<![CDATA[]]>

Här är 12 bra affärsidéer —- Vilken idé kan ge dig vinst?

Anders Andersson

Publicerades: 21 maj, 2009

Tävlingen Affärschansen är nu i slutspurten och idéerna strömmar in. Hittills har det kommit in närmare 150 affärsidéer. Här publicerar vi tolv av dem. Vilken idé vill du försöka vinna med. 

Det är nu mindre än fem dygn kvar innan tävlingstiden går ut kl 24 den 26 maj.

Anmäl din idé här – och var med och tävla om 100 000 i startkapital.

Bland de närmare 150 affärsidéer som hittils kommiti finns både stora och små, både färdigutvecklade och tankar som är i sin linda.

Allla är välkomna – både du som redan har ett företag och vill utveckla en ny produkt och du som har en snilleblixt och vill starta nytt företag. Se tävlingen som en chans att gå från idé till länsam verksamhet.

Här är tio av de idéer som hitills är anmälda;

  • En engångsnål i plast där tråden finns trädd från början, anpassad till handikappade som har svårt att trä en nål.
  • Nytt säkerhetssystem som gör att säljare och köpare hos nätaktörer som Blocket och Tradera inte ska kunna lura varandra.
  • Parmesanströare med inbyggt rivjärn.
  • Webbtjänst där medlemmarna fotograferar sina kläder och smycken, lägger in dem i ett nätarkiv och får förslag på hur man kan kombinera kläder och smycken vid olika tillfällen.
  • Försäljning av reklamplats på pizzakartonger.
  • En ny effektivare, allsidigare och modernare datormus som just blivit patentskyddad.
  • Ett ”katastrofhus” med all nödvändig som lätt kan transporteras till olika katastrofer.
  • Ljudisolerade rum där man kan avreagera sin ilska. Man väljer musik och sätter upp valfria bilder på väggarna och kan sedan skrika och krossa porslin.
  • Mobil däckbytartjänst. Anställda däckbytare åker hem till kunderna och byter till sommardäck eller vinterdäck.
  • En hemsida där restauranger kan beställa menyer i blindskrift.
  • Tådlöst gratis bredband i storstäderna, som finansieras av reklam.
  • Bar-deli. En trendig tapasinspirerad blandning  av något mitt emellan snacks  och smårätter som passar till det som dricks på barerna och leveras färdigfärpackat till barerna.

40-50 av dem som skickat in idéer kommer i början av nästa vecka att kallas till pitchning vid Berghs kommunikationsskola i Stockholm den 28-31 maj.