Experten hjälper dig lyckas med din e-handel.

Maximera din e-handel

Samuel Karlsson

Publicerades: 30 juli, 2018

Karl programmerade sin första egna webbshop som 14-åring. Idag hjälper han företag som Webhallen, SF Bio och Tallink Silja att effektivisera sin e-handel. Här är hans två bästa framgångsnycklar.

Som 14-åring lärde sig Karl Kihlboms på egen hand att programmera och byggde sin första e-handel, som snart följdes av ytterligare tre. De rullade på och så småningom började han hjälpa andra med deras webbshoppar.

Karl Kihlbom expert på e-handel.

– Jag insåg att det inte var försäljningen mot slutkund som jag tyckte var kul utan att bygga butikerna och utveckla bolag, berättar han.

Läs också: Därför förlorar din e-handel kunder

I dag har han grundat och driver bolaget Vendre, en e-handelsplattform som även hjälper andra företag att maximera sin konverteringsgrad och försäljning. Bland kunderna finns Webhallen, Tallink Silja, Gymgrossisten och Brittfurn.

Satsa på Google för din e-handel

För att maximera din webbshop lyfter Karl fram två framgångsnycklar: Att nå ut till kunderna och att lyssna på kunderna.

– Att satsa på marknadsföring, är det som gör att man växer. Försök vara där kunden har behovet. Det naturliga och bästa är Google, såväl Adwords, det organiska resultatet och shopping eftersom kunden är ute efter någt när de söker där.

Kommer man högt upp på googlesökningar med relativt hög sökvolym märker man det direkt i orderingången, enligt Karl.
– I ett projekt gick vi från tio till 45 ordrar om dagen när vi träffade rätt på några sökord. Det finns en otrolig hävstång i Google.

LÄS OCKSÅ: Välj rätt e-handelsplattform

Hur lyckas man då?
– Det gäller att hitta rätt pris, rätt annonseringstext och sitt sätt att komma upp där. Det är svårt för ett litet bolag i vissa fall, men oftast som liten kan man fokusera väldigt djupt på vissa artiklar, man får ta artikel för artikel och optimera den.

Utöver Google kan du även addera på med sociala medier som har en helt annan skalbarhet, råder Karl.
– Men räkna inte med att göra allt själv utan fundera på vem i ditt nätverk som skulle kunna ta riktigt bra instagrambilder eller bygga ett konto som är riktigt inspirerande, inte bara beskriver ditt bolag.

Hitta wow-känslan

Sen behöver du bygga wow-känsla menar Karl. Vad det är går inte riktigt att svara på, menar han, det är där användartester kommer in. Ställ öppna frågor till användare om din webbshop. Be potentiella kunder gå ut på nätet och köpa en produkt som du själv säljer, utan att berätta för dem vilken butik du driver, medan du sitter bredvid och observerar. Se vilken väg de tar till köpet och be dem tänka högt.
– Gör man så med fem personer kommer man få otroligt mycket insikter. Det som skiljer agnen från vetet är de som agerar på insikterna – och vågar få insikterna.

Karl påpekar att det är svårt att inte säga: ”nej men klicka på den där gula knappen där” utan istället bara sitta tyst och se användaren stänga ner ens sajt för att de säger att de inte förstod när de skulle få varan eller inte hittade köpknappen.
– Det är läskigt att höra. Men vågar man ta till sig feedback kommer konverteringsgraden att öka. Användare har rätt. Sen är magkänslan från entreprenörer bland det starkaste som finns så lyssna på den, men kombinera den med användarnas upplevelse.

Av Ebba Arnborg