7 galna företagsidéer – doftande internet eller utpressning? Se hela listan här!

Karolina Östervald

Uppdaterades: 11 maj, 2022
Publicerades: 12 maj, 2022
Foto av: Adobe Stock

Alla affärsideér flyger inte. Dyra prenumerationer, digital återvinning och anonyma hemligheter. Här är vår lista på 7 galna företagsidéer som absolut inte fungerade. Eller?

1. En doft av internet?

Sedan start har vi som internetanvändare använt våra sinnen syn och hörsel för att navigera oss fram. Under 90-talet var det är bolag som fick, enligt dem, den briljanta idén att bjuda in luktsinnet till upplevelsen. Produkten var framtagen att pluggas in i datorn genom en USB-port – och producera lukt kopplat till det som visades på skärmen. Bolaget lyckades säkra ett flertal partnerskap med stora bolag som var ivriga att introducera lukt till den digitala världen. Men. Deras största misslyckande var att inte fråga kunderna om de ens skulle köpa produkten. När produkten skulle lanseras visade det sig att ingen var intresserad av en digital doftupplevelse – därmed gick bolaget i graven.

2. Dyr prenumeration för kallpressad juice

Fokus på hälsa och välmående har under de senaste decenniet varit ett faktum – vilket vi gillar! Efterfrågan på råsaftcentrifuger har varit stor och många företag har gett sig in i branschen. En företagsidé som inte slog riktigt lika bra var det första kallpressade juice-systemet som man kunde ha hemma. Med en prenumeration så skulle kunden få hemskickat ett slags serveringspaket med upphackade grönsaker och frukter – som man sedan stoppade in i maskinen. Förutom att maskinen var dyr så förstod kunderna snabbt att man kunde få ut samma produkt av att bara pressa egen juice. Missen var ett stort faktum och bolaget stängde ner bara efter några år.

3. Galna affärsidéer? Utpressning!

Höjden av galna företagsidéer? Kanske. En företagsidé som verkligen inte gick hem var ett bolag som valde att starta en hemsida där du skulle utpressa dina bekanta. Sidan var uppbyggd som ett socialt nätverk där du kunde dela dina vänners innersta hemligheter. Vilka du kunde avslöja lite ”pö om pö” – innan de betalade dig för att sluta.

4. Anonyma hemligheter blev grund för mobbing

Alla har vi någon hemlighet som vi bär på – så varför inte dela med sig anonymt? Det var ett bolags företagsidé men som inte fungerade som tänkt. Bolaget startade en app där du som användare skulle kunna dela hemligheter med personer i närområdet. Användare började dock använda detta, inte helt överraskande, som en möjlighet att skicka hatfyllda meddelande, sprida rykten och mobba.

5. Digital återvinning – i din dator

Återvinning är alltid en bra företagsidé – eller? Ja, men ibland kan även det faktiskt gå till överdrift. Som ett bolag som tyckte att de fick den briljanta idén att nischa in sig på digital återvinning – för din dator. Där skulle du ha flertalet olika papperskorgar som du skulle sortera in de olika saker du skulle radera, så som musik och bilder. Idén liksom bolaget placerades ganska snabbt även de i papperskorgen.

6. Saltkar med musik och stämningsljus

Alla behöver vi väl ett saltkar i all sin enkelhet? Ett bolag tyckte däremot att de hittat den lysande idén att kombinera flera ”smartfunktioner” till saltkaret. Förutom att salta maten skulle du som kund få en musikspelare, stämningsbelysning – och dessutom lyfta dukningen till otroliga höjder. Allt i en och samma produkt. Ibland är det kanske ändå bäst att hålla sig till det enkla? Less is more.

7. Planera din begravning

En annan företagsidé som inte slog högt var ett bolag som startade en hemsida där du kunde planera din begravning. Tanken var inte att planera viktiga saker. Utan fokus låg på att välja vilka som du ville skulle bjudas – och till största del de som ABSOLUT inte fick närvara. Dessutom fanns möjligheten att få välja en DJ som skulle underhålla under begravningen.

Vill du se fler galna företagsidéer? Här kan du se en Youtube-film med fler startups som det inte har gått så bra för.

Läs också: 10 heta startups 2022 – håll koll på det här bolagen!