Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Försäljning & Lönsamhet

Cyber Monday – så här maxar du din digitala försäljning

Josefin Wallin 22 november, 2021 3 minuters läsning
Cyber Monday – så här maxar du din digitala försäljning

Cyber Monday är Black Fridays lillasyster, men fortfarande ett fantastiskt tillfälle när du vill maxa försäljningen ordentligt! Vi sammanfattar de bästa tipsen för hur du förbereder din business inför Cyber Monday.

Cyber Monday är måndagen efter Black Friday. Väl strategiskt ligger dessa dagar ungefär en månad innan jul. Det innebär att många säkert passar på att fynda julklappar – eller tar tillfället i akt för prylar man vill ha eller behöver.

Förbered dig inför Cyber Monday

  • Sökoptimera: Dina kunder börjar tidigt söka på Cyber Monday. Det innebär att du behöver optimera din webb, genom att exempelvis skapa landningssidor med "Cyber Monday" och ta fram relevant innehåll.
  • Kan du använda tidigare data, exempelvis från Black Friday? Utskick till e-postadresser som du lyckats samla in? Kontaktuppgifter till befintliga kunder? All typ av data kan hjälpa dig att hitta redan intresserade kunder, istället för att enbart jaga nya.
  • Många kunder använder prisjämförelsesajter som Pricerunner. Kan du koppla din e-handel till några av dessa? De listar ofta produkterna med den billigaste först, är ofta gratis – och kan hjälpa dig att driva relevant trafik.
  • Marknadsför dig! Ta fram marknadsföringsmaterial och planera dina kampanjer i tid. Dels för att kunderna, som redan nämnts, tidigt börjar kika och intressera sig, och dels för att du ska kunna ha en välplanerad och strategisk marknadsföring. Slarvigt och ogenomtänkt marknadsföringsmaterial hjälper dig inte att maximera försäljningen under Cyber Monday.
    Läs också:Tre steg till försäljningsrekord med din kampanj inför Black Friday
  • Glöm inte att sätta en budget. Kanske låter det trist? Men att sätta en budget är klokt. För Cyber Monday ska generera vinst till dig – och då finns det en gräns för vad du själv kan spendera. Dessutom går priserna för att annonsera digitalt ofta upp under dessa dagar. Det beror på att utrymmet styrs av tillgång och efterfrågan – och det är många företag som slåss om kunderna vid dessa tillfällen.

Vassast erbjudande vinner

Hur ska du tänka när du ska ta fram dina erbjudanden? I regel så är det bra att tänka nytt. Kampanjer som använts många gånger tidigare kan vara urvattnade. Det är också viktigt med ett erbjudande som faktiskt ger ett värde. Tänk också på att inte rabattera en produkt bättre än vad du gjort på Black Friday. Du vill ju inte att dina kunder ska känna sig lurade, utan fortsätta känna att de har gjort en bra affär.

  • Bygg upp förväntningarna. Påbörja din marknadsföring i tid och bygg en förväntning inför Cyber Monday – men undvik att spamma.
  • Gör det snyggt! Ditt erbjudande ska förpackas visuellt där det är enkelt att förstå, och samtidigt vara läckert förpackat.
  • Belöna, belöna och belöna. Befintliga kunder kanske kan få extra rabatt? Eller varför inte slänga med en extra giveaway till kunder som handlar denna dag – eller som handlar för ett visst belopp?

Hur vinner du kundens köp?

  • Kan du inte konkurrera med pris? Konkurrera istället med snabb eller gratis leverans! De som handlar vill ju ha sina produkter så snabbt som möjligt. I vissa fall blir detta ännu viktigare än priset.
  • Var redo för Cyber Monday. Se till att webbsidan fungerar, är uppdaterad, snabb och tål ökad trafik, och se till att du finns tillgänglig. Vill kunden köpa kan smidig och snabb kundsupport vara värd sin vikt i guld.
  • Trygghet! Kunden känner sig ofta osäker vid betalningen, men det kan du underlätta. Se till att kunden enkelt vet hur man betalar, förmedla att du är en trygg leverantör – och se även till att man får en bekräftelse på sitt köp.
  • Enkelt att handla via mobilen. Många, om inte de flesta, gör sina inköp via mobilen. Det innebär att du måste se till att din e-handel fungerar lika bra på datorn som i surfplatta och mobil.

Vill du veta mer om hur kunderna upplever digitala tjänster? Internetstiftelsen släpper varje år en rapport, Svenskarna och internet, som kartlägger svenskarnas nätvanor. Innehåller värdefulla insikter och analyser för dig som e-handlare. Driva Eget har sammanfattat rapporten:Svenskarna och internet 2021: Så här ser svenskarnas nätvanor ut



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Ekonomi & Skatt

10 krav du borde ställa på din redovisningsbyrå

Har du som företagsledare fullständig koll på företagets ekonomi? Om inte, läs den här guiden. Lär dig vilka tio krav du borde ställa på din redovisningsbyrå, och hur det förändrar både företagets överlevnadschanser och din nattsömn.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 19 maj, 2025 4 minuters läsning
krav på redovisningsbyrå

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.