<![CDATA[]]>

Lisa masserade sig till ett miljonbolag

Camilla Björkman

Publicerades: 3 december, 2010

Våga ta in extern hjälp till att styra bolaget – så att du kan fokusera på att dra in mer business. Det menar Lisa Uggla, grundare till Ugglapraktiken, och berättar hur du tar klivet från liten till stor.

När Lisa Uggla för tjugo år sedan startade eget som massör hade hon inte en tanke på att det skulle gå så bra.

Ugglapraktiken Lisa Uggla

Ugglapraktiken Lisa Uggla

– Jag kände att företaget kunde bli stort, men aldrig att det skulle bli så här! Säger hon nästan förvånat.

Det har tagit sin tid, men idag omsätter Ugglapraktiken åtta miljoner och har sju anställda. Affärsidén – att massera anställda på företag – är inte unik. Men med starka konkurrensfördelar har Ugglapraktiken kunnat växa sig starkare än konkurrenterna.

  • Alla massageterapeuter som jobbar för Ugglapraktiken är certifierade av branschrådet Svensk massage, vilket höjer kvalitén.
  • De har ett smidigt boknings- och betalningssystem, där man med några enkla knapptryck på nätet kan boka massage och få underlag till skatteavdrag. Med Facebook, Twitter och Google-optimering når de ut till sina kunder på nätet.
  • Ett 70-tal underkonsulter med egna firmor jobbar under Ugglapraktikens namn när personal behövs. På så sätt har de kunnat växa utan att anställa och sprida sig geografiskt. Sammanlagt blir det runt 3 000 massager i månaden.

Men från början bestod företaget bara av Lisas två tomma händer. Nyckeln till tillväxt tror hon är just att ha en plan för det, där flera personer i firman hjälper till och inte bara du som är grundare. I dag är Lisa fortfarande VD men hon har med hjälp av Almi tagit in en konsult som sköter det operativa VD-arbetet.

– Det är det mest avgörande beslut jag har tagit för Ugglapraktiken. I början var det jättejobbigt och jag kunde bli irriterad när han tog beslut, fast det var jag som hade tagit in honom! Men jag insåg snabbt att det var nödvändigt att våga släppa saker. Jag måste ägna mig åt kunderna för att få rejäl snurr på verksamheten.

Hon rekommenderar andra företag som vill växa att våga göra samma sak. Risken är annars att du, som kanske blivit som en familj med de anställda, inte vågar ta svåra beslut som kan driva företaget framåt.

– Man måste våga lita på sin personal och våga lämna över, det är absolut nödvändigt för att växa. Ge dem tydliga direktiv och mål som du utvärderar tillsammans med dem – men låt dem få fria händer att göra sitt jobb!