Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

8 avdrag du inte får missa

23 april, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Avdrag

Foto: Missa inte avdragen i deklarationen

Här är de smarta avdragen du inte får missa i deklarationen som privatperson och företagare.
  1. Nödvändigautgifter för din anställning.
    Det skulle kunna vara exempelvis arbetsredskap, skyddsutrustning eller utbildning. Rättspraxis visar att det är mycket svårt att få avdrag, dels eftersom grundkravet är så högt ställt (att utgiften är nödvändig) och dels eftersom utgångspunkten förstås är att arbetsgivaren borde stå för de utgifter som är nödvändiga för anställningen.
    Men är det så att du stått för utgifterna själv, kanske för att du har en småsnål eller möjligen småfattig arbetsgivare, ja då kan du göra avdrag. Dock är de första 5 000 kronorna inte avdragsgilla vilket gallrar bort de flesta som klarat nålsögat vid bedömningen av om utgiften är nödvändig för anställningen.

LÄS OCKSÅ: Dra av för kontoret hemma
  1. Skatteberäkning ackumulerad inkomst.
    Har du fått en rejäl sudd pengar som engångsbelopp men som hör till minst två år, till exempel en arbetsskadeförsäkring eller ett avgångsvederlag, kan du begära att Skatteverket gör en skatteberäkning enligt reglerna om ackumulerad inkomst.
    Skriv bland övriga upplysningar i din inkomstdeklaration vilken inkomst det handlar om och hur många år du anser att den ska fördelas på (högst tio år dock) så gör Skatteverket jobbet åt dig. I stället för att beskattas med statlig skatt om inkomsten gjort att du hamnat över brytpunkten för statlig skatt just detta år kan reglerna göra att inkomsten bara beskattas med kommunalskatt eftersom den fördelas ut på flera år.
  2. Skattereduktion ROT/RUT
    Har du köpt Rot-/Rut-tjänster och fått preliminär skattereduktion bör du kontrollera att du verkligen kan utnyttja skattereduktionen. Har du för låg skattepliktig inkomst så att inte hela skattereduktionen kan utnyttjas kanske du kan fördela över till din make eller framkalla en högre inkomst (till exempel återföra uppskovsbelopp i förtid).
  3. Tjänsteresor
    Har du varit på tjänsteresor förenade med övernattning kan du göra avdrag för ökade levnadskostnader om du inte fått traktamente från din arbetsgivare. Har du stått för logikostnader själv kan du göra avdrag för detta liksom för ett schablonbelopp om du till exempel övernattat hos vänner under tjänsteresan.
  4. Tillfällig anställning på annan ort
    Har du en tillfällig anställning på annan ort eller om du fått en fast anställning på annan ort kan du göra avdrag enligt reglerna för tillfällig anställning och dubbel bosättning. Dels avdrag för din ökade boendekostnad, dels schablonbelopp för ökade levnadskostnader och dels för hemresor en gång i veckan.
  5. Fördela låneräntorna
    Har du lån tillsammans med din make kan ni fördela låneräntorna mellan er så att så stor del av skattereduktionen (helst hela förstås) kan utnyttjas.
  6. Kapitalvinstberäkning
    Har du sålt en fastighet bör du noggrant gå igenom dina avdragsmöjligheter vid kapitalvinstberäkningen. Det handlar dels om direkta utgifter som hör ihop med försäljningen, exempelvis mäklararvode och besiktningskostnader, som minskar försäljningsintäkten.
    Dels handlar det om utgifter som ska räknas in i omkostnadsbeloppet som dras av från försäljningsintäkten, allstå anskaffningsutgiften inklusive kringutgifter vid anskaffningen (lagfart, stämpelskatt, pantbrevskostnader och så vidare) samt ny-, till- eller ombyggnadsutgifter under hela innehavstiden.
    Dessutom får du lägga till de senaste fem årens förbättrande reparationer och underhåll, det vill säga utgifter som inte räknas som om- eller tillbyggnad men som ändå förbättrar och höjer värdet på fastigheten. Om du skaffat eller funderar på att skaffa en ny bostad kan du begära uppskovsavdrag och därmed skjuta upp beskattningen av hela eller delar av kapitalvinsten.
  7. Aktieförsäljning
    Har du sålt marknadsnoterade aktier bör du jämföra din faktiska anskaffningsutgift med det omkostnadsbelopp som den så kallade schablonregeln ger (20 procent av försäljningsintäkten). Och förstås rent allmänt kontrollera vilken anskaffningsutgift dina värdepapper har, beräknad enligt konstens alla regler (enligt genomsnittsmetoden och så vidare).

Nya skatteregler för avdrag


I årets deklaration gäller bland annat följande nya skatteregler:
  • Beloppsgränsen för avdrag för resor till och från arbetet höjs från 10 000 kronor till 11 000.
  • Reglerna om nedsättning av förmånsvärdet för miljöbilar förlängs med fyra år, alltså beskattningsåren 2017–2020. Nedsättningstaket sänks dock till 10 000 kronor.
  • Avdragsrätten för representationsmåltider är slopad. Utgifter för förfriskningar och enklare förtäring av mindre värde är dock fortfarande avdragsgilla
AVDRAG SOM ÄR OSÄKRA

Om du vill göra någon form av avdrag som du är osäker på, alltså avdrag du inte är säker på är avdragsgilla, bör du göra ett öppet yrkande. Det värsta som då kan hända är att avdraget nekas, något straff i form av skattetillägg blir det då inte.

AVDRAG MED FANTASI

Det har förekommit många fantasifulla avdragsyrkanden i form av öppna yrkanden genom tiderna – vad sägs om Min andel av räntorna på statsskulden eller Min andel av JAS-projektet. Om något av dessa eller andra märkliga avdragsyrkanden har passerat Skatteverkets granskning utan anmärkning förtäljer dock inte historien.


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.