<![CDATA[]]>

Eva hakade på trenden – att sälja med en kasse

Ebba Arnborg

Publicerades: 23 maj, 2014

Kött, fisk, grönsaker, middagar, frukt, godis, smink, vin, mikrobryggd öl, hundmat – allt kan levereras i lådor eller kassar hem till din dörr. Gör som Eva Hallin på Glada lådan i Östersund och hoppa på lådtrenden.

De har spritt sig som en löpeld: lådor och kassar levereras hem till dörren i hyreshus och villor över hela Sverige.

Vi prenumererar på veckans middagar, ekologiska grönsaker eller hemliga lådor med skönhetsprodukter och skickar lådor till varandra som presenter.

Vi unnar oss delikatesslådor med det där lilla extra som kanske inte handlas så ofta, men som är lyxigt att få hem. Eller det där som vi gärna skulle vilja köpa, om vi bara hann.

En av dem som hoppat på trenden är småföretagaren Eva Hallin, som säljer ”Glada lådor” fyllda med mat från lokala matproducenter direkt hem till sina kunder i Jämtland och Härjedalen.
– Jag känner mig som jultomten varje gång jag är ute och levererar. Jag åker runt med en liten lastbil full med nybakat bröd, nystyckat kött, nyfångad fisk och fräscha grönsaker. Vissa kunder börjar nästan gråta för att de blir så glada. Det är kul att bidra med något som jag tror skapar en bättre värld, säger hon.

Eva Hallin visste hur mycket fantastiska produkter det finns ute på gårdarna, samtidigt hörde hon många som undrade var man kunde köpa den lokala maten. Så för ett år sedan bestämde hon sig för att koppla ihop producenterna och konsumenterna.
– Det är lite som matchmaking.

Kunderna blir alltfler och Eva Hallin tror absolut att lådtrenden har framtiden för sig.
– Det ligger i tiden att man paketerar och levererar färdiga paket där någon annan har tänkt till. Jag tror mer på det än på att kunderna åker någonstans och hämtar sina varor. Det är många som inte hinner sätta sig in i allt och göra alla val, men som ändå vill ha bra produkter. Många av mina kunder är småbarnsfamiljer.

Att man inte vill göra egna val märkte Eva när hon erbjöd en julbords-låda som blev populär. Man kunde trycka på en knapp på hemsidan och få hem hela julbordet. Hon trodde ändå att man skulle vilja komplettera med andra produkter men nästan alla nöjde sig med innehållet i lådan.
– De flesta vill slippa välja, ha det klart och veta att de får hem något bra, att jag har funderat åt dem.

Kanske kan dina produkter också säljas i en färdigpackad låda eller kasse? Här är Evas bästa tips för dig som vill haka på trenden:

  • Älska logistik. Det är en otrolig organisation bakom. Är du inte road av det så blir det svårt.
  • Satsa på service. Ge snabba och smidiga leveranser och hög service, svara snabbt, uppdatera och informera.
  • Skippa krångel. Det måste fungera och vara lätt och tydligt att beställa. Annars går kunden någon annanstans.
  • Ta snygga foton. Riktigt fina bilder säljer. Man vill så mycket som möjligt veta vad man får. Hade jag haft lite sämre foton hade det inte alls gått lika bra.
  • Använd Facebook. Det är billigt och jätteeffektivt. Det gör sig självt om man har någonting som ligger i tiden och om man har fina bilder. Då vill folk sprida och gilla.

Texten är ett utdrag ur en artikel i Driva Eget nr 2/2014 som du kan köpa här . Där kan du även läsa om 10 lådor/kassar att dra igång själv!