<![CDATA[Maria Sabrkesh och Linda Laine har valt Instagram som sitt största flöde utåt och kontakt med kunderna. ”Det är där våra kunder finns och det är viktigt att hitta rätt verktyg utåt för de kunder som man vänder sig till. Ställ dig frågan: Var finns kunderna?” Foto: Matilda Svenningsson]]>

Little eco vågade starta webbshop – efter alla andra

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 24 mars, 2016

Hur ska man tänka när man vill starta webbshop lite efter ”alla andra”? Linda Laine och Maria Sabrkesh tvekade inte – de såg en lucka på marknaden och satsade. Både Linda Laine och Maria Sabrkesh har mött motgångar i livet – Linda har drabbats av cancer och Maria av utmattningssyndrom. Efter detta blev de sugna på att starta något eget. – Vi kände att vi inte var beredda att gå tillbaka och jobba i den ram som samhället idag erbjuder. För oss var det viktigt att kunna kombinera jobb med familjen utan att äventyra vår hälsa, säger Linda. Maria har en stor familj med fyra barn och Linda är gravid med sitt andra. – Sedan hade vi såklart drömmar om något eget och bestämde oss för att lämna ekorrhjulet och köra på själva. LÄS MER: 6 trender inom digital marknadsföring Med bakgrund från klädbranschen där Linda bland annat har varit butikschef på JC och Maria med utbildning inom textil och inköp så var inte deras tänkta nisch helt främmande. – På grund av cancern började jag ifrågasätta de gifter som finns i design, inredning och framförallt barnprodukter. Vi kände att det utbud som finns med ekologiskt och giftfritt idag ofta har en viss typ av stil och att den inte riktigt föll oss i smaken. Vi såg en lucka på marknaden där vi ville visa att man kan kombinera ekologiskt och giftfritt med en snygg och modern design. För ett halvår sedan startade de därför upp Little eco – en webbshop med produkter för den som vill leva giftfritt och ekologiskt men ändå kunna följa trender och välja produkter med snygg design. – Vi såg att det fanns en plats för oss att fylla. Det finns jättemånga webbshopar och några större inom samma område, men vi är ändå inte helt likadana. De kommer att ha sina kunder och vi våra. Vi var redo att anta utmaningen. LÄS MER: Då är det bäst att posta inlägg på Instagram Efter några månaders erfarenhet slås de mest av klassikern, att saker tar mycket längre tid än vad de tror. – Om vi hade haft ett stort startkapital hade vi kunnat ösa på för allt i världen. Då hade vi kunnat bygga en shop som är färdig när man öppnar den. Vi kan ibland känna att vi vill visa hela vår bredd och vision, men det är svårt i början. Man vill så mycket mer än det man gör för stunden. Något som de inte tänkte på från början var att de skulle ha en fysisk butik, men det har de idag – i Spinneriet i Lindome utanför Göteborg. Linda hymlar inte med att nya livet som småföretagare stundtals är svettigt, stressigt och tufft. – Men våra drömmar och vårt välmående är viktigare än att gå tillbaka till ett 8-17-jobb för pengarnas skull. Att de har varit öppna och personliga med sina bakgrunder och erfarenheter har nog också hjälpt dem, tror hon: – Det är såklart sjukt läskigt att vara så personlig, men folk får en helt annan nyfikenhet kring det vi gör. De är intresserade av både våra bakgrunder och företaget. Många bland våra kunder känner igen sig.  

Little ecos tips om du ska starta webbshop

  1. Bygg inte för stora lager. Det är inte säkert att marknaden ligger där du tror. Känn dig för, gör inte för galna investeringar och tänk på kostnader.
  2. Det tar tid. Att arbeta med webbaserade affärer tar vansinnigt mycket tid. Man måste vara beredd på allt arbete som en webbshop för med sig och det är väldigt viktigt att man gillar att arbeta vid datorn.
  3. Var tydlig om du har en kompanjon. Många har varnat oss för att som vänner starta eget, men vi har gått igenom så mycket redan och vet varandras bra och dåliga sidor och kände att vi är tillräckligt olika i det vi kan för att få en naturlig uppdelning. Sedan har vi skapat ramar och riktlinjer om några problem skulle inträffa.
]]>