Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Cyber Monday – så här maxar du din digitala försäljning

Josefin Wallin 22 november, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Cyber Monday – så här maxar du din digitala försäljning

Cyber Monday är Black Fridays lillasyster, men fortfarande ett fantastiskt tillfälle när du vill maxa försäljningen ordentligt! Vi sammanfattar de bästa tipsen för hur du förbereder din business inför Cyber Monday.

Cyber Monday är måndagen efter Black Friday. Väl strategiskt ligger dessa dagar ungefär en månad innan jul. Det innebär att många säkert passar på att fynda julklappar – eller tar tillfället i akt för prylar man vill ha eller behöver.

Förbered dig inför Cyber Monday

  • Sökoptimera: Dina kunder börjar tidigt söka på Cyber Monday. Det innebär att du behöver optimera din webb, genom att exempelvis skapa landningssidor med "Cyber Monday" och ta fram relevant innehåll.
  • Kan du använda tidigare data, exempelvis från Black Friday? Utskick till e-postadresser som du lyckats samla in? Kontaktuppgifter till befintliga kunder? All typ av data kan hjälpa dig att hitta redan intresserade kunder, istället för att enbart jaga nya.
  • Många kunder använder prisjämförelsesajter som Pricerunner. Kan du koppla din e-handel till några av dessa? De listar ofta produkterna med den billigaste först, är ofta gratis – och kan hjälpa dig att driva relevant trafik.
  • Marknadsför dig! Ta fram marknadsföringsmaterial och planera dina kampanjer i tid. Dels för att kunderna, som redan nämnts, tidigt börjar kika och intressera sig, och dels för att du ska kunna ha en välplanerad och strategisk marknadsföring. Slarvigt och ogenomtänkt marknadsföringsmaterial hjälper dig inte att maximera försäljningen under Cyber Monday.
    Läs också:Tre steg till försäljningsrekord med din kampanj inför Black Friday
  • Glöm inte att sätta en budget. Kanske låter det trist? Men att sätta en budget är klokt. För Cyber Monday ska generera vinst till dig – och då finns det en gräns för vad du själv kan spendera. Dessutom går priserna för att annonsera digitalt ofta upp under dessa dagar. Det beror på att utrymmet styrs av tillgång och efterfrågan – och det är många företag som slåss om kunderna vid dessa tillfällen.

Vassast erbjudande vinner

Hur ska du tänka när du ska ta fram dina erbjudanden? I regel så är det bra att tänka nytt. Kampanjer som använts många gånger tidigare kan vara urvattnade. Det är också viktigt med ett erbjudande som faktiskt ger ett värde. Tänk också på att inte rabattera en produkt bättre än vad du gjort på Black Friday. Du vill ju inte att dina kunder ska känna sig lurade, utan fortsätta känna att de har gjort en bra affär.

  • Bygg upp förväntningarna. Påbörja din marknadsföring i tid och bygg en förväntning inför Cyber Monday – men undvik att spamma.
  • Gör det snyggt! Ditt erbjudande ska förpackas visuellt där det är enkelt att förstå, och samtidigt vara läckert förpackat.
  • Belöna, belöna och belöna. Befintliga kunder kanske kan få extra rabatt? Eller varför inte slänga med en extra giveaway till kunder som handlar denna dag – eller som handlar för ett visst belopp?

Hur vinner du kundens köp?

  • Kan du inte konkurrera med pris? Konkurrera istället med snabb eller gratis leverans! De som handlar vill ju ha sina produkter så snabbt som möjligt. I vissa fall blir detta ännu viktigare än priset.
  • Var redo för Cyber Monday. Se till att webbsidan fungerar, är uppdaterad, snabb och tål ökad trafik, och se till att du finns tillgänglig. Vill kunden köpa kan smidig och snabb kundsupport vara värd sin vikt i guld.
  • Trygghet! Kunden känner sig ofta osäker vid betalningen, men det kan du underlätta. Se till att kunden enkelt vet hur man betalar, förmedla att du är en trygg leverantör – och se även till att man får en bekräftelse på sitt köp.
  • Enkelt att handla via mobilen. Många, om inte de flesta, gör sina inköp via mobilen. Det innebär att du måste se till att din e-handel fungerar lika bra på datorn som i surfplatta och mobil.

Vill du veta mer om hur kunderna upplever digitala tjänster? Internetstiftelsen släpper varje år en rapport, Svenskarna och internet, som kartlägger svenskarnas nätvanor. Innehåller värdefulla insikter och analyser för dig som e-handlare. Driva Eget har sammanfattat rapporten:Svenskarna och internet 2021: Så här ser svenskarnas nätvanor ut



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.