellt med hjälp av en ergonom) komma fram till om det är någon särskild utrustning som skulle göra en stor skillnad, tipsar Anna.

Steg 4: När och var arbetar ni?

Du har säkert redan märkt att när och var det fungerar bäst att utföra arbetet kan variera både mellan individer och mellan olika dagar för samma individ. Det är en fördel om det går att ha flexibilitet i hur ni jobbar.

Erbjud möjligheten att sitta hemma, på gemensam arbetsplats och på andra platser – vad är inspirerande för just dina medarbetare? Så länge ni har en tydlig kommunikation om vad som ska utföras, vilken deadline som gäller och har avstämningar längs vägen så lönar det sig med flexibilitet, menar Anna.

– Som chef kan det vara svårt att leda på distans men med hjälp av till exempel Slack eller Asana som verktyg går det utmärkt, fortsätter hon.

Steg 5: Umgås för att skapa en bättre arbetsmiljö

Små företag har en stor fördel gentemot stora företag. Det går nämligen enkelt och kan hållas billigt att umgås. Med "att umgås" kan menas att ni har veckoaktiviteter som inte bara går ut på produktion och arbetsutförande, utan istället om det sociala sammanhanget.

Ta en promenad tillsammans två eftermiddagar i veckan, ät gemensam frukost varje måndag (bästa starten på veckan) eller ta en fika med quiz på fredagar.

Anna Matti

Trivs ni tillsammans på jobbet stannar dina medarbetare längre, är trevligare mot era kunder och ni har lättare att locka till er fler av rätt sorts kollegor.

– Allt det här går utmärkt att göra på distans under rådande omständigheter och huvudsaken är att engagemanget hos ledningen skiner igenom så det blir kul och givande för alla att vara med, tipsar Anna.

Är du ensam i företaget? 

  1. Gå med i ett nätverk med andra företagare
  2. Hitta likasinnade i Facebookgrupper som Välj en småföretagare
  3. Sätt dig på ett kontorshotell 
  4. Eller hitta din tribe på ett annat sätt!

Det här är Anna Mattis fem enkla saker som alla företag – oavsett storlek – borde satsa på för att undvika dyra sjukskrivningar och hög personalomsättning. På köpet håller ni längre, både till kropp och knopp!

Om Anna Matti

Namn: Anna Matti
Gör: Massageterapeut, PT och arbetsmiljökonsult. Småföretagare sedan 2002.
Företag: Mattikroppen AB
Aktuell med: Arbetsmiljökurs för småföretagare, 2 nya digitala hälsotjänster Må bra med Mattikroppen & Träna med Mattikroppen
Favoritcitat: Be the change you want to see in the world, Mahatma Gandhi



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.