<![CDATA[]]>

Vänd på affärsmodellen – och tjäna mer

Camilla Björkman

Publicerades: 22 september, 2011

Ulf Jakobsson har vänt på modellen och tar betalt per funktion i stället för produkt. Så här gör du likadant med så kallad funktionsförsäljning.

Visst går det att bry sig om miljön och driva företag som vilken lönsam företagare som helst. Ett lysande exempel är Ulf Jakobsson i Göteborg, som driver företagen Innoveco och Move About.

Det förstnämnda är en konsultverksamhet för miljöfrågor, det andra är en elbilspool som han har startat tillsammans med några andra entreprenörer.

I stället för att sälja bilar tar de betalt per användning, så kallad funktionsförsäljning. Det är inte bara bättre för miljön:

– När råvaru- och energipriserna stiger är det en stor konkurrensfördel för företaget, säger Ulf.

Enligt honom är det inte främst människors dåliga miljösamvete som gör att de hyr elbilarna.

– En del tänker nog att elbilen gör att de kan köra med gott samvete. Men först och främst handlar det om att vi löser transporten på ett smart och effektivt sätt. Många ser det också som lite trendigt att köra elbil.

Överlag är det viktigt att alltid sätta businessen i första hand, menar han. För Move About handlar det alltså om att lösa behovet av transport för kunderna.

– Ett företag kan aldrig drivas av att rädda världen, konstaterar Ulf.

För honom är i stället miljötänket det som ger energi och motivation att driva företaget:

– Gör man det man brinner för gör man ofta ett bra jobb!

Så här säljer du funktion – inte varor:

  • Ta betalt per nyttjande. Funktionsförsäljning innebär att du tar betalt per användning i stället för att sälja en produkt. Till exempel: I stället för att sälja en kopieringsmaskin leasar du ut den och tar betalt för funktionen kopiering. Eller: Istället för att sälja färg per liter (vilket leder till spill) tar du betalt för att måla en bil eller ett hus.
  • Granska marknaden. Hur skulle marknaden reagera om du började sälja en funktion i stället för din produkt? Hur ser marknaden ut idag och vilka konkurrenter finns?
  • Se fördelarna med att vara liten. Storbolagen kan inte vända sin affärsmodell till funktionsförsäljning lika enkelt. Men som liten kan du spara kostnader, få fler kunder och en starkare relation till kunden (som att måla en kunds hus i stället för att bara sälja färger).

Läs också: Hitta din affärsidé i nya delningsekonomin

Artikel uppdaterad 2015-08-21