Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Digitalisering

Chat-GPT – hur kan en småföretagare använda det? 10 smarta sätt

Josefin Wallin 19 juni, 2023 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Chat-GPT – hur kan en småföretagare använda det? 10 smarta sätt

Chat-GPT är en helt ny möjlighet för företag att använda ai i sitt eget företag. Här bjuder Driva Eget dig på 10 sätt Chat GPT kan hjälpa dig. Det finns fler möjligheter än du tror!

1. Research

Vill du snabbt ha koll på en fundering? Testa att fråga Chat-GPT! Det kan handla om att göra research inför ett projekt, om en kund eller bilda dig en uppfattning om någonting nytt.

2. Få nya idéer

Varför inte bolla med din "virtuella kollega"? Här kan du brainstorma tillsammans med Chat-GPT och komma fram till helt nya saker, än om du suttit helt ensam. Perfekt för dig som kanske driver ett soloföretag eller frilansar men ändå vill ha lite "ny input" i ditt idéarbete.

3. Din nya sekreterare?

Mata in en text, lite stödord eller info och be Chat-GPT om att få en text enligt dina önskemål. Kanske en beskrivning av dina tjänster eller en informationstext som du vill ha ut på din hemsida. Tänk bara på att ännu ska du inte se Ai som ofelbar. Utan du behöver själv se över att det blir korrekt – men det spar mycket tid ändå!

4. Personligare texter?

Med Chat-GPT kan du snabbt ta fram olika varianter på samma texter. Det kan vara användbart för att göra budskap i exempelvis epostkampanjer mer personliga.

5. Korrekturläsare

När vi ändå är inne och pratar text. Chat-GPT kan hjälpa dig att korrekturläsa dina texter. Den kommer då att se på huruvida ditt språk är grammatiskt korrekt.

Läs:Så svarar AI på 5 frågor om att nå framgång med företaget – och tjäna cash!

6. Vässa din marknadsföring

Chat-GPT kan ge dig förslag på kortare texter på sociala medier. Låt oss ge dig ett exempel.

Information vi ger till Chat-GPT

Ge mig två exempel på text till sociala medier. Som ska passa ett inlägg där jag berättar om våra nya hudvårdsprodukter. Dessa hudvårdsprodukter är ekologiska och skapade efter att jag aldrig kunde hitta rätt produkter för mig. Dessa produkter är de bästa jag har testat och finns i tre olika dofter: citrus, parfymfri eller sommar.

Svar vi får från Chat-GPT

"Äntligen hittade jag det jag alltid sökt efter - ekologiska hudvårdsprodukter som verkligen fungerar! Efter att ha kämpat med att hitta produkter som passar min hud, bestämde jag mig för att skapa mina egna. Resultatet? En fantastisk serie produkter i tre underbara dofter: citrus, parfymfri och sommar. Testa dem själv och upplev skillnaden i din hudvårdsrutin. Du kommer inte bli besviken! 💚 #ekologiskhudvård #nyaprodukter #bästaihop"

"Har du också känt frustrationen av att inte hitta rätt hudvårdsprodukter? Det gjorde jag också, och det var då jag bestämde mig för att ta saken i egna händer. Efter månader av forskning och testning är jag stolt över att introducera våra nya ekologiska hudvårdsprodukter. De är skapade med omsorg och passion för att ge dig den ultimata hudvårdsupplevelsen. Och det bästa av allt? De finns i tre fantastiska dofter: citrus, parfymfri och sommar. Ta hand om din hud på ett naturligt sätt och upplev skillnaden! 🌿

Läs:Testa AI-plattformar som gör ditt jobb – och flopparna som framkallar skrattattacker

7. Sökoptimering

Låt Chat-GPT hjälpa dig att ta fram sökorden som passar för dig. Det är ofta inte helt enkelt att göra själv om man inte har rätt kunskap. Men med hjälp av det här nya smarta ai-verktyget så öppnas nya (och enklare) möjligheter. Genom att inkludera rätt sökord på din webbplats, i blogginlägg, på sociala medier och i annonser kan du öka chansen att potentiella kunder hittar dig när de söker efter det du erbjuder. Låt oss ge dig ännu ett exempel.

Exempel: Vilka sökord ska jag använda om jag är en redovisningsbyrå i Örebro?

  1. Redovisningsbyrå Örebro
  2. Bokföringstjänster Örebro
  3. Skattebetalning Örebro
  4. Ekonomisk rådgivning Örebro
  5. Företagsbokföring Örebro
  6. Löneadministration Örebro
  7. Årsbokslut Örebro
  8. Företagsekonomi Örebro
  9. Redovisningsexperter Örebro
  10. Ekonomitjänster Örebro

8. Affärsrådgivning

Om du frågar Chat-GPT själv så anser den också kunna hjälpa sig med affärsrådgivning. Något du förstås ska ta med en nypa salt. Däremot kan du genom att bolla med Chat-GPT komma till egna insikter som kan hjälpa dig leda företaget mot nya höjder.

"Jag kan ge råd och vägledning kring olika aspekter av företagande, inklusive affärsstrategi, marknadsföring, finansiering, personalhantering och mycket mer. Genom att svara på dina frågor och ge insikter kan jag hjälpa dig att fatta informerade beslut och planera för framgång."

"Observera att jag som AI-assistent inte kan ge specifik rådgivning eller agera som en ersättning för professionell rådgivning från specialister inom exempelvis juridik eller redovisning. Det är alltid viktigt att konsultera experter inom specifika områden när det behövs."

9. Marknadsundersökning

Chat-GPT kan hjälpa till att samla och analysera information om din målgrupp, konkurrenter, marknadstrender och potentiella affärsmöjligheter. Detta kan ge dig värdefull insikt och vägledning för att forma din marknadsföringsstrategi och differentiera ditt företag på marknaden.

10. Generella uppgifter och tidsbesparing

Chat-GPT kan hjälpa till med att utföra olika typer av uppgifter, såsom att sätta upp påminnelser, göra omvandlingar, genomföra enklare forskning och mycket mer. Genom att automatisera dessa uppgifter kan verktyget hjälpa dig att spara tid och effektivisera din arbetsprocess.

Till sist...

Glöm inte att Chat-GPT och ai är i ständig utveckling. Just nu är de inte hundra procent felfria – och kan ofta inte ersätta en anställd. Däremot kan den verkligen vara till stor hjälp i ditt arbete.

Nu är det dags att bjuda in ai i din företagarvardag och se på vilka möjligheter den ger dig.

Vill du testa Chat-GPT? Då gör du det här och det är helt kostnadsfritt



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.