Rivstarta din webbhöst – 7 smarta tips

Ebba Arnborg

Publicerades: 4 augusti, 2015

Hej, hoppas du har haft en fin sommar och är laddad att rivstarta hösten!

När jag var liten älskade jag att köpa block, pennor och bänkpapper inför skolstarten och drömma om allt hösten skulle föra med sig. Nu hittar jag inspiration i att planera och fixa inför hösten i mitt företag. Gör det du också!

Nu är en perfekt tid att se över hur du kan finslipa din webb och sociala medier i höst. Målet: att bygga ditt varumärke, nå ut till nya och befintliga kunder – och sälja mer.

Här är mina bästa tips:

1. Städa
Se över så att all information på din egen hemsida/blogg/facebooksida är korrekt. Du vet sådant som du skrev in för flera år sedan och som du sedan blivit hemmablind för, till exempel under fliken ”om” på Facebook.

Har du ingen Facebooksida? Här berättar jag hur du kommer igång i 7 enkla steg!

 

2. Uppdatera
Passa på att se över alla texter och rubriker så att de är tydliga, läsvänliga och lockande. Lägg också in info om vad som händer i företaget i höst.

Finslipa dina texter rätt – här ger jag 4 tips för att skriva texter som blir lästa och här berättar jag hur du sätter en bra rubrik – lockar fler besökare och säljer mer.

3. Inventera
Försök se på din webbnärvaro utifrån med fräscha ögon. Ser det bra ut eller vill du förändra något? Har du funktioner på din hemsida som du länge tänkt att du ska lägga till, ta bort eller utveckla? Eller kanske något nytt verktyg du funderat på att skaffa? Fixa INTE det nu. Men skriv ner det – rubbet.

4. Vad säger andra?
Sök på dig själv på Google och se så att träffarna som kommer upp är bra och relevanta. Glöm inte att kolla att du dyker upp på rätt adress på Google maps. Kan någon ha recenserat din verksamhet på andra sajter – som Yelp och Tripadvisor – se över vad det står där.

Inte nöjd med resultatet? Läs hur du fixar det här!

5. Dra lärdomar
Fundera över hur våren gick – och glöm inte att titta på din statistik. Vad gjorde du bra och vad kunde ha gjorts bättre? Vad lärde du dig? Vad vill du ta med dig in i hösten?

Följer du inte upp hur det går för din hemsida statistiskt – det vill säga hur många besökare du har och vad de tittar på? Dags att ändra på det – ta hjälp av min grundkurs i Google analytics!

6. Planera
Gör nu en plan för hösten. Vilka kanaler ska du synas i? Hur ofta ska du uppdatera – och med vad? Vem (om ni är flera) ska göra vad? Vad vill du göra annorlunda mot i höstas? Gå tillbaka till din lista från punkt 3 ovan och se över vad du ska verkställa.

7. Sätt smarta mål
Glöm inte att sätta konkreta mål som du kan följa upp – och fira(!) när du når. Kom ihåg att de ska vara smarta – det vill säga Specifika, Mätbara, Accepterade (av alla som ska uppfylla dem), Realistiska och Tidsbundna (ha en tydlig deadline).

Lycka till!