Vad väljer kunden i lågkonjunktur –affärsidéer som klarar krisen!

Josefin Wallin

Uppdaterades: 10 januari, 2023
Publicerades: 16 januari, 2023

Lågpriskedjor som Rusta och Lidl menar att lågkonjunkturen inte slår lika hårt mot dem. Kunder som tidigare ratade lågpris ser nu efter möjligheter att fynda. Vad väljer kunden när krisen kommer – och vilja affärsideér håller i kristider? Vi vet!

Ny målgrupp väljer billigt…

Lågpriserna efterfrågas av många i tuffare ekonomiska tider. SVT rapporterar att lågpriskedjan Rusta fått omkring en miljon nya kunder sedan i våras. Det är en trend fler lågpriskedjor vittnar om. Här tycks det vara en helt ny målgrupp som hittat hit. De som inte tidigare handlat lågpris – men nu när det är tuffare ekonomiska tider behöver leta nya vägar till bra priser. Även fler lågprisvaruhus såsom Dollarstore, Lidl och Normal visar en positiv utveckling enligt samma SVT-rapportering. Vissa tar till och med nya försäljningsrekord i en tid där övriga handeln upplever många utmaningar i form av exempelvis minskad köpkraft hos konsumenten, dyrare produktion och inköpspriser.

… men också lyx

Så. Vi kan se på flera håll att det är medelklassen som tycks vara de som har ändrat konsumtionsmönster. Samtidigt som lyxmärken också ökar. En tämligen polariserande bild av våra olika samhällsklasser och konsumtionsvaror. I grova drag kan man med andra ord dra slutsatsen att det sker en ökning i konsumtionens ytterligheter, det vill säga hos lågpris och budget-kedjorna och i andra änden lyxkonsumtionen och de stora och dyrare varumärkena. Ska man tjäna pengar på baserat på konsumtionsmönstren vi nu ser – är det i dessa två olika ytterligheter man bör röra sig. Men i en lågkonjunktur, vilka affärsidéer står sig bäst?

Läs mer: Produkterna under elkrisen – så kan du tjäna pengar

Lågkonjunktur: Affärsidéer som klarar den bäst

  • Lågpriskedjor och fyndpriser. Nu vill vi köpa det vi behöver billigt. Ett uppsving vi kan se tydligt på lågpriskedjornas positiva försäljningssiffror under kristider.
  • Second hand. Nu väljer många att tänka cirkulärt av fler orsaker än den miljömässiga.
  • Inkassoföretag och konsulter med specialisering på nedskärning, är båda exempel på kategorier som klarar sig bra (bättre?) i kristider. Detta rapporterar SvD redan under den ekonomiska krisen 2008/2009.
  • Tjänster som hjälper till att spara pengar. När konsumentens plånbok är pressad är det ständigt intressant med nya smarta sätt eller lösningar som kan spara pengar.
  • Ju fler desto bättre? Många menar att de som har en affärsidé- eller modell som vänder sig till att arbeta mot flera olika marknader och målgrupper klarar en lågkonjunktur bättre. Man blir helt enkelt mer flexibel och mindre utsatt om man lyckas bygga sitt företags erbjudande så här.

Läs också: Anstånd med skatt ska rädda företagare efter uteblivet elstöd – så fungerar det