Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Tillväxt

Ständigt stressad? Här är ditt superverktyg!

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 1 april, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
tiden räcker inte

När att göra-listan
är nästan lika lång på eftermiddagen som den var på morgonen, behövs ett
superverktyg. Effektivitetsexperten David Stiernholm förklarar
viktigt-/bråttom-matrisen.

Nästan alla kan berätta om dagar när planen spruckit redan före förmiddagsfikan. Det dyker upp något. Man blir avbruten av någon som behöver ens hjälp. Det kom ett jobbigt mejl, några samtal.

David Stiernholm.

– Då är vi nog inte så bra på att uppskatta hur mycket vi kommer att hinna på en dag. Man kan välja mellan att varje dag blir ett nederlag, eller så anpassar man sig, säger David Stiernholm.

Utgå från företagets mål

Då gäller det också att anpassa sig smart, så att man ändå
har tid till det som är viktigt för företaget i ett längre perspektiv.

Ett sätt att anpassa sig kan vara att man gör sig
otillgänglig. Man jobbar hemifrån, stänger ner mejlen och telefonen. Eller att
man kommer överens om speciella tider på dagen då alla på kontoret ska jobba
ostörda. Frågor får vänta helt enkelt.

LÄS OCKSÅ: STÄNDIGT STRESSAD? GÖR SÅ HÄR!

Men sedan finns viktigt-/bråttommatrisen att ta till också.

– Bland dem jag träffar är det alldeles för få som har definierat vad som är viktigt. De är alla ambitiösa och då blir det lätt väldigt mycket som är viktigt. Allt som har med verksamheten och jobbet är viktigt. Sedan vill vi vara hjälpsamma och hyggliga mot kollegorna, så är det någon som behöver hjälp med någonting är det viktigt. Och så är det kunderna som är viktiga. Allt är viktigt!

Men allt är inte lika viktigt. Så här lär du dig sortera vad
du ska fokusera på – och vad som faktiskt kan vänta.

1. RITA SYSTEMET

Två axlar, på den ena mäter du hur bråttom något är, på den andra hur viktigt det är. Det blir fyra fält, se illustration. Ju, längre till höger och ju högre upp, desto viktigare.

2. BESTÄM POSITIONER

Fundera över dina uppgifter. Bedöm alla utifrån dina mål för
verksamheten. Är det viktigt för att nå målen? Är det viktigt men inte bråttom?
Är det bråttom men i själva verket inte viktigt för att nå målen?

– Som jag ser det är prioriteten något som bestäms av
kombinationen av bråttom och viktigt. Är det både och har det högsta prioritet
för att nå mina mål, säger David.

3. GÖR UNDANTAG

Ibland måste man kunna göra avsteg. Till exempel om en
kollega behöver hjälp med något som kanske inte hjälper dig att uppfylla dina
egna mål, men som är viktigt för hela företagets mål.

4. SÄTT AV STRATEGITID

Uppgifter som är jätteviktiga på sikt, men inte är bråttom nu riskerar alltid att stryka på foten. Därför ska du blocka tid för det i kalendern. Fundera på hur många timmar i veckan du behöver. Boka dem på vanligtvis lugna timmar. Boka om – men bara om dina timmar ryms i samma vecka.

LYSSNA PÅ PODDEN MED DAVID HÄR.


Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.